Gå til innhold

Koble opp ladelampe/dynamo på E34?


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Skulle fått gang på ladingen på 535en etterhvert.. men tidligere eier har klippa kabelen fra dynamoen, så da blir det jo ikke mye lading. Hvor skal den kobles på? 3-pinskontakten som kommer ned ved starteren? I så fall hvilken pin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende. Den går nå, btw.. Men sliter med en forbanna drittlukt og røyk fra motorrommet. Det må nesten være eksos, men klarer ikke se hvor det kommer fra.. om det er skjøtene fra eksosmanifolden og bakover, eller om det inn mot toppen. Skjøtene er jo uansett som vanlig så rustne at jeg tror ikke jeg tør å begynne å herje der, og bakover er alt sveisa. Inn mot toppen har jeg stramma mutrene, og satt på en ny den ene plassen det mangla. Surt at det ikke hjalp, for det er bare det som hindrer meg fra å bruke bilen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ledningene på pluggen er:

1: Blå

2: Blå/hvit

3: Blå/gul

Skal jeg på Blå/hvit?

Ser også at det er to helblå ledninger som kommer fra dynamoen.. er det rett og slett slik det er gjort (to ledninger hele veien) for å unngå ladestans om pæra i instrumentpanelet ryker? Hvordan skal de kobles?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de to blå går vel sammen i en på dynamoen ? da kan du fjerne den ene og koble en til den hel blå i stikket . den går greit nå ? lukt og røyk er ganske normalt første varmkjøring . oljesøl og exos pasta osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende. Den går nå, btw.. Men sliter med en forbanna drittlukt og røyk fra motorrommet. Det må nesten være eksos, men klarer ikke se hvor det kommer fra.. om det er skjøtene fra eksosmanifolden og bakover, eller om det inn mot toppen. Skjøtene er jo uansett som vanlig så rustne at jeg tror ikke jeg tør å begynne å herje der, og bakover er alt sveisa. Inn mot toppen har jeg stramma mutrene, og satt på en ny den ene plassen det mangla. Surt at det ikke hjalp, for det er bare det som hindrer meg fra å bruke bilen nå.

Det er ikke eksosmanifolden din som har fått en sprekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet ut hvor drittlukta kommer fra... :?

Brukte litt kjemisk metall til å tette rundt lambdaen da jeg satte den inn i eksosen. Det herda og alt, ble knallhardt slik det skal være, men så går det tydeligvis til et punkt hvor det blir så varmt at det bare blir mykt og begynner å røyke og lukte noe helt jævlig..!

Men uansett lekker det også, har funnet ut at det kommer fra de to skjøtene mellom "grenrørene" og resten av anlegget. Må prøve å finne ut hvordan jeg skal klare å få tetta det.. kjemisk metall er jo tydeligvis ikke noe alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de to blå går vel sammen i en på dynamoen ? da kan du fjerne den ene og koble en til den hel blå i stikket . den går greit nå ? lukt og røyk er ganske normalt første varmkjøring . oljesøl og exos pasta osv

Dette innlegget fikk jeg ikke med meg.. sorry.

De to blå går inn i en tykk svart inn mot dynamoen.., sammen med plussen som går bortover mot starteren.

Røyken er som nevnt i innlegget over kjemisk metall som jeg har brukt til diverse på eksosen. Tydeligvis ikke noe smart valg. Har brukt det med stort hell til diverse tidligere, men ikke så varmt som eksosen.

Finnes det noe godt alternativ for tetting f.eks. i skjøtene inn mot "grenrørene"?

Går heller ikke greit nei. Bedre enn før, og er grei på tomgang, men den døde for meg langt i gokk borti her, så måtte slepe hjem igjen. Greit forbanna.. Den småfjuska hele tiden, men tenkte jeg måtte prøve å få brent rent pluggene og slikt. Desverre slutta den helt å trekke etter noen minutter, og døde bare. Nå er det akkurat som om den har gått sur igjen. Tenner såvidt på en sylinder eller to innimellom, men kommer ikke i gang. Tror den soter fortsatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. jeg kobla de to blå fra dynamoen til den ene blå (pin 1 i kontakten, de to andre er visst til oljenivåsensoren), som skal være riktig i følge hva jeg målte meg frem til på den andre motoren, men jeg får ingen lading nå heller, og heller ikke noe ladelys. Har prøvd å måle spenninga både på batteriet og på starteren, ligger jevnt på batterispenningen, null lading.. noen idéer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...