Gå til innhold

Registerkjede strammer m3 e30


bendikb1608
 Share

Anbefalte innlegg

Hey!

Noen som har byttet registerkjede strammer på m3 e30 før? Har skiftet ut den gamle, fordi motoren bynnte å kakkle ved oppstart når den stod parkert i nedover bakke. Defekt kjedestrammer greier ikke holde på oljetrykket slik at kjeda blir slakk etter en stund når bilen er parkert..

Men etter byttet forsvant ikke lyden. Ser at kjedestrammeren har en luftenippel på toppen, men jeg er usikker på hvordan den luftes? Noen som har vært borti dette problemet tidligere på en m3 e30?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey!

Noen som har byttet registerkjede strammer på m3 e30 før? Har skiftet ut den gamle, fordi motoren bynnte å kakkle ved oppstart når den stod parkert i nedover bakke. Defekt kjedestrammer greier ikke holde på oljetrykket slik at kjeda blir slakk etter en stund når bilen er parkert..

Men etter byttet forsvant ikke lyden. Ser at kjedestrammeren har en luftenippel på toppen, men jeg er usikker på hvordan den luftes? Noen som har vært borti dette problemet tidligere på en m3 e30?

Blir motoren stille igjen etter en 10-30 sekunders gange?

Lyden ved oppstart er vanligvis til stede når bilen har stått parkert med snuten opp. Om du har raslelyd med strammer fra E36 M3 (er vel ikke annen strammer å få kjøpt i dag) så tror jeg det er mer i registeret ditt som er slitt enn bare strammeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg byttet strammer forsvant lyden etter ca. 10 sek. Men etter att jeg monterte den nye kjedestrammer vil ikke lyden forsvinne. Har ikke latt motoren gå i mer enn ca. 30 sek. etter byttet i tilfelle noe er galt.. Tenkte jeg skulle høre litt rundt før jeg prøver noe mer, kjipt å ødelegge registeret..!

Den nye strammeren er en original e30 m3 strammer kjøpt på GS.

Er e36 M3 strammeren bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke en svakhet på m3 e30 strammeren og derfor alle bytter til m3 e36?

Nå har ikke jeg den nyeste ETK, men jeg har hørt at det er E36 M3 strammeren som kommer fram nå om man søker på E30 M3. Dvs at den gamle strammeren er ute av sortimentet. Men siden GS har solgt deg en så finnes de tydeligvis enda. Ja, E36 strammeren er bedre pga at den har en kortere og strammere fjær, så den er ikke avhengig av oljetrykk for å stramme kjedet. Grunnen til at du fikk rasling over litt lengre tid med den nye E30 strammeren er nok at du ikke fylte den med olje før du monterte den inn. Da går det enda lengre tid før den strammer kjedet nok.

Men uansett så vil jeg anbefale deg å kjøpe en E36 M3 strammer isteden. Den er rett og slett mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bara å skru ut den gamle og skru inn den nye, tror den skal sitte med ca 55Nm. Må ha godt med turtall i ca 30 sec etter at du starter den første gangen slik at den får olje fortere. Mulig den kommer sammentrykket, da må du løse den ut på det klipset, men hadde vært litt rart hvis det ikke er olje på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bara å skru ut den gamle og skru inn den nye, tror den skal sitte med ca 55Nm. Må ha godt med turtall i ca 30 sec etter at du starter den første gangen slik at den får olje fortere. Mulig den kommer sammentrykket, da må du løse den ut på det klipset, men hadde vært litt rart hvis det ikke er olje på den.

E36 M3 strammeren trenger ikke oljetrykk for å stramme, så det skal ikke rasle mer enn maks 1 sek ved første oppstart etter bytte. Og den ska være sammentrykket ved montering!! Er den ikke sammentrykket, så for guds skyld ikke ødelegg låseringen som skal holde dem sammen. Det gjorde jeg, og det medførte at enda en strammer måtte kjøpes.

Men DIY finnes her:

http://www.e30m3performance.com/install ... /index.htm

Vil samtidig oppfordre alle E30 M3 eiere om også ta en kikk på denne:

http://www.e30m3performance.com/install ... c/25mc.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil samtidig oppfordre alle E30 M3 eiere om også ta en kikk på denne:

http://www.e30m3performance.com/install ... c/25mc.htm

Takk for det, Espen!

Var jo egentlig klar over at det var en DIY på den siden, men begynner vel å bli gammel.. :wink:

Ang bremsekraftforsterker, så er den på vei! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, siden til Gustave er gammel, men den er særs bra. Og S14 motorene har ikke forandret seg så mye de siste årene...Hehe :wink:

Du vet det sikkert, men du trenger ikke bytte hele bremsekraftforsterkeren da :P

Jeg tenkte på at jeg var blitt gammel jeg da.. :lol:

Er klar over det med bremsekraftforsterkeren ja! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bara å skru ut den gamle og skru inn den nye, tror den skal sitte med ca 55Nm. Må ha godt med turtall i ca 30 sec etter at du starter den første gangen slik at den får olje fortere. Mulig den kommer sammentrykket, da må du løse den ut på det klipset, men hadde vært litt rart hvis det ikke er olje på den.

E36 M3 strammeren trenger ikke oljetrykk for å stramme, så det skal ikke rasle mer enn maks 1 sek ved første oppstart etter bytte. Og den ska være sammentrykket ved montering!! Er den ikke sammentrykket, så for guds skyld ikke ødelegg låseringen som skal holde dem sammen. Det gjorde jeg, og det medførte at enda en strammer måtte kjøpes.

Men DIY finnes her:

http://www.e30m3performance.com/install ... /index.htm

Vil samtidig oppfordre alle E30 M3 eiere om også ta en kikk på denne:

http://www.e30m3performance.com/install ... c/25mc.htm

s52_schematic.gif

Den strammer jo noe, men det er oljetrykket som strammer ordntlig.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...