Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 585
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Lambda er nå koblet opp, og ny A/F måler som ligner mer på VDO målerne er bestilt fra www.sstuning.no..

Ble dyrere enn forventet, men rundt 4000 kroner er ikke akkurat dyrt for 100hk. :)

Skal love deg att de 100 hestane blir dyre!! verken toppakninga,bakakslingen eller girkassa di tåler det! Hestane er vell greie, men vridmomentet er det som får ting til å knele.. dessuten er exosanlegget ditt altfor spinkelt. Bygg nytt i 3" så får du hvertfall vekk LITT av varmen som blir for mye.

Det originalhysteriet ditt har forresten bleikna...

monter senkesett fremme! :lol:

Skrevet
Lambda er nå koblet opp, og ny A/F måler som ligner mer på VDO målerne er bestilt fra www.sstuning.no..

Ble dyrere enn forventet, men rundt 4000 kroner er ikke akkurat dyrt for 100hk. :)

Skal love deg att de 100 hestane blir dyre!! verken toppakninga,bakakslingen eller girkassa di tåler det! Hestane er vell greie, men vridmomentet er det som får ting til å knele.. dessuten er exosanlegget ditt altfor spinkelt. Bygg nytt i 3" så får du hvertfall vekk LITT av varmen som blir for mye.

Du vet ikke hva du snakker om...

BMW 745 er noe helt anna enn den 240`n eller den scorpio`n du kjører rundt i!

Og det er bevist at disse motorene tåler oppimot nesten 500hk uten noe annet enn oppjustering av trykket på turboen, og chip.

Men da begynner den å få for lite suppe.

Ellers tåler bilen det helt fint.

(ikke for å være sint nå, men les hele tråden, så skjønner du hva jeg mener.. Er verdt å lese litt før man gir slike kommentarer)

Skrevet
Du vet ikke hva du snakker om...

BMW 745 er noe helt anna enn den 240`n eller den scorpio`n du kjører rundt i!

Og det er bevist at disse motorene tåler oppimot nesten 500hk uten noe annet enn oppjustering av trykket på turboen, og chip.

Men da begynner den å få for lite suppe.

Ellers tåler bilen det helt fint.

(ikke for å være sint nå, men les hele tråden, så skjønner du hva jeg mener.. Er verdt å lese litt før man gir slike kommentarer)

Hvis jeg ikke husker feil har Muren satt en 745i-motor i en E28, så det går jo an å ta det litt easy her og heller spørre om forklaring.

Skrevet

hehe! som gunnar sier, jeg har hatt MYE med desse motorene å gjør. men bare det å begynne å trimme en gammel motor er IKKE heldig i det hele tatt! den må hvertfall renoverest til nystand først.. men skal du ha en motor som tåler en slik effektøkning som opp til 500 hk så må den forbedrest. Grunnmotoren(altså blokka) tåler nok kanskje 500 gamp, men hk, er ett så vidt begrep att det kan ikke diskuteres. Har en kompis som også hadde samme forutsettninga som deg, Gammel uoverhalt motor, å smellde igang med chiptuning, Kan love deg att det vart dyrekjøpt erfaring. Men for all del! sett i gang!

volvo å scorpio er forøvrig to av ca 50 biler jeg har eigd å renovert i løpet av de siste 15 åra jeg har hatt bil som hobby... deriblandt ett x-antall BMW

Skrevet

Litt risky å tyne 500 gamp ut av orginal motoren ja. Realistisk sett med orginalt oppsett er nok rundt 350 hk. Vet at det er en del som kjører 400 med et turbotrykk over 1 bar, men da er det vel en viss fare for at veivstaken finner veien ut blokka etter en stund. :? Er jo ikke bare å hive i en chip og skru boost controlleren i bunn og tro det er go gang.

Forresten så gjekk automaten min te hel... etter ca 15mil med trykket på 0,7. Så nå blir det manuell i bakenden på min m106

Skrevet

For det første så er bilen helt original bortsett fra at jeg skal skru opp turbotrykket, så der skjønner jeg ikke hva du mener. Jeg veit at motoren ikke tåler allverden av momentet den generer men tro meg jeg har snakket med mange som sier det samme; Jarmo, Tuoma Perfection, Steve Cotsirilos og Scottie Sharpe har alle sagt at jeg kan ta ut det wastegaten klarer så lenge jeg har overvåkning på turbotrykk og luft/bensin blanding. Det er jo tross alt det som tar knekken på motoren, men det originale bensinsystemet skal klare 0.8 bar.

