FroCam Skrevet Mai 13, 2006 Skrevet Mai 13, 2006 Lånte bort bilen til noen som fikk motorhavari og måtte sette fra seg bilen ved Lillehammer. Fikk tauet den til et verksted som kontaterte at det ikke var kompresjon på sylindrene (såvidt på en sylinder). Mistenkte at registerkjede hadde røket men de sa at kamaksling gikk rundt når motor ble dratt rundt med starter. Motor ble dratt rundt veldig lett (jeg trodde at det var noe feil med starteren og at den ikke slo inn dvs. ikke kom i inngrep). Usikker på hva dette kan være og hvor dyrt det kan bli å fikse. Kan boltene til toppen ha røket slik at hele toppen har løsnet. Jeg ville tro at dersom toppakningen hadde røket ville det være kompresjon på noen av sylindrene. Dersom boltene har røket er det vel litt optimistisk å håpe at det vil være nko med ny topppakning og nye bolter? Kunne ikke se noen symptomer i olje eller kjølevann. Andre opplysninger; har hatt problem med temperatur (ved tomgang / lav fart) slik at motoren kan ha gått varm. Rett før motoren gikk var visstnok temperaturen normal. Istedenfor å sette igang med større undersøkelser og reparasjon der den står har jeg lagt ut bilen for salg: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=7551026 Det er imidlertid ikke lett å få solgt en bil som ikke kan prøvekjøres så det kan være at jeg prøver å få det fikset / bytte motor. Ser at det er mange kunnskapsrike folk på forumet her så jeg tenkte at noen tilbakemeldinger kunne hjelpe meg å "do the right thing". Selge som den står, fikse og selge eller fikse og beholde det er spørsmålet? Bilen var grei men en ti år nyere bil hadde jo vært enda greiere.
mEhE Skrevet Mai 13, 2006 Skrevet Mai 13, 2006 kan ikke svare på spm ditt.. men kan si velkommen til forumet:-)
Mpower20 Skrevet Mai 13, 2006 Skrevet Mai 13, 2006 Få motoren sjekket for sylinderlekasje. Da finner man som regel rimelig fort ut hvor trykket forsvinner. Synes det var rimelig dårlig at verkstedet ikke konkluderte med noe mere enn at det var dårlig med kompresjon. Ikke så vanskelig å feilsøke seg frem til EDIT: Ja, velkommen til forumet
propan Skrevet Mai 13, 2006 Skrevet Mai 13, 2006 En må nok konstatere hva det faktisk er som er galt før en kan forutsi hva det vil koste og hva som lønner seg.
Bimmerlars Skrevet Mai 13, 2006 Skrevet Mai 13, 2006 Smart av verkstedet å dra motoren på starteren for å finne ut om kjedet har røket da...
propan Skrevet Mai 13, 2006 Skrevet Mai 13, 2006 Smart av verkstedet å dra motoren på starteren for å finne ut om kjedet har røket da... Tror nok det allerede var forsent uansett Slike ting som dette skjer ikke når bil står stille,så det må jo ha skjedd under kjøring eller oppstart uansett,så en kan si at hvis ventilene er bøyd,så blir de ikke værre...
Hakon Skrevet Mai 13, 2006 Skrevet Mai 13, 2006 hei. Håper det løser seg med bilen din. Ett motorbytte vil kanskje lønne seg fremfor å selge hele bilen ? uansett... velkommen til forumet.. morsome bilder i annonsen din... hehe..
Arimanni Skrevet Mai 13, 2006 Skrevet Mai 13, 2006 Hei og velkommen til forumet Vil anbefale deg å bytte motor eg også. Men fordelen med å fikse den du har, er jo at då veit du ke du har! Vist du kjøpe ein ny motor og sette inni, veit du ikkje ke du får. Vil ikkje anbefale deg å fikse dette på verkstad (vist du ikkje skal bytte) ettersom det blir sikkert MEGET dyrt! Få heller den lokale helten til å sjå på bilen og gi deg ein pris på kva det koster.
eriklepe Skrevet Mai 14, 2006 Skrevet Mai 14, 2006 det skal vel være komp på samtlige sylindre selvom reg kjedet er røket? Mest sannsylig er vel, toppen skjev. rart at verkstedet konkluderte med at det ikke var komp, uten å finne feilen..... lykke til uansett. Beste er nok et motorbytte til samme motor, koster ikke mange kronene om du klarer deg uten kvitt.
FroCam Skrevet Mai 14, 2006 Forfatter Skrevet Mai 14, 2006 Takker for tilbakemeldingene. Har hatt en kar på telefonen flere ganger som er hissig på å kjøpe men han vil bare by 6000 (men han vil ha igang en pruterunde) så jeg prøver å ha litt is i magen. Sulland Auto kunne nok kontartert hva som hva feilen men da måtte de ta av toppen og da koster det meg fort 3500 bare å få sjekket dette. De er hyggelige og service minded men timeprisen blir litt drøy. Det ble nevnt at toppen kan ha blitt skjev. Slipper jeg i såfall unna med å bytte toppen? Tenkte ev. å bruke AutoPower på Kalbakken til å fikse. Jeg har vært godt fornøyd med det de har gjort på bilen de siste årene. Er det noen rimeligere alternativer (kjenner ikke noen bilmekanikere i Oslo) Ang. bildene så måtte jeg finne finne noe gammelt fra billedarkivet på PC'en hvor bilen stort sett sto i bakgrunnen (bildene med møkkete bil er fra turen hvor det gikk galt).
Fuzzy Skrevet Mai 14, 2006 Skrevet Mai 14, 2006 det skal vel være komp på samtlige sylindre selvom reg kjedet er røket? Nei; dersom reg.kjedet er røket vil kam'en stå i ro og evt holde noen ventiler åpne. Åpne ventiler gir heller gårlig kompresjon
Gunnar Skrevet Mai 14, 2006 Skrevet Mai 14, 2006 6000,- var ikke stort.. da kan du heller få tak i byttemotor.
FroCam Skrevet Mai 14, 2006 Forfatter Skrevet Mai 14, 2006 Jeg kommer nok ikke til å selge for 6000, bilen er for bra til det. Solgte en Golf GTI 84 modell for 6000 for tre år siden. Den gikk som et skudd men listen over problemer og mangler var langt som et vondt år (inkl rust) men etter en prøvetur var kjøperen solgt og ingen av problemene som jeg fortalte om sank inn. Det siste jeg sa var at dette vil du nok angre på. Kan se ut som det ender med at jeg får bilen fikset. Problemet nå er at jeg har begynt å se på nyere brukte (-96+) 520 og har sett flere fristelser. Ser at det har vært et solid prisfall i løpet av de siste tre årene.
mEhE Skrevet Mai 14, 2006 Skrevet Mai 14, 2006 hva med å bytte til en nyere m50b20?..vil tro du for litt mer for bilen å en med den daue m20b20 motoren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå