Lien Skrevet Juli 10, 2006 Forfatter Skrevet Juli 10, 2006 Det går bra! Bare artig å høre om Er det en svart en? For da veit jeg hvilken det er...
Lien Skrevet Juli 11, 2006 Forfatter Skrevet Juli 11, 2006 Har nå endelig bestemt meg for å trimme bilen moderat. Har lest en del på http://bmwturbos.scottiesharpe.com/ og der hadde Jarmo en 745 med 600k på telleren som var bremset 400hk og 680Nm! 200k av disse ble kjørt på denne effekten. Stevie Cotsirilos på forumet der har mye erfaring og han mente at så lenge toppen var i god stand går disse motorene evig. Siden toppen på bilen min ble fullstendig renovert på 220 000 så tror jeg jeg tar sjansen Har bestilt chip fra USA som måtte programmeres (får ikke tak i ferdig lenger). Denne fikk jeg for $225 ferdig levert så nå venter jeg i spenning! Har i tillegg bestilt VDO turbotrykksmåler fra Kollevold og går snart til innkjøp av en Turbosmart boostcontroller fra Gundersen Motorsport. Klarte ikke bestemme meg om jeg skulle ha dual stage eller single stage men det endte opp med single stage siden denne er 1/3 av prisen. Jeg får heller kjøpe en pneumatisk ventil senere hvis jeg vil koble fra boost controlleren ved f.eks. langkjøring. Planen er å lade 0.8 bar noe som gir grovt sett rundt 330hk (bakhjula) og rundt 500Nm. Mer enn dette vil jeg ikke lade grunnet at jeg ikke vil ta livet av motoren selv om det ikke skal være noe problem å lade 1.1 bar (400hk, 680Nm) på fabrikkmotor. Det ser da ut som at lakkeringsplanene og interiørplanene blir utsatt til neste år. Videre går jeg nok til innkjøp av en luft/bensin blandingsmåler for å forhindre at motoren går for magert, men opptil 0.8 bar skal ikke dette være noe problem.
///MoePower Skrevet Juli 13, 2006 Skrevet Juli 13, 2006 Leste en plass at 0,2 bar gir 50hk i 745 jeg.. Så da lader vel disse bilene orginalt 0,5 bar eller? (som blir 252hk) Å 0,7 bar blir 300hk, 0, 9 bar blir 350hk, 1,1 bar blir ca 400hk, 1,3 bar blir 450hk og 1,5 bar blir 500hk.. Er ikke det riktig?
sammigun Skrevet Juli 13, 2006 Skrevet Juli 13, 2006 Har du snakket med Juha Tuoma? http://www.autopower.se/powerborsen/ann ... ?id=200256
Gunnar Skrevet Juli 13, 2006 Skrevet Juli 13, 2006 Syntes også 330hk på bakhjula ved 0.8 bar hørtes mye ut. Skal jo ha nærmere 400hk i motoren for å få såpass på bakhjula..
Lien Skrevet Juli 13, 2006 Forfatter Skrevet Juli 13, 2006 Har du snakket med Juha Tuoma?http://www.autopower.se/powerborsen/ann ... ?id=200256 Nei jeg snakket med en kis fra USA. Tuoma har visst ikke gitt lyd fra seg på en stund. Syntes også 330hk på bakhjula ved 0.8 bar hørtes mye ut. Skal jo ha nærmere 400hk i motoren for å få såpass på bakhjula.. Les her Gunnar: http://745i.scottiesharpe.com/jarmo/ (trykk på performance) så ser du hva jeg mener. Har forøvrig ombestemt meg når det gjelder boost controll. Kjøpte først en fra Turbo XS til 1600,- men leverte den tilbake da Festo leverer helt lik ventil som er beregnet på pneumatiske anlegg til 200 lappen med manometer. Skal ta bilde når alle delene har kommet.
Lien Skrevet Juli 13, 2006 Forfatter Skrevet Juli 13, 2006 Fikk forøvrig en overaskelse på døra i dag Endelig litt enklere å arbeide på bilen! 2-søylet løftebukk 99 mod. Her er noen bilder av innkjøpte ting til bilen: Utstyr for oppkobling av alarm på parklys: TurboXS boostcontroll som ble levert tilbake: Fest overtrykksventil m/ manometer; digitalt justert til 0,81 bar. Denne blir da brukt som boostcontroll siden den har akkurat samme funksjon som TurboXS High Performance. Denne har kule og fjær, det er ikke en blødeventil.
Gunnar Skrevet Juli 13, 2006 Skrevet Juli 13, 2006 Les her Gunnar: http://745i.scottiesharpe.com/jarmo/ (trykk på performance) så ser du hva jeg mener. Der står det såvidt jeg kan se ikke noe om at det er effekt på bakhjula, så med mindre du har noen annen info må du nok regne med det der er effekt på svinghjulet, uten drivverkstap. I så fall stemmer det mye bedre med ladetrykket.. er jo veldig sjelden man oppgir effekt på bakhjulene. SAE og DIN er det som brukes i Europa og Amerika, og det er effekt på svinghjulet, uten tap i girkasse, dynamo, vannpumpe, etc. Drivhjulseffekt er jo noe helt annet. Din har vel ikke mer enn ~215hk originalt på bakhjulene.. med 330hk på svinghjulet har du kanskje ~280hk på bakhjulene.. med 15% drivverkstap.
///MoePower Skrevet Juli 14, 2006 Skrevet Juli 14, 2006 On March 10th, 1999 we did dyno tests of a 745i. Basically the engine was stock with just the Chip Upgrade and wastegate modification. The max. power was 400 hp/4870 rpm at 1.1 bar boost. The max. torque was unbelievable 675.5 Nm at 3930 rpm.Detailed test data is enclosed. These results prove e.g. that the standard fuel system and injectors can handle fuel supply at least upto these power levels. See the results yourself in these charts and compare those with standard 745 and other engines! E.g. the standard max. power 252 HP is reached at less than 3000 rpm and min. torque is higher than standard max. torque. We measured the performance also at other boost levels. E.g. at 0.9 bar the power was 354 hp and torque 640 Nm. It seems that every 0.2 bar step gives approx. 50 hp more. The known limitation is the exhaust system. The standard exhaust can not handle all that power so some of it was lost in the pipe due to resistance and back boost. How much was it we don't know exactly, but a good guess is some 40-50 hp (a bit over 10% of total power). We assume that with proper exhaust system these tests might have given some 450 hp at 1.1 bar. New exhaust has already been designed and we know that it can handle min. 500 hp. We run the engine also at 1.5 bar boost and everything worked well for a very short time we tried it. The turbo, wastegate and chip were able to handle that, but the the fuel system could not. Der står det litt for de som er intresserte.. Men de effektmålingene der er nok på motoren, ikke hjula.. Tror at hvis du skal ha noe spesiellt mere enn 300hk, så må du sette på større eksosannlegg for å få litt åpning baki der.
Lien Skrevet Juli 14, 2006 Forfatter Skrevet Juli 14, 2006 Les her Gunnar: http://745i.scottiesharpe.com/jarmo/ (trykk på performance) så ser du hva jeg mener. Der står det såvidt jeg kan se ikke noe om at det er effekt på bakhjula, så med mindre du har noen annen info må du nok regne med det der er effekt på svinghjulet, uten drivverkstap. I så fall stemmer det mye bedre med ladetrykket.. er jo veldig sjelden man oppgir effekt på bakhjulene. SAE og DIN er det som brukes i Europa og Amerika, og det er effekt på svinghjulet, uten tap i girkasse, dynamo, vannpumpe, etc. Drivhjulseffekt er jo noe helt annet. Din har vel ikke mer enn ~215hk originalt på bakhjulene.. med 330hk på svinghjulet har du kanskje ~280hk på bakhjulene.. med 15% drivverkstap. Jepp er nok som du sier. Mener jeg hadde lest det et sted men var nok bare underbevisstheten min som spilte meg et puss Tror at hvis du skal ha noe spesiellt mere enn 300hk, så må du sette på større eksosannlegg for å få litt åpning baki der. 1. Standard engine/exhaust/fuel supply with Motronic chip upgrade and boost control modification400 hp at 1.1 bar (maximum constant power) Det kan nok hende jeg tjener en smule på det, men eksosanlegget skal ikke være nødvendig å bytte før man er oppe i 1.1 bar (rundt 400hk og 680Nm). Når det gjelder den ventilen jeg hamra sammen så er jeg blitt litt skeptisk for jeg tror nemlig ikke den har den egenskapen jeg er ute etter alikevell. Skal funksjonsteste det på jobben så får jeg se om jeg ikke kjøper den turboXS ventilen igjen.. hehe..
