Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det hvis du setter bilen på kontroll på et verksted og disse finner feil.

Går det an å gjøre et "nytt forsøk" på et annet verksted?

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Hvordan er det hvis du setter bilen på kontroll på et verksted og disse finner feil.

Går det an å gjøre et "nytt forsøk" på et annet verksted?

Nei, tror ikke det, mener den lagres elektronisk i et register?

Skrevet

Jo, det kan gjøres på nytt et annet sted.

Forrige kontroll er ikke lagret noe som helst sted utenom selve verkstedet som tok kontrollen.

Hadde jeg vært deg ville jeg tatt ny kontroll et annet sted, med mindre du skal fikse de feilene uansett.

Skrevet

Olezz, det er helt feil. Etter en pkk vil feilene sendes via internett(et eget program for pkk) til nærmeste statens vegvesen/biltilsyn og blir lagret hos de.

Dette for at de skal ha kontroll, men også for at vis man viser bilen på etterkontroll et annet sted enn der kontrollen ble utført, så kan dette stedet finne listen over mangler :)

Skrevet
Olezz, det er helt feil. Etter en pkk vil feilene sendes via internett(et eget program for pkk) til nærmeste statens vegvesen/biltilsyn og blir lagret hos de.

Dette for at de skal ha kontroll, men også for at vis man viser bilen på etterkontroll et annet sted enn der kontrollen ble utført, så kan dette stedet finne listen over mangler :)

Ja det må jo fungere slik, ville jo vært meningsløst hvis bileier skulle kunne påvirke vilken kontroll som skulle gjelde

Skrevet

Du kan be verkstedet om å slette kontrollen fra systemet... Så kan du ta testen en annen plass i stedet.

Siste pkk jeg hadde så ba fyren som akkurat hadde fått sjekket sin bil om nettopp dette... Og den ble slettet.

Skrevet

Du kan ta kontroll så mange ganger du vil. Har ikke opplevd at et annet verksted kan hente ut mangel lappen, de ber stort sett etter papiret fra forrige.

Uansett...når jeg ser lista du har er jeg glad jeg ikke er din mekanikerkompis med verksted. :) men du skrur det kanskje selv hos han..

Skrevet

Har nettopp snakket med en som er vekstedleder i en av norges største bilforhandlere, Han sier at når Eu kontrollen er tatt så sendes den inn elektrionisk til vegvegvesenet(via noe som heter busstakst, overføres der i fra om natten), da kan ikke de røre den, hos dem gjøres det før kunden er kommet for å hente bilen.

Hvis du er uenig med resulatet så kan du klage den inn til biltilsynet og de er de eneste som kan overprøve resultatet.

Men det er klart hvis verkstedet ikke fører denne inn før etterpå så er det kun en kladd som kan kastes, men det er ikke slik det skal gjøres.

Nå skal det tilføyes at de mistet retten til å ta EU kontroll i 6 måneder pga av slurv med papirene, etter det så følges regelverket slavisk :)

Skrevet
Du skal ha god tillitt til folka på et verksted for å kjøre EU kontrollen der... Jeg tar alltid EU kontroll på nøytralt sted, untatt NAF. På NAF i Oslo får du 2'er feil for stein i skoen...

NAF er så nazi på omtrent alt at det hele bare blir latterlig. Det å f.eks kjøre en bruktbiltest der er helt bortkastet. Her i området anbefalte de bytte av framfanger fordi det var ripe på nederste del av fangeren :o I tillegg opplyser de ofte om slakke i foringer som er helt faste og fine.

Skrevet
Har nettopp snakket med en som er vekstedleder i en av norges største bilforhandlere, Han sier at når Eu kontrollen er tatt så sendes den inn elektrionisk til vegvegvesenet(via noe som heter busstakst, overføres der i fra om natten), da kan ikke de røre den, hos dem gjøres det før kunden er kommet for å hente bilen.

Hvis du er uenig med resulatet så kan du klage den inn til biltilsynet og de er de eneste som kan overprøve resultatet.

Men det er klart hvis verkstedet ikke fører denne inn før etterpå så er det kun en kladd som kan kastes, men det er ikke slik det skal gjøres.

Nå skal det tilføyes at de mistet retten til å ta EU kontroll i 6 måneder pga av slurv med papirene, etter det så følges regelverket slavisk :)

Du kan uansett reise et annet sted å ta kontrollen. Ingen problem.

Skrevet

Tar man kontroll ett sted, og du da ikke er fornøyd med hvordan pkk ble utført kan du dra til et annet verksted å ta ny pkk, uten noe som helst påvirkning fra tidligere pkk.

Det er overhodet ikke slik at en kontroll er "låst" og gjeldene på det stedet du tok den.

Skrevet

Tar man kontroll ett sted, og du da ikke er fornøyd med hvordan pkk ble utført kan du dra til et annet verksted å ta ny pkk, uten noe som helst påvirkning fra tidligere pkk.

Det er overhodet ikke slik at en kontroll er "låst" og gjeldene på det stedet du tok den.

Du har nok rett :( , har sjekket med vegvesenet, skal legge ut svaret senere.

Skrevet

Det er selvfølgelig IKKE slik at man kan ta 5 eu kontroller og velge hvilken man ønsker å "bruke".

Etterkontroll kan man selvsagt ta hvor man vil, og i trådstarters tilfelle ville jeg funnet meg ett "snillt" verkested til denne etterkontrollen.

Bilen virker utifra hva du forteller her, til å være ett vrak som bør skrotes og ikke bruke penger på med mindre den har affeksjonsverdi eller andre punkter som gjør det verdt å bruke såpass med penger / tid på som denne krever.

jeg tørr ikke tenke på listen over feil og mangler dersom du hadde bilen inne på NAF test dersom en stusselig EU kontroll klarer å avsløre såpass mange mangler på bilen din.

Jeg sier ikke det for å være frekk, men av egenerfaring.

Skrevet
Det er selvfølgelig IKKE slik at man kan ta 5 eu kontroller og velge hvilken man ønsker å "bruke".

Etterkontroll kan man selvsagt ta hvor man vil, og i trådstarters tilfelle ville jeg funnet meg ett "snillt" verkested til denne etterkontrollen.

Bilen virker utifra hva du forteller her, til å være ett vrak som bør skrotes og ikke bruke penger på med mindre den har affeksjonsverdi eller andre punkter som gjør det verdt å bruke såpass med penger / tid på som denne krever.

jeg tørr ikke tenke på listen over feil og mangler dersom du hadde bilen inne på NAF test dersom en stusselig EU kontroll klarer å avsløre såpass mange mangler på bilen din.

Jeg sier ikke det for å være frekk, men av egenerfaring.

Du kan ta så mange eu kontroller du vil.. sjekk fakta før du er så påståelig.. (ikke for å være frekk altså) Har du tatt en på morran og reiser på et annet verksted klokka tolv (eller to uker etterpå, eller et år etterpå) så tar de en ny kontroll om du ber om det. De får ingen "sperre" som sier at den bilen har vært på kontroll der og der. De færreste gidder i det hele tatt å prøve å ringe rundt for å få tak i en mangellapp på en bil som er tatt et annet sted. Da får du bare beskjed om at denne bilen må ha en ny kontroll.

Hva du mener er et "snillt" verksted er jeg dog noe usikker på. Har bilen feil så skal de rettes. Det er enten du eller dine kjære som kjører rundt i den så er vel greit ting er som de skal??? Personlig får jeg aldri feil på mine egne biler ettersom jeg har min egen eu kontroll flere ganger i året. Vil tro det er en del strengere enn den du får på verkstedet uansett.

Til slutt.. det er ikke verkstedet som godkjenner bilen. De sender kun inn en anbefaling om at bilen skal godkjennes.

Skrevet

jaha ? Dersom det du sier stemmer så beklager jeg påståeligheten.

Jeg var ganske sikker på at en kontrollert bil ble "anbefalt ikke godkjent" direkte til BT når kontrollen var ferdig.

Det står jo noe sånnt på seddelen, "Bilen anbefales ikke godkjent" eller noe sånt.

Men, mulig jeg tar feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...