Gå til innhold

Turbokonvertering av BMW Z3 1.9L 140HK


jonbern
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er ny her på forumet og ønsker noen tips avgående montering av turbo på min 1998mod BMW Z3 1,9L 140Hk. Bilen er kjørt 90.000Km

Jeg er ute etter tips fra folk som er litt erfaring innen dette området gjerne utført dette på lignende maskin. Gjerne bilder...

Trenger litt tips om hvordan dette skal bygges, må eventuelt maskinen dekomprimeres? Eller vil jeg vel få problemer med å kjøre høyere ladetrykk enn 0,4-0,5bar? Ønsker mest mulig effekt på en forsvarlig måte..

Er rørlegger av yrket og bygger lett alt av rør til eksos og intercooler selv, men selve delen om hva slags deler jeg skal bruke er jeg litt usikker på på...

Ønsker gjerne å bygge en med doble turboer, egentlig bare for morro skyld da jeg lett bygger alt av rør og slikt selv..Og dette er jo meget tøft ut i motorrom.

Kan jeg f.eks anvende noen brukte turboer fra en gammel saab 900/Audi 1.8T eller f.eks S4? Noen tips om hva som er mest egnet?

Noen spesille ting jeg bør tenke på før jeg begynner å konvertere bilen?

Hvor kan jeg få tak i toppakning til å dekomprimere osv?

Og er det noen som har liggende noen deler for salg som f.eks turbo, intercooler++

Håper på gode råd

Med vennlig hilsen

Jon Øivind Berntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp heller en Z3 med større motor, da får du en bredere og mer sexy hekk på kjøpet. Men for all del, hvfer sin smak. Hva med godkjenning av dette prosjektet, har du tenkt på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Takker for svar, har vurdert tidligere å hente inn en 3.2L M-motor men blir noe dyrt med delebil... Bilen er allerede bygget om til til M-Roadster kaosseri med breddet hekk,skjermer,kanaler,understell,bakaksel+++ombygget for rundt 100.000Kr oppgraderete bremser med mer... så vinner ikke så mye på å selge den og kjøpe en med større maskin... Dessuten liker jeg turbo lyd m.mer....

Planen er jo å bruke den jeg har, bare ved en turbo konvertering... Jeg har vært i kontakt med noen firmaer som leverer sett for dette men de henter kun ut rundt 180Hk av den og det er lisson uaktuelt å betale 44.500Kr + montering hos FMS for... skulle de hente ut mer kom dette på over 100.000Kr

Flissundet Motorservise er jo utrolig flinke og seriøse da jeg har brukt de før på en Audi 2,7Bi-turbo de trimmet men føler prisen blir noe stiv på hva jeg får igjen for pengene... På Audien fikk jeg jo 70Hk + 150NM ekstra for 23.600Kr føler det var mer verdt...

Ønsker å hente ut godt over 200+ hvis det lar seg gjøre.... Men må dekomprimere maskinen først... Noen som har noen råd angående dette?

Noe annet jeg må ta hensyn til?

Noen råd om hva slags turbo etc jeg bør bruke? Tilleggs innsprøytning osv?

Når det gjelder godkjenning må jo det la seg gjøre med justerbart turbotrykk og godkjenne den med bare 10% effekt økning?

Takker for alle gode svar...

Med vennlig hilsen

Jon Øivind Berntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kunne jo hatt en egen turbo faq her på bimmers som på purepf!

evt letet fram noen gamle sider her...

ser at det har vært for mye spm ang turbo i det siste (inkl meg selv)og er mange som er flinke rundt dette området men er lei av og svare på samme spm om igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...