Gunnar Skrevet Juli 14, 2006 Skrevet Juli 14, 2006 Jepp er nok som du sier. Mener jeg hadde lest det et sted men var nok bare underbevisstheten min som spilte meg et puss Uansett fine tall. Kommer nok til å gå rimelig greit unna.
///MoePower Skrevet Juli 14, 2006 Skrevet Juli 14, 2006 Les her Gunnar: http://745i.scottiesharpe.com/jarmo/ (trykk på performance) så ser du hva jeg mener. Der står det såvidt jeg kan se ikke noe om at det er effekt på bakhjula, så med mindre du har noen annen info må du nok regne med det der er effekt på svinghjulet, uten drivverkstap. I så fall stemmer det mye bedre med ladetrykket.. er jo veldig sjelden man oppgir effekt på bakhjulene. SAE og DIN er det som brukes i Europa og Amerika, og det er effekt på svinghjulet, uten tap i girkasse, dynamo, vannpumpe, etc. Drivhjulseffekt er jo noe helt annet. Din har vel ikke mer enn ~215hk originalt på bakhjulene.. med 330hk på svinghjulet har du kanskje ~280hk på bakhjulene.. med 15% drivverkstap. Jepp er nok som du sier. Mener jeg hadde lest det et sted men var nok bare underbevisstheten min som spilte meg et puss Tror at hvis du skal ha noe spesiellt mere enn 300hk, så må du sette på større eksosannlegg for å få litt åpning baki der. 1. Standard engine/exhaust/fuel supply with Motronic chip upgrade and boost control modification400 hp at 1.1 bar (maximum constant power) Det kan nok hende jeg tjener en smule på det, men eksosanlegget skal ikke være nødvendig å bytte før man er oppe i 1.1 bar (rundt 400hk og 680Nm). Når det gjelder den ventilen jeg hamra sammen så er jeg blitt litt skeptisk for jeg tror nemlig ikke den har den egenskapen jeg er ute etter alikevell. Skal funksjonsteste det på jobben så får jeg se om jeg ikke kjøper den turboXS ventilen igjen.. hehe.. Så eksosannlegget tåler SÅ mye! Men da er det jo ingen problem da!
Hakon Skrevet Juli 14, 2006 Skrevet Juli 14, 2006 Les her Gunnar: http://745i.scottiesharpe.com/jarmo/ (trykk på performance) så ser du hva jeg mener. Der står det såvidt jeg kan se ikke noe om at det er effekt på bakhjula, så med mindre du har noen annen info må du nok regne med det der er effekt på svinghjulet, uten drivverkstap. I så fall stemmer det mye bedre med ladetrykket.. er jo veldig sjelden man oppgir effekt på bakhjulene. SAE og DIN er det som brukes i Europa og Amerika, og det er effekt på svinghjulet, uten tap i girkasse, dynamo, vannpumpe, etc. Drivhjulseffekt er jo noe helt annet. Din har vel ikke mer enn ~215hk originalt på bakhjulene.. med 330hk på svinghjulet har du kanskje ~280hk på bakhjulene.. med 15% drivverkstap. DIN er målt med ac vannpumpe dynamo... the lot..målt fra svinghjul.. SAE.. er ikke det den gammle måten man bruke i USA hvor man kun måle effekt fra motor helt uten noe ekstrautstyr montert på... Eller er jeg fullstendig på bærtur nå ?
Gunnar Skrevet Juli 14, 2006 Skrevet Juli 14, 2006 Jo, jeg blingsa visst litt der, dvs., den "gamle" måten uten vannpumpe, dynamo, etc. heter også SAE, men den heter SAE Gross, mens dagens metode heter SAE Net. DIN tilsvarer visst SAE Net. Dette er med dynamo og vannpumpe, og sikkert A/C uten trykk (siden den går av og på), men uten girkasse og drivverk. DIN varierer gjerne litt fra SAE Net fordi DIN som regel oppgis metrisk i stedet for mekanisk. F.eks på M3 har vi jo 343hk her i Europa, mot 333hk i USA.. Det som egentlig hadde vært mest interessant er vel effekt på hjulene.. men ser ikke ut for at det blir vanlig med det første.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå