Gå til innhold

Restaurering av E34 535i


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Velvel, får vel lage en egen prosjekttråd om 535en selv om det er en stund siden jeg fikk den. :)

Det hele begynte med at jeg kjøpte meg en M30B35 med girkasse, forstilling, bakstilling, ledningsnett, hjerne, ALT komplett, til 520'n, for å bygge den 100% om til 535. Jeg så jo at jeg ikke hadde særlig mye skruerfaring, så jeg fant ut at det ble litt mye pes å bygge om bilen samtidig som jeg trenger den nesten hver dag. Så da jeg kom over denne 535en som ikke gikk fant jeg ut at det var en fin mulighet til å skaffe seg noe å lære på, samt bil jeg kan kjøre mens jeg bygger om 520'n. I verste fall var tanken å bare sette i motoren jeg allerede hadde liggende...

Det er en sliten '88-mod som hadde hatt motorras. Eieren hadde satt inn en '87 E28 M535iA-motor sammen med en E28 535i manuell girkasse, men fikk aldri start på bilen og ga opp. Jeg fikk den overlevert slik en kald dag i februar:

CIMG2024.jpg

Den hadde da tre 15" BMW-felger med piggdekk, samt reservehjul og en løs 16" baki?

I tillegg var de åpenbare manglene:

- Ikke fungerende motor

- Ingen hjerne

- Ingen kjølevifte

- En del manglende deksler

- Manglende konfilter

- Ødelagt førersete

- Vannskadet passasjersete (fullt av mugg)

- Mugg på en del setebelter

- Et lekk dekk

- Ingen sommerdekk

- Ikke fungerende nærlys/fjernlys

- Ikke fungerende soltak

- Ikke fungerende el.vindu høyre foran

- Ikke fungerende sentrallås høyre foran

- Knekt frontfanger

- Manglende batteri

Som dere skjønner, en del å ta tak i..

Har konsentrert meg om å få liv i motoren..

I mangel på garasje fikk jeg lånt meg en liten hall i et industribygg en bekjent eier. Det har ikke vært drift der på et par år, kun bil- og båtskruing, samt lagringsplass. Grei nok hall, selv om den var litt liten. Kaos å få bilen inn og ut, samt at hele portene snødde inne noen dager etter jeg fikk inn bilen..

CIMG2043.jpg

Her kommer noen skrekkbilder for å vise hvordan ting lå an:

CIMG2028.jpg

CIMG2029.jpg

CIMG2034.jpg

CIMG2045.jpg

CIMG2049_001.jpg

CIMG2052.jpg

CIMG2053.jpg

Mer kommer.. på bare få sortert og ordna litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Så satte man i gang da. Hjernen fra den andre motoren ble plukka med og satt inn, og jeg fikk kjøpt meg et strøkent 90Ah-batteri hos en lokal høgger for 150,-, så da var det klart for testing. Startmotor gikk, men ingenting skjedde, så feilsøkingen måtte begynne..

Med helt suveren telefonsupport fra R.T.S fant man en god del feil på oppsettet.

Her er en av de:

CIMG2049.jpg

Tok av reimhjulene og braketten med sensor, og plukka over det taggete reimhjulet fra den andre motoren, samt sensor og brakett. Og voilá, der starta den! Riktig nok gikk den ruskete som juling, men jeg var godt fornøyd med å få gang på den to dager etter jeg hadde fått den. Men som sagt gikk den veldig ruskete, så det var mye som gjenstod, og her er en annen feil, ledningsnettet er fra en automatbil, og har derfor rund gasskontakt - men den er jo ikke tilkoblet gasspjeldet?

CIMG2054.jpg

Vel, fant etter litt om og men ut at de hadde klippa pluggen som kommer ned ved starteren, som skal gå til oljenivåsensor/dynamo, forlenga ledningene og kobla den inn på gasspjeldsensoren? Hvorfor vet jeg ikke, men jeg plukka nå av gasspjeldsensoren fra den andre motoren og satte den på, for å få kobla i gasspjeldet på riktig vis.

Mye rart..

CIMG2071.jpg

I tillegg til disse to tingene har jeg:

- Bytta tempsensorene i termostathuset og kobla de opp korrekt.

- Bytta plugger

- Bytta pluggkabler

- Bytta bensinfilter

- Prøvd et par forskjellige LMM

- Prøvd et par forskjellige tomgangsreg.

- Prøvd tre forskjellige rotorer og fordelerlokk

- Sjekka at motoren fikk bensin som den skulle

- Sjekka at den tente som den skulle

- Sjekka komp

.. og helt sikkert mye annet.

