Gå til innhold

Motortrøbbel M20 :(


glenng
 Share

Anbefalte innlegg

Etter en lang og har vinter her på østlandet og tydligvis litt for tynn frostvæskeblanding på kjølesystemet så "delvis" frøys det mens den har stått på lagring.. Dvs ikke is , men en god frossen "sørpe" ...

Har de siste dagene prøvd å starte og få kjørt motoren litt.. Når motoren er kald så starter den med en gang , jager littegrann på turtallet de første 10 sekundene før den legger seg greit på tomgangen..kjører da motoren varm og stopper den .. Prøver da å starte den etter et par minutter igjen , og da starter og går den fortsatt fint .. Stopper den igjen og venter en 15minutter til motoren har blitt litt kaldere , prøver så å starte igjen men da sliter den noe voldsomt med å starte .... På første forsøk så starter den ikke i det hele tatt , på 2&3 forsøk så starter den etterhvert men stopper igjen etter 1-2sekunder , på fjerde forsøk så starter den men fjusker noe jævli en stund før den begynner å gå normalt etterhvert..

Har da mistenkt at toppen kan være sprekkt eller pakninga gåen..

Men kan ikke se tegn til vann i olja , eller olje i vannet (litt grums er det i vannet men tror kanjse dette kan komme fra gammelt av).Det kommer heller ikke eksos i vannet i ekspansjonstanken..

Det drypper endel vann fra "bunnpunktet" på eksossystemet mitt , der hvor bakpotta er tredd innpå rørene fra mellompotta..Men det er ikke noe tegn til hvit røyk fra eksosen under tomgang eller ved gasspådrag..

(toppakninga og toppen blei forøvrig bytta/overhalt for litt over et år siden , har ikke kjørt noe særlig med bilen etter dette)

Har ikke fått komptesta enda men håper på å få gjort detta i etteriddag/kveld..

Puh.. blei et langt innlegg detta , håper noen har noen gode råd/tips..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker jo som alt er i orden for meg,prøv nye plugger evt flere tennings deler,hvis ikke kan det ligge i bensintilførselen ett sted,at det tar litt tid før det er trykk i railen.

Eller at dysene lekker igjennom og trykket fallet og masse bensin i sylinderene-rå.

Skru av og på tenningen ett par ganger før du prøver å starte den gangen den er litt sur.

Blir den verre,så prøv å hold bånn gass uten å slippe til den starter.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

Har nettopp bytta plugger på den , men den blei ikke noe bedre av det ..har ikke prøvd å bytte noen andre tenningsdeler , men de se forøvrig veldig bra ut (er jo ikke alltid de er bra forde men..)

Tenkte også litt på det med at dysene kunne lekke imellom , men syns det da er litt rart at den er så lettstarta når den er helt kald ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,når den er kald har jo den bensinen som evt lekker igjennom fordampet for lenge siden.

Men stopper du den varm og venter da 15 min til trykket i railen har lekket gjennom fra hver dyse så er den fremdeles "våt" og bilen er rå.

Venter du derimot til bil er kald ca 6 timer eller noe så har den bensinen som går igjennom fordampet.

Sett på en trykk måler på inntaket på railen mot torpedo og start bilen,når du stopper bilen skal trykket fremdeles opprettholdes.

Håper det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...