Selv om motoren har gått 300 000, så ble toppen hel overhalt ved 220 000 (motoren bruker ikke ei eneste dråpe olje) og bunndelen går jo ikke så lenge jeg klarer holde luft/bensin forholdet oppe.

På den annen side så vil jeg høre på deg fordi jeg veit at du har mye erfaring så jeg kommer nok til å følge med å "lytte" til motoren, kanskje til og med vurdere og sette ned trykket litt?

Nå skal det sies at jeg ikke kjører bilen min hardt men drar på "i ny og ne", noe som igjen er med på å øke sjansen for at motoren kommer til å holde i lengden.

Jeg vil høre flere meninger fra deg muren!

Skrevet

Vet ikke helt hva jeg skal annbefale..Bunndelen din har gått 300 000km.

det å begynne å ladde med f,eks 0,8 bar innebærer dobbelt laddetrykk, Motoren er en lavtrykksmotor i utgangspunktet, Hvis jeg skulle byggd en slik motor igjen så ville jeg heller beholdt original laddetrykke(kansje opp ett par 10'ere) f.eks 0,7. så heller fått en ny exosmanifoild, behøver ikke være rakettforsker for å se att den som er der er dårli. Samtidig er IC'n en vits original. Den må byttes i en mye større som monteres i grillen. Der er god plass. Viss du kontakter: www.protrim.no så kan de porte toppen din. å da forteller de deg samtidig hva chip på en slik motor gjør med motoren din. Synes absulutt att du bør ta vare på E23,n din, men det gjør du faktisk ikke med den 100 hk chip'n din.

ett høgt laddetrykk vitner igrunnen bare om dårli fløde i motoren.

mvh Muren

Skrevet
The 745i engine amd drivetrain is the most overengineered production design in decades. Many of us here and many in Germany are running 1.1 bar boost and full mods with no problems.

The key, like I said is proper fuel and do not abuse the car. Low grade fuel causes severe detonation at higher boost levels, which can give very poor performance and ruin the engine.

Hva mener du om dette? Samtlige jeg har pratet med mener også dette. Siden det er en lavtrykksmotor originalt, hvorfor har de da senket kompresjon til 8:1 og installert smidde stempler etc? Det er jo tross alt ikke nødvendig på 0.5 ladetrykk.

Står mye av det samme her: 745i.scottiesharpe.com/jarmo

Skrevet

jeg har da heller aldri sagt att motoren din kommer til å rase, men der finnes ikke fløde i exosmanifoilden din. att motoren er byggd for høgre effekt er ikke det samme som att delane de har skrudd uttapå motoren er byggd for det.

Skrevet

Alt er oppe å går nå.. Venter på chip bare så legger jeg til en film her..

Drar til Tyrkia i natt så da kommer neste oppdatering om ei uke..

• 2 weeks later...
Skrevet

Hjernen er sendt inn til lodding av chip så den får jeg igjen i morgen tidlig :) Gleder meg vilt!

Når det gjelder om bilen tåler det så har jeg fått en ganske overbevisende innlegg på forumet til Scottie Sharpe:

Don, Jon, J Stein, Jarmo, Timo, Jens, Scottie, Bruce C, Bruce H, Joe G, Joe M, Evan, Kevin, Demet, Bill in Oakland, Ben, David, Janice, Afshin, and SO MANY OTHERS have run this system with no trouble. No one has posted of their 745i blowing up because of heat or boost.

Skrevet
Hjernen er sendt inn til lodding av chip så den får jeg igjen i morgen tidlig :) Gleder meg vilt!

Når det gjelder om bilen tåler det så har jeg fått en ganske overbevisende innlegg på forumet til Scottie Sharpe:

Don, Jon, J Stein, Jarmo, Timo, Jens, Scottie, Bruce C, Bruce H, Joe G, Joe M, Evan, Kevin, Demet, Bill in Oakland, Ben, David, Janice, Afshin, and SO MANY OTHERS have run this system with no trouble. No one has posted of their 745i blowing up because of heat or boost.

Med andre ord: Positiv tilbakemelding :wink:

Du får skrive litt om resultatet da :)

Må jo nesten trimme min 745 også vettu.. hehe

Men først av alt må jeg overhale turboen..

Så på min 745 da jeg hadde av alle de rørene og slangene da jeg bytta LMM at det var en ørliten slakk i turboen, men ikke noe alvorlig, og heller ikke noe til oljesøl for den saks skyld. Så blir vel overhaling her før jeg begynner å ta ut flere gamp.

Skrevet

Drar på 02/Classic treff i Telemark i dag så da håper jeg at jeg har den ferdig til da. Kommer film og bilder i i løpet av helgen hvis alt virker som det skal.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...