Gå til innhold

Ubalanse/risting pga. låsebolter?


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Har noen her inne forsket på om en låsebolt og fire vanlige bolter i hver felg kan gi merkbar ubalanse?

Låseboltsettet mitt, som jeg har en bolt i hvert hjul av, er bolter med veldig lavt hode, så de sitter et stykke lenger inne enn de vanlige boltene og er altså mindre og sannsynligvis lettere. Nå er det selvfølgelig ubalanse langt ute på felgen/dekket som vil gi størst utslag, men har noen testet noe rundt dette tidligere? Kom bare akkurat til å tenke på det, siden jeg sliter litt med noe vibrasjoner rundt 80-110km/t. Kanskje jeg må teste å bytte ut de fire boltene i morgen bare for moroskyld..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... mulig mulig... Men er jo mange andre variabler som kan gjøre at en bil rister ved de hastighetene.

Men men.. Du får gjøre som du sier: ha den moroa i morgen, og teste det hele ut :)

Rapporten blir interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler sterkt på at det skal ha noen betydning. Jeg har kjørt med 3 bolter både på min Passat og på min samboers Renault i lang tid, og har ikke merket noe eller hatt noe problemer med dem.

Men du kan jo som du nevner bare teste å sette inn en vanlig bolt. Det er jo kjapt gjort.

Er alle foringer etc i bra stand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det meste som slites av betydning er byttet, bortsett fra endeleddene. Har hatt delene liggende evig lenge, bare aldri fått ræva i gir og bestilt hjulstillingskontroll. Har egentlig hatt litt antydning til risting alltid, men det er mindre med vinterhjulene. Uansett vanlig E34-problem dette her, som ingen har noen gode fasitsvar på heller. Har ihvertfall byttet dempere, fjærer, traversforinger, bærearmer (foran), casterstag m/ foring, støttestag foran, mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...