Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å få noe ut på 9000 må du ha noen hardcore ventilfjører (doble) med en 320 grads kam og høy komp, 3x webere hjelper også. De fleste standard M20'er flatliner på 6500, 325 drar litt lengre pga doble ventilfjærer standard. Jeg drev å herjet med en 323 standard motor uten turtalls sperre, plutselig en dag hadde jeg et enormt hull i et stempel.. Skal du kjøre mye trykk med denne veiven i en 325 blokk må du for det første ha forsterkede veiv(ramme)lager og (helst) smidde stempler og gode staker. Er volsomt med stress på lagrene når du lader mye på en slik slaglengde. Husk på at dieselveiven er smidd, før noen tror de kan kjøre 9000 med sin standard M20 :)

Skrevet
For å få noe ut på 9000 må du ha noen hardcore ventilfjører (doble) med en 320 grads kam og høy komp, 3x webere hjelper også. De fleste standard M20'er flatliner på 6500, 325 drar litt lengre pga doble ventilfjærer standard. Jeg drev å herjet med en 323 standard motor uten turtalls sperre, plutselig en dag hadde jeg et enormt hull i et stempel.. Skal du kjøre mye trykk med denne veiven i en 325 blokk må du for det første ha forsterkede veiv(ramme)lager og (helst) smidde stempler og gode staker. Er volsomt med stress på lagrene når du lader mye på en slik slaglengde. Husk på at dieselveiven er smidd, før noen tror de kan kjøre 9000 med sin standard M20 :)

Smidde stempler, H-profil råder, billetfreste ventilløftere, kam som ikke flater ut(304 graders schrick er nok fin :D ), datasprut er sletts ikke dum tenker jeg ++

Regner med det er turbomotor det bygges i dette tilfellet, så 304 grader blir vel kanskje litt ekstremt men..

Skrevet

Toppen som skal brukes sammen med denne bunndelen har Schrick ventilfjærer, sveisa vannkanaler, Kent justerbart kamdrev, Nuke billet vipparmer, Z58 kam(300grader, 12,5mm løft) og en portejobb(EBB) som resulterte i 264(suge)hk ved 10" vannsøyle.

Smidde stempler er på plass, må bestille råder.

Datasprut er også på plass, DTA P8PRO.

Kompforhold er 8,04:1(målt)

Hvor får jeg tak i forsterka rammelager? Alle bygger jo med standard KS-lager og bare øker klaringen litt..

Toppen:

Picture935.jpg

Picture929.jpg

Skrevet

Var da et meget imponerende effekttall! Dersom man virkelig går inn for å sugetrimme bør vel ikke akkurat 300hk+ være noe problem..

Hvor har du fått vippene fra, og hva er prisen?

Hva vil 10" vannsøjle si?

Skrevet

Vipparmene er de som ppf selger. Tor Joki/Nuke Performance er produsenten.

10" vannsøyle er bare et mål for undertrykket under flowtesten.

Sugetrimming har aldri vært/kommer aldri til å bli aktuellt her i gården :wink:

Skrevet

Skal kjøre hardt ut på Alpina 3,5 literen min (10:1 komp, 284 kam, porting, "flowing" av ventiler og seter. Og får vel kanskje ut 290hk av motronicen (sen mod. innsug og topp for max flow) før jeg må over på M5 spjell oppsett og heftigere kam. Alpina tok jo ut 340 løps hester av disse motorene. Er ikke interessert i å bygge i turbo på bilen enda (E21) må forsterke karosseriet mer hvis den skal tåle momentet.

Skrevet

Som resulterte i 264(suge)hk ved 10" vannsøyle,

ergo toppen flower, er ikkje bremsa.

Dette er mye for en Turbo topp, type heftig.. :wink:

Skrevet

Sugetrimming = seriøst waste of money etter min mening :P

Toppen flow'a 264 sugehk ved max løft. Man multipliserer max cfm med 0.43 og deretter med antall sylindre for å estimere hvor mange hk toppen klarer å "puste".

Men ulike motorer krever ulik mengde luft for å utvikle en gitt effekt, så det er flere faktorer som også påvirker sluttresultatet.

SR20DET(Nissan) forbruker ca 1 cfm/hk for eksempel.

En annen ting å tenke på er at ventilen bruker mye mer tid ved lavere løft enn ved max løft så det er ikke alltid best med høy flow ved høye løft hvis det medfører tap ved lavere løft..

Også har man flow ratio å tenke på i tillegg, huff porting er jammen en egen vitenskap :wink:

Skrevet
Skal kjøre hardt ut på Alpina 3,5 literen min (10:1 komp, 284 kam, porting, "flowing" av ventiler og seter. Og får vel kanskje ut 290hk av motronicen (sen mod. innsug og topp for max flow) før jeg må over på M5 spjell oppsett og heftigere kam. Alpina tok jo ut 340 løps hester av disse motorene. Er ikke interessert i å bygge i turbo på bilen enda (E21) må forsterke karosseriet mer hvis den skal tåle momentet.

Vet du hva disse løpsmotorene ble kalt? Er interessert i specs på de.. slag/borr, komp., osv osv

Beklager OT, sklir litt ut detta..

Skrevet
Sugetrimming = seriøst waste of money etter min mening :P

Toppen flow'a 264 sugehk ved max løft. Man multipliserer max cfm med 0.43 og deretter med antall sylindre for å estimere hvor mange hk toppen klarer å "puste".

Men ulike motorer krever ulik mengde luft for å utvikle en gitt effekt, så det er flere faktorer som også påvirker sluttresultatet.

SR20DET(Nissan) forbruker ca 1 cfm/hk for eksempel.

En annen ting å tenke på er at ventilen bruker mye mer tid ved lavere løft enn ved max løft så det er ikke alltid best med høy flow ved høye løft hvis det medfører tap ved lavere løft..

Også har man flow ratio å tenke på i tillegg, huff porting er jammen en egen vitenskap :wink:

Derfor kan EBB ta seg av det :D Kan sakene sine han? Virkelig dyktig liksom?

Skrevet

Er litt vagt med info på den løpsmotoren, du kan kikke her for en weber løps motor http://www.wallothnesch.com/e/framepressr.htm (340hk). De laget også kugelfisher (mek. innsprut aka 2002 turbo) typer med 340hk (tratter); 93,4 borr, 84mm slag, spes. veiv, lager, råder, mahle smidde stempler, portet topp, spes. Alpina 320 grads kam ? bimetall 47mm innsug 39mm eksos ventiler som er flowpreppet dvs slipt på toppen for max flow på turtall. Hvis du har tenkt å lage noe slikt beist selv husk på hvor høyt kammen legger listen når det gjelder arbeidsområde.

Er egentlig det som er ulempen med ekstrem suge trimming, på et slikt ektremt nivå er turbo mye billigere (så lenge du ikke gjør det helt ekstremt som VS motor :). Og mindre mekanisk slitasje så lenge du ikke lader ekstremt mye.. (annet-lavere arbeidsområde på motoren, i slike ekstrem tilfeller). Beklager OT

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...