Mikaelft Skrevet Mai 7, 2006 Skrevet Mai 7, 2006 Hei. Trenger jeg nye dempere når jeg skal senke bilen (bmw e36 318i cabriolet -94) 60mm frem og 40mm bak? Noen som har bilde av en bil som er senket 60/40 ?
P.I.B Skrevet Mai 7, 2006 Skrevet Mai 7, 2006 På min tidligere E36 IS coupe satte jeg på 60-40mm senkefjærer sammen med orginal demperne. Fungerte fint det.
Naitsirk Skrevet Mai 7, 2006 Skrevet Mai 7, 2006 tror det ligger mange tråder hær ang det spørsmålet...
Lien Skrevet Mai 7, 2006 Skrevet Mai 7, 2006 Ja du må ha nye dempere ellers vil de andre bli ødelagt rimelig kvikt. Alt over 40 mm bør det byttes..
P.I.B Skrevet Mai 7, 2006 Skrevet Mai 7, 2006 Mine dempere holdt nå de årene jeg hadde bilen i hvertfall. Var god å kjøre og faktisk. Det har seg sånn at enkelte feks: 40 mm senkefjærer senker nærmere 60mm i virkeligheten og omvendt (60mm som senker bare 40mm). Litt vanskelig å forstå seg på de mm enkelte oppgir.
Mikaelft Skrevet Mai 7, 2006 Forfatter Skrevet Mai 7, 2006 Er en del forskjellige svar her... ingen som har e36 cab med 60/40 senking som kan svare da? Litt dyrt med justerbart senkesett så kjøper nok bare fjærene..
Thomas-G Skrevet Mai 7, 2006 Skrevet Mai 7, 2006 Jeg har 60/40 senk med orginale dempere.. Funker som bare det! Ikke for mykt og heller ikke for stivt
Øyvind L. Skrevet Mai 7, 2006 Skrevet Mai 7, 2006 Originale dempere er ikke laget til og jobbe sammen med stive senkefjører. Med originale dempere og senkefjører vil du få dårligere kjøreegenskaper i bilen, det er 100% sikkert. En annen ting er det at med originale dempere vil de bunne nesten i hver eneste humpel hvis du senker 60mm. Mange tror det at siden bilen blir stiv så er alt i orden. Mange kjører med demperene i bunn hele tiden og tror at alt er helt i orden. Kjøpt nye dempere som er beregnet til senkefjører hvis du vil ha en bedre bil som klarer og svelle unna ugjevnheter i veibanen.. Vil du spretterog hoppe i hver eneste hump du treffer så beholder du original demperene..
Mikaelft Skrevet Mai 7, 2006 Forfatter Skrevet Mai 7, 2006 tja, til volvo 740 så klarer orginaldemperne arbeidsområdet til 40mm. fjærer.. regner med at det er noenunde samme til bmw e36 siden de selger fjærer løst.
ChrZZ Skrevet Mai 7, 2006 Skrevet Mai 7, 2006 Det er derfor man har tommelfingerregelen i BMW-verden: Skal du senke mer enn 40mm, så kjøper du sportsdempere ("senkedempere"). Virker da som at demperne på Volvo er av samme *kaliber* som de på BMW. Litt dyrt med justerbart senkesett så kjøper nok bare fjærene.. Går jo fint an å kjøpe normale senkedempere? Hvis du skal ha justérbare, så må du jo ut med.. 8-9000+ for å få noe som er bra. Fjær- og demperpakker får man jo fra respektable 4290,- (Apex) og oppover til det uendelige av priser.
Mikaelft Skrevet Mai 7, 2006 Forfatter Skrevet Mai 7, 2006 Tja, jeg driver aldri med råkjøring så kun fjærer holder nok fint. Takk for alle svar
Øyvind L. Skrevet Mai 7, 2006 Skrevet Mai 7, 2006 Stive dempere på originale fjærer er OK, men ikke omvendt. Bilen blir helt på trynet i humper. Det hopper og rister alt for mye. Senking uten å bytte til stivere dempere bare gjør bilen dårligere. Jo mer den senkes, jo verre blir den. Senkefjærer er jo stivere, og da klarer ikke de myke demperne(Alle originale) å kontrollere svingningene. Bilen vil få kjøreegenskaper som en sprettball. Du får faktisk bedre resultat av å kun bytte dempere.
Thomas-G Skrevet Mai 7, 2006 Skrevet Mai 7, 2006 Jeg har ingen problemer med at demperne går i bunn og bilen oppfører seg heller ikke som en sprettball. Kjenner fler som bare kjører med fjører og aldri hatt noen problemer med det, men da er vi sikkert bare heldige..
Mikaelft Skrevet Mai 7, 2006 Forfatter Skrevet Mai 7, 2006 Mhm, det går an å kjøre som folk og kjøre unna humpene:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå