Gunnar Skrevet Mai 18, 2006 Share Skrevet Mai 18, 2006 www.diskusjon.no har løst det.. og de har 87749 medlemmer så de en god del større enn bimmers igjen Og så er det et ORKLA-eid aksjeselskap (du vet, Orkla, med ørti titalls milliarder i omsetning og flere titalls tusen ansatte), mens jeg driver dette privat. Vil du fortsatte sammenligningene, eller skal jeg bare investere i hardware og sende deg regningen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet Mai 18, 2006 Share Skrevet Mai 18, 2006 Gi meg spec på hva du trenger av server om du vil ha flyttet sidene:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChrZZ Skrevet Mai 18, 2006 Share Skrevet Mai 18, 2006 Flytte sidene samt ha den muligheten som folk forespeiler trengs her for opplasting av bilder da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet Mai 18, 2006 Share Skrevet Mai 18, 2006 Jau... Men nå hoster vel gunnar sidene selv via sitt eget firma (eternia.no). Om det er sinnsyk belasting for serveren til gunnar kan vi også kjøre databasen på 2 servere f.eks - dedikert server er vel nesten et must for den siden her, eller hva gunnar? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Mai 18, 2006 Share Skrevet Mai 18, 2006 Stemmer det. Hele bimmers.no ligger på én server nå, med SQL-database lokalt. Det er selvfølgelig raskt og fint at alt går lokalt, men SQL krever mye CPU og minne, så det kunne vært fordelaktig å ha en separat SQL-server. Men siden jeg leier plasser til mitt eget utstyr hos TDC Song (tidl. Song Networks) er jeg ikke villig til å betale det det vil koste å sette inn en ekstra server kun for bimmers.no. Det vil i så fall bli ganske dyrt, først og fremst innkjøp av hardware og deretter månedsleie til Song. Å kjøre SQLen via internett er dødfødt, men å lagre alle bildene på en offsite server kan være en mulighet. Må i så fall ha tilgang på en rask og stabil server med fast IP-adresse og bra uplink, og finne en god teknisk løsning på selve opplastingen og visningen. NFS-mounts over et VPN kan være en mulighet for enkel opplasting, og deretter bare kode inn et fast hostname i scriptet for visningen av bildene. Problemet er at jo mer avansert en gjør det, jo flere blir feilkildene. Plutselig finnes det dobbelt opp av alt som kan gå galt (og VIL gå galt). Og har man da f.eks. web på en server, SQL på en, og bilder på en, ja, så har man trippelt opp.. og det VIL merkes på oppetiden. Edit: Og ja, sidene bør ha en dedikert server. Bare databasen er oppe i 250MB. For å sette det i perspektiv: Litt kjapp regning tilsier at det er noe sånt som 61.000 Word-sider med fontstørrelse 12... det har vi altså skrevet her inne.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aloebiz.net Skrevet Mai 18, 2006 Share Skrevet Mai 18, 2006 www.diskusjon.no har løst det.. og de har 87749 medlemmer så de en god del større enn bimmers igjen Og så er det et ORKLA-eid aksjeselskap (du vet, Orkla, med ørti titalls milliarder i omsetning og flere titalls tusen ansatte), mens jeg driver dette privat. Vil du fortsatte sammenligningene, eller skal jeg bare investere i hardware og sende deg regningen? såså.. ikke meningen å kverulere da Bare nevnte det jeg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet Mai 18, 2006 Share Skrevet Mai 18, 2006 Stemmer det. Hele bimmers.no ligger på én server nå, med SQL-database lokalt. Det er selvfølgelig raskt og fint at alt går lokalt, men SQL krever mye CPU og minne, så det kunne vært fordelaktig å ha en separat SQL-server. Men siden jeg leier plasser til mitt eget utstyr hos TDC Song (tidl. Song Networks) er jeg ikke villig til å betale det det vil koste å sette inn en ekstra server kun for bimmers.no. Det vil i så fall bli ganske dyrt, først og fremst innkjøp av hardware og deretter månedsleie til Song. Å kjøre SQLen via internett er dødfødt, men å lagre alle bildene på en offsite server kan være en mulighet. Må i så fall ha tilgang på en rask og stabil server med fast IP-adresse og bra uplink, og finne en god teknisk løsning på selve opplastingen og visningen. NFS-mounts over et VPN kan være en mulighet for enkel opplasting, og deretter bare kode inn et fast hostname i scriptet for visningen av bildene. Problemet er at jo mer avansert en gjør det, jo flere blir feilkildene. Plutselig finnes det dobbelt opp av alt som kan gå galt (og VIL gå galt). Og har man da f.eks. web på en server, SQL på en, og bilder på en, ja, så har man trippelt opp.. og det VIL merkes på oppetiden.Edit: Og ja, sidene bør ha en dedikert server. Bare databasen er oppe i 250MB. For å sette det i perspektiv: Litt kjapp regning tilsier at det er noe sånt som 61.000 Word-sider med fontstørrelse 12... det har vi altså skrevet her inne.. som sagt kan du bare kontakte meg om du har noen forslag til å løse problemene med overbelastning av serveren. men er det virkelig så viktig for folk å kunne laste opp bilder hit? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChrZZ Skrevet Mai 18, 2006 Share Skrevet Mai 18, 2006 Er tydeligvis *vanskelig* for noen, men er jo ikke værre enn å lese min mokkaskje-guide for å legge ut bilder... Er jo nesten slik at mormoren min fiin-fint kan legge ut bilder ved hjelp av den guiden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Mai 18, 2006 Share Skrevet Mai 18, 2006 Det er helt klart ikke vanskelig å legge inn bilder, men folk må tørre å prøve. Mange er livredde for alt som heter prøving og feiling på data. De trenger i teorien ikke vite mer enn det som står under et nytt innlegg (når man trykker "Skriv svar" og ikke bruker quick reply). Jeg sender deg kanskje en pm, ehrnst. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChrZZ Skrevet Mai 18, 2006 Share Skrevet Mai 18, 2006 Men har du mulighet til å kjøre denne "guiden" opp som prioritert under Annet, kanskje? http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=21711 Hvis du mener den er grei nok. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Mai 18, 2006 Share Skrevet Mai 18, 2006 Kan muligens gjøre det, ChrZZ. Vi diskuterte det litt oss i mellom i moderatorgruppa, og det ble egentlig argumentert mot bruk av ImageShack pga. treghet, men det er jo foreløpig det vi henviser til i "Skriv svar" også.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cigarette Skrevet Mai 19, 2006 Forfatter Share Skrevet Mai 19, 2006 Samme type forum ja Men kan hende at de (har nok det) noen restriksjoner på bildeopplastning osv. Er nok litt annen aktivitet på de sidene også: Her er det over 3591 registrerte brukere (524 og 265 på de andre stedene), samt 228410 innlegg skrevet (25402 og 6093 på de andre). Tror de har litt mindre belastning på deres servere enn her. Er det som bl.a. at er "problemet" her som vil oppstå (som Gunnar forteller) hvis man skal ha en tjeneste hvor alle brukere kan laste opp store bilder i hytt og gevær, som da lagres på serveren og etc. Ja det var det jeg sjønnte at det blir for mye belastning pga alle de bildene Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cigarette Skrevet Mai 19, 2006 Forfatter Share Skrevet Mai 19, 2006 Så så nå alle mann Det var ikke meningen at dette temaet skulle bli mye styr av asså Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChrZZ Skrevet Mai 19, 2006 Share Skrevet Mai 19, 2006 Men hvis du fortsatt ikke har helt teken på å legge ut bilder her, cigarette, så vil jeg anbefale deg om å se på den guiden jeg mekket ang å legge ut bilder her. http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=21711 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cigarette Skrevet Mai 19, 2006 Forfatter Share Skrevet Mai 19, 2006 Jo da jeg greier verfall å få lagt ut linken til bildene nå Det ordner seg sikkert Takk for hjelpen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå