Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 585
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Hvor (og når) skal det treffet være?

Det var på Bø Camping i Telemark fra fredag til søndag. Rundt 40 biler møtte opp og det ble ganske vellykket selvom været var helt feil.. Autoslalom og rebusløp i sørpende regnvær ble liksom ikke det helt store, men sosialt og artig alikevell!

Bilen har fungert bra etter chippingen. Har kjørt nesten 60 mil uten problemer. Turboen lader nå rundt 0.9 bar noe som tilsvarer 354hk / 640 Nm på motoren. Jeg snakket med en fra 02/classic styret som har akkurat samme trykk på sin 745i og han hadde bremset sin på benk til 311hk / 580 Nm på bakhjula (!!). Den går mye bedre, og er mye sintere nå, den VIL liksom lade selvom ikke jeg gjør altfor stor bevegelse med gassfoten. I tillegg begynner den å lade på 2200 r/min mot 3000 r/min som den gjorde før. Det skal forøvrig nevnes at den ikke går sååå mye bedre fra 0-100, men 60-160 merker man utrolig godt!

Skal få lagt ut en film hvor jeg filmer 0-200 i løpet av morgendagen forhåpnetligvis.

Har bestemt meg for å bytte felger, på grunn av at alpina felgene ser så pinglete ut på langt hold. Får se om jeg får tak i noen kantfelger etterhvert..

Skrevet

Høres knallmoro ut.. er nok en 745i-motor jeg skulle hatt i 535en i stedet for en vanlig 3.5-liter... :?

Ufattelig moro når det ikke skal mer enn en chip til for å hente ut så mye ekstra.. :)

Men lider ikke disse motorene litt av ketchup-effekt, eller hvordan er det? Turbogreiene var jo ikke så langt kommet så tidlig...

Drar den løs rett frem i girene oppover på vått/tørt, eller?

Skrevet

Jo man merker ketchup effekten i grunn, og det er akkurat derfor at 0-100 km/t ikke blir merkbart forbedret med selv en såpass merkbar økning av effekten. Jeg har ikke sjekket det veldig nøye men ved rundt 50 km/t tror jeg at jeg har maks turbotrykk (3141 r/min i 1. gir) så derfor vil tidende 0-160 km/t være mye mer forbedret enn 0-100 km/t.

Uten turbotrykk er det hvertfall ikke mye å by på, men etter at jeg installerte chippen har den blitt merkbart mindre siden turboen lader nesten 800 r/min tidligere.

Den drar seg nok ikke løs fra tørr asfalt, men det er ikke mye om å gjøre. Med original effekt dro den seg løs på våt asfalt, så nå kan det nok bli skummelt :)

Skal sjekke litt i morgen når jeg skal filme for jeg har ikke fått helt oversikten på hvordan den oppfører seg enda :)

Skrevet

Her er hvordan jeg gjorde det med målerne:

DSCN1615-2.jpg

Først klipte jeg til ei metall plate som jeg modifiserte helt til den passet perfekt. Deretter kopierte jeg denne, laget to stk. 52 mm hull og kledde den i gammelt skinn fra mopedsetet til bruttern. Jeg ble meget fornøyd da det ser ut som det er tilnærmet originalt :)

Skrevet
Konge film :wink:

Ser virkelig frem til du begynner å bli ferdig med dene bilen!

Hvor mange HK sikter du til? 400 som sagt tidligere, eller skal du ha den på 354hk/640nm som nå?

Blir slik den er nå grunnet at dysene klarer ikke levere mer. Er faktisk på grensen nå til at jeg tørr bruke den med det trykket da A/F måleren detter ned noen hakk da jeg kjører maks i 1. gir

Skrevet
Jepp.. Det var akkurat det dama sa ;) I tillegg til noen av kompisene mine. Faktum er at pga. overtrykket tilsvarer 3.5L luft under et trykk på 0.4 bar ganske nøyaktig 4.5L luft i atmosfærisk trykk.. Men det visste du vell.. :)

nja ikke helt riktig..

grunnen til at 745 heter det den gjør er at den første modellen (dvs frem til 83) var bare 3,2liter (som man ser på innsuget)

3,2 liter gange med 1,4 (atmosfæretrykk + overtrykk) = 4,48 liter..

skjønner??

Skrevet
Jepp.. Det var akkurat det dama sa ;) I tillegg til noen av kompisene mine. Faktum er at pga. overtrykket tilsvarer 3.5L luft under et trykk på 0.4 bar ganske nøyaktig 4.5L luft i atmosfærisk trykk.. Men det visste du vell.. :)

nja ikke helt riktig..

grunnen til at 745 heter det den gjør er at den første modellen (dvs frem til 83) var bare 3,2liter (som man ser på innsuget)

skjønner??

Høres meget riktig ut ;) Så i teorien så er 745 etter -83 egentlig en 748 ;)

Skrevet
Konge film :wink:

Ser virkelig frem til du begynner å bli ferdig med dene bilen!

Hvor mange HK sikter du til? 400 som sagt tidligere, eller skal du ha den på 354hk/640nm som nå?

Blir slik den er nå grunnet at dysene klarer ikke levere mer. Er faktisk på grensen nå til at jeg tørr bruke den med det trykket da A/F måleren detter ned noen hakk da jeg kjører maks i 1. gir

Men hvordan blir det hvis du monterer justerbar bensintrykkregulator?

Klarer fortsatt ikke dysene levere nok bensin da?

Det er vel egentlig best å ha datasprut da..

Det er nok det jeg selv blir å innvestere i etterhvert. (i tillegg til annen trim såklart)

Skrevet

nja ikke helt riktig..

skjønner??

Høres meget riktig ut ;) Så i teorien så er 745 etter -83 egentlig en 748 ;)

stemmer.. ja teoretisk sett skulle den ha het 748 ja.. hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...