Gå til innhold

Hvor mange bar på E23 728i?


///MoePower
 Share

Hva er tryggest på en urørt motor hvor kun kam-aksling, chip, eksosannlegg, og filter er oppgradert?  

24 stemmer

  1. 1. Hva er tryggest på en urørt motor hvor kun kam-aksling, chip, eksosannlegg, og filter er oppgradert?

    • 0,5 bar
      17
    • 0,8 bar
      3
    • 1,0 bar
      5


Anbefalte innlegg

Vet jeg har spurt om dette før..

Men spør igjen:

Hvor mange bar kan jeg egentlig kjøre på Min M30 728i motor uten å gjøre noe med den bortsett fra å chippe den, sette på større kamaksling og filter samt effektannlegg?

Og hvor mange HK vil jeg kunne oppnå da?

Noen sier jeg kan kjøre 0,8 bar på den uten å gjøre noe med den, og jeg har også hørt at det helt på grensa går med 1 bar?

Noen som vet sikkert?

Vil ikke ødelegge motoren vettu.. :roll:

Og hvis jeg bytter til lav-komp-stempler, hvor mange bar/hk kan jeg da regne med å kjøre den på?

Edit: Den har orginalt 184hk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du når du sier "større kamaksling" ?

Trodde en gammel 2,8 hadde l-jet innsprøyting. i så fall er det vel dårlig med "chip" muligheter til denne. Å lade 0,8 til 1 bar på orginal motor, er nok ikke helt sunt. Du vil kjapt få for lite bensin og tenningsbank, ergo ødelagt motor. Tror ikke jeg ville ladet noe mer enn 0,3 max 0,5 på orginal motor hvis du vil ha en driftssikker motor. Du må selv da finne en løsning for å tilssette mer bensin under trykk, og bakke av tenningen en smule. En "low budget" mulighet er jo å sette f.eks. 2 kallstart dyser i innsugsrøret som åpner på et gitt trykk via en trykk bryter. For lite bensin er drepen for en motor. Bedre å kjøre for fet enn for mager her altså.

Effektanlegg har du egenlig ikke bruk for med en slik moderat turbo trimming.

For og tippe litt å løse luft vil jeg si at 0,3 bar kanskje vil gi deg ca 220 hk.

Hadde jeg vært deg hadde jeg heller monert inn en 3,5 liter enn å turbokonvertert en orginal 2,8. Mye enklere, med samme effektøkning.

Snakker du om en mer seriøs konvertering så renner nok utgiftene fort på. Du trenger jo f.eks: turbo, grenrør, datasprut, eksosanlegg, intercooler, wastegate, dump, dyser, pakninger, dekomp stempler.

Ja dette blir ikke billig+ at en skal jo ha en viss peiling for å bygge motoren. Mappingen i etterkant kommer heller ikke gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg kommer til å gå for datasprut, lavkompressjonstempler, kvasskammer, chip, turbo, dump, intercooler, K&N filter, effektannlegg og den litt "omfattende" byggingen nr jeg går i gang.

Skal bare spare litt.

Tenkte bare at det kanskje var en begynnelse å sette turbo og intercooler med lavt ladetrykk på den urørte motoren i starten inntil jeg fikk råd til den mere "omfattende" byggingen..

Har en turbo liggende allerede, som har stått på en liten lastebil, og når det gjelder kvasskammer, dump og intercooler, så skal det kjøpes inn.

Skal inn storturbo en dag når bilen står ferdig og DA skal jeg sette inn en større motor! :wink:

Er ikke vits i å sette inn ekstra dyser som du sier. Det holder vel evig med datasprut.

Luftmengdemåleren registrerer dessuten hvor mye luft som strømmer inn, og regulerer selv hvor mye bensin som skal sprøytes inn, så dette burde ikke være det aller største problemet.

Tror jeg går for en liten turbo, og 0,5 bar på 2,8i motoren inntil jeg får råd til større motor..

Blir vel en 3,5 litring M30.

Det beste hadde jo selvfølgelig vært å få tak i en 745i motor ferdig med turbo, bare å kjøre på litt høyere trykk, men de er litt "vanskelige" å få tak i for å si det sånn..

Takk for svar i allefall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste hadde jo selvfølgelig vært å få tak i en 745i motor ferdig med turbo, bare å kjøre på litt høyere trykk, men de er litt "vanskelige" å få tak i for å si det sånn..

Takk for svar i allefall! :)

www.autopower.se

Dessuten har överladdaren (?) på bilforumet.net en som går svinbillig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får se! :)

Har kanskje en 745i motor på hånda allerede!!

Hva er slikt no verdt?

Vet ikke hva jeg skal by ham.. :?

Har ikke så veldig god råd heller for øyeblikket!

Og siden de fleste 745i motorene har automatkasse, er det enkelt å få fatt i manuellkasse til de?

Passer evt. manellkassa fra 3,5 liters-motoren siden 745i motoren i prinsippet er en 3,5 litring med turbo?? :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får se! :)

Har kanskje en 745i motor på hånda allerede!!

Hva er slikt no verdt?

Vet ikke hva jeg skal by ham.. :?

Har ikke så veldig god råd heller for øyeblikket!

Og siden de fleste 745i motorene har automatkasse, er det enkelt å få fatt i manuellkasse til de?

Passer evt. manellkassa fra 3,5 liters-motoren siden 745i motoren i prinsippet er en 3,5 litring med turbo?? :?:

Jeg spurte koed om dette og jeg fikk beskjed om at en komplett M106 motor var verdt rundt 10-15 000, alt etter stand.

Manuell kasse kan du bruke fra M30 men du må flytte et girkasse feste lenger frem og modifisere giroverføringa en smule. Samtidig må jo hjerne "programeres" om fra automat til manuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får se! :)

Har kanskje en 745i motor på hånda allerede!!

Hva er slikt no verdt?

Vet ikke hva jeg skal by ham.. :?

Har ikke så veldig god råd heller for øyeblikket!

Og siden de fleste 745i motorene har automatkasse, er det enkelt å få fatt i manuellkasse til de?

Passer evt. manellkassa fra 3,5 liters-motoren siden 745i motoren i prinsippet er en 3,5 litring med turbo?? :?:

Jeg spurte koed om dette og jeg fikk beskjed om at en komplett M106 motor var verdt rundt 10-15 000, alt etter stand.

Manuell kasse kan du bruke fra M30 men du må flytte et girkasse feste lenger frem og modifisere giroverføringa en smule. Samtidig må jo hjerne "programeres" om fra automat til manuell.

Trodde 745i motorene fra E23 var M30 motorer jeg?? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke programmere om hjerne på m106 for å bytte fra automat til manuell. Må bare legge noen "lasker" i ledningsnettet for å få det til å funke. En 262 med løst clutchhus skulle vel være en grei kasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei... Nå begynner dette her å bli avanserte greier gitt.. :?

Jaja, jeg får vel til det som trengs å få til når jeg kommer så langt at jeg har kjøpt meg en motor! :)

Noen som vet hva jeg må ut med for en slik motor?

Evt hva jeg må ut med for en 3,5 liter M30 innsprøytningsmotor med manuell-kasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bmw 728 skrev:

Er ikke vits i å sette inn ekstra dyser som du sier. Det holder vel evig med datasprut.

Luftmengdemåleren registrerer dessuten hvor mye luft som strømmer inn, og regulerer selv hvor mye bensin som skal sprøytes inn, så dette burde ikke være det aller største problemet.

Sant det at du ikke trenger ekstra dyser når du har tenkt å kjøre datasprut, det var ment som et tilleggssprut til det orginale ved sniktrim.

Men siden du tenker på datasprut, så forstår jeg ikke hva du skal med den luftmengde måleren. En av de store fordelene med datasprut må jo være å kaste den luftmengde måleren i søppel kassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bmw 728 skrev:
Er ikke vits i å sette inn ekstra dyser som du sier. Det holder vel evig med datasprut.

Luftmengdemåleren registrerer dessuten hvor mye luft som strømmer inn, og regulerer selv hvor mye bensin som skal sprøytes inn, så dette burde ikke være det aller største problemet.

Sant det at du ikke trenger ekstra dyser når du har tenkt å kjøre datasprut, det var ment som et tilleggssprut til det orginale ved sniktrim.

Men siden du tenker på datasprut, så forstår jeg ikke hva du skal med den luftmengde måleren. En av de store fordelene med datasprut må jo være å kaste den luftmengde måleren i søppel kassen.

Tja, det er vel kanskje riktig det ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...