Jump to content

noen spørsmål ang e30 325/327 sugemotor.

Ole-P
 Share

Recommended Posts

har en 325 motor og diselveiv og hadde planer om turbo bygg men da jeg ikke gidder å bruke 5 år på det så lurer jeg på om jeg skal lage en rå suge motor.

men åssen er det å bruke diselveiv osv på en suge motor.

hvem stempler/råder må jeg bruke og hva må gjøres. med topp blokk. ang høvling osv .

tar gjerne imot alt info jeg kan få. og gjerne noen tips og trix av noen som har gjort noe sånt tidligere.

Dieselveiva er bare en fordel.

Bruk 130mm råder, og 2.7 stemplene av den konvekse typen. Da har du en komp på ca 10,4:1 med 885-toppen.

Dette finner du mer info om flere plasser her inne på forumet også... :wink:

130mm rådene det er dem samme som sitter i b20 motoren og 2.7 stemplene av den konvekse typen og dem fåes tak i hvor hehe. dem sitter i hvem motor. og konvekse betyr?

å hva er det jeg kan forvente å få ut av effekt sånn mere eller mindre?

hehe blei ikke mye klokere av di trådene der nei. har søkt og har lest dem før. er tilogmed eier av den eta veiva som blei solgt i første tråden der.,

men sto noe om at man må bruke 2.7l råder på eta veiva? kan man ikke bruke vanlige b20/23 råder på eta veiva?

leste i en tråd en på et eller annet forum at man måtte frese blokka 2.11mm for og få rett komp med 88mod stemplene... men om men bruker 86 mod(før facelift) for man vel brukbar suge komp??(8.1 eller var det 8.8?)? men om toppen er plana et par ganger teller jo også dette inn..

2.7 råder er de samme som 2.0/2.3 ja...

Konvekse stempler.. Det er den utgaven b27-stempler som har forhøyning på stempeltoppen. Ergo høyere komp.

ved bruk av b27 veiv og stempler og 885 toppen hva ender man sån ca på i komp da? må det freses/høvles ned noe av blokk/topp. osv da?

og noen som vet hva sån ca man kan ende opp på av hk/nm med detta bygget iregnet portet topp grenrør med sports eksos og nytt luftfilter?

trenger ikke akkurat være på hesten men om man kommer på 180 istedet for 171 eller om man havner oppe på rundt 220 eller noe?

ved bruk av b27 veiv og stempler og 885 toppen hva ender man sån ca på i komp da? må det freses/høvles ned noe av blokk/topp. osv da?

og noen som vet hva sån ca man kan ende opp på av hk/nm med detta bygget iregnet portet topp grenrør med sports eksos og nytt luftfilter?

trenger ikke akkurat være på hesten men om man kommer på 180 istedet for 171 eller om man havner oppe på rundt 220 eller noe?

Hva med å lese innlegga i tråden din? :wink:

Dieselveiva er bare en fordel.

Bruk 130mm råder, og 2.7 stemplene av den konvekse typen. Da har du en komp på ca 10,4:1 med 885-toppen.

:

For å svare på det andre spørsmålet ditt, du er nok inne på noe med 210-230 hvis du inkluderer kvass kamaksel.

leste i en tråd en på et eller annet forum at man måtte frese blokka 2.11mm for og få rett komp med 88mod stemplene... men om men bruker 86 mod(før facelift) for man vel brukbar suge komp??(8.1 eller var det 8.8?)? men om toppen er plana et par ganger teller jo også dette inn..

Dette er er ikke noe jeg har gjort (slipt av blokka), men innbiller meg at du snakker om b25 stemplene nå - og ikke b27 som jeg snakker om..

210-230 er jo greit brukbart. å skal jo seff ha kvass kam.

men må toppen sveises i kjølekanalene sånn man må når man skal bygge turbo eller vill det ikke varve så mye krefter ute ¨å gå at det trengs?

å pedi du vet ikke om hvor man kan få kjøpt dissa stemplene nye?

Sveising av kjølekanalene er jo preventivt vedlikehold. Det florerer ikke akkurat av B25 topper om din skulle velge å ta kvelden..

Do it right the first time!

Du kan regne på hvor mye det koster å sette i stand 2 topper kontra 1, og pluss på sveising og innkjøp av topp nr 2 :wink:

hehe. ikke dum tenking det der? nja har jo en topp til liggendes men ikke en 885 topp hehe.-

men fortsatt ingen som vet om hvor jeg kan få tak i stempler fra b27? antar at bmw kan skaffe men sikkert til en blodpris? eneste jeg har funnet på nett er smidde stempler til 10k pluss frakt

tar foressten imot alt av sider med trimm/styling deler til e30 spess ang grenrør (ikke turbo grenrør nei) kammer og tilbehør til toppen. og annet fornuftige trimm deler

Hartge har gjort hele den pakken du snakker om på min motor og resultatet er 207hk. Samme med 2.7 til Alpina, så tror ikke du bør ha forhåpninger om så veldig mye mer en dette.. Hadde gått for turbo jeg :D Da får du noe som virkelig røsker...

hadde planer om turbo men iogmed at jeg ikke gidder å bruke 5 år på å få bilen ferdig. så blir det suge trimm for alle pengene og eventuelt torbo bygg når den tiden kommer. ca 210 er ikke noe ille det heller da det er nesten 100 hester mere en som sitter i 320 motoren som er i bilen nå.

og med sperre diff å bra nok understell så går det ille nok det. å suge motor har jo alt fra første sekund å.

Du har forresten ikke noen bilder av motoren din?