Hadde også av toppdekselet for å se at ting så ok ut der:

CIMG2152.jpg

Alt var tilsynelatende ok, men den gikk ikke som den skulle. Meget rufsete gange, og med en gang den ble varm døde den på tomgang. Fikk allikevel prøvd den på veien en liten tur, og gleden var stor over at forlengingen av mellomakslingen så ut til å være gjort på skikkelig vis - merka ihvertfall ikke noe kast i den i normal fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterhvert ble det gjort lite - travel på andre områder, og så var det så utrolig tiltak å pakke alt verktøy i bilen og kjøre til verkstedet for et par timer, pluss at det var mye pes å få bilen inn og ut for prøvekjøring. Og ikke minst så stod den andre motoren i en låve bare noen hundre meter hjemmefra, altså 15 min fra verkstedet - mye pes for å sammenligne og plukke deler. Var ikke plass til å ha den i verkstedet, heller ingen motorkran for å få den av henger. Fant derfor ut at det var like greit å få den hjem på gårdstunet slik at jeg har mulighet til å skru en time uten at det er så pes. Så da ble det slepetur for 10 dager siden:

CIMG2852.jpg

CIMG2853.jpg

(den gikk ikke fordi den gikk sur hele tida, var mye som tyda på at den fikk aaltfor mye bensin)

Litt sliten...

CIMG2855.jpg

Madammen konkluderer med at en vask gjorde alt så meget bedre:

CIMG2865_001.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å justere på LMM hvis du har ugang og motoren får for mye bensin. dette hjalp for meg. Hadde mye jaging på motoren men ikke på turtall. Nå går den fint som aldri før. (selv om den er havarert) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det videre fortsettelse..

Etter jeg fikk den hit fikk jeg inspirasjonen jeg trengte for å komme i gang, og fikk gjort litt seriøse ting. Fant ut at den drukna totalt i bensin, og begynte å feilsøke. Returslangen fra bensintrykksregulatoren var helt tørr, så jeg begynte å lure på om trykket var altfor høyt. Prøvde å bytte den, uten at det hjalp. Etterhvert ble jeg peila inn på at det kanskje var kaldstartsdysa som holdt h..... med meg, og fikk begynt å sjekke litt der. Prøvde å ta kontakten på den uten at det hjalp, og prøvde å stenge bensinslangen inn til dysa, men det gikk helt skeis. Prøvde på alle slags rare metoder, men det holdt pokker meg ikke tett. Selv ikke en kraftig bolt langt innover slangen, med TO slangeklemmer kjempestramt rundt, klarte å holde tett, så bensinspruten stod i hele motorrommet hver gang jeg prøvde..

Som vanlig ble R.T.S redningen, og han overtalte meg til å plukke hele dette innsuget og ledningsnettet:

CIMG2033.jpg

Som sagt så gjort, og jeg demonterte hele greiene, plukka ut ledninger og kontakter og det som var. Oppdaga da, til min store forbauselse, at innsuget fra E34-motoren ikke hadde noen kaldstartsdyse i det hele tatt... jeg forstod ikke helt hvordan det kunne stemme, siden de hadde brukt E34-ledningsnett, og allikevel hadde kontakt til dysa. Sjekka opp litt nøyere, og fant ut at kontakten de hadde plassert på dysa, som passa perfekt og så helt riktig ut, faktisk var kontakten som på E34-motoren skulle til noe kullfilterventilgreier... den hadde jo ikke E28-motoren. Med andre ord har den dysa spruta innsuget fullt av bensin konstant, hele tiden. Så mye at det fløyt inni hele innsuget da jeg tok det av. Ikke rart den har drukna.. De hadde dessuten en hel del rare koblinger, f.eks. var det gjenga opp og satt inn to uttak til vakum fra spjeldhuset, begge gikk til en T-kobling som gikk videre til bremsekraftforsterkeren..? Jaja, fikk nå satt det på slik det skulle være, med slangen fra innsuget.

Nytt innsug kom på for et par dager siden, ledningsnett ble kobla opp, og motoren ble forsøkt starta.. rimelig vellykka var det. Den var mye bedre nå enn tidligere, men 100% blink var det desverre ikke. :(

Og her er det altså vi er i dag. Bilen stoppa noen km nedi her tidligere, og vi måtte bare fint slepe hjem igjen. Den slutta å gå på alle sylindrene, og slutta å dra, før den døde helt. Nå er den akkurat som når den tidligere har vært sur (og det har vært mange ganger... drittlei).

Velvel.. hadde et lite lyspunkt i går, da jeg så at bilen faktisk kan se ålright ut. Fikk satt inn baksetene:

CIMG2949.jpg

CIMG2946.jpg

Og satt på "reservehjulssettet" til 520'n:

CIMG2895.jpg

CIMG2939.jpg

CIMG2940.jpg

CIMG2944.jpg

CIMG2951.jpg

Syntes begge deler gjorde seg bra, selv om skinnsetene er ganske slitt. Skal nok få farga de opp igjen. Madammen har litt peil på slikt, siden hun har drevet med hest i så mange år, så får håpe det blir bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filur, er nok mer enn som så som er galt, desverre. :(

BMW_E34, kanskje mer enn den var verdt.. ;-) Neida, klager ikke. Jeg la inn bud en del tusenlapper under det den stod i, og fikk den levert på verkstedsdøra inkludert, så det var greit.

Håkon, samme innsuget på 3.2 og 3.5-literen bare. Innsuget er jo ikke med på å bestemme volumet, kun sørge for å levere nok luft. Billigere å produsere en del som passer på to motorer enn å produsere forskjellige for alle.

Viko, jo. Det står så øverst i tråden. Men det kommer senere, må først få liv i denne, så jeg har bil å kjøre mens jeg bygger om 520'n også.. skader ikke å dra det ut litt heller, siden 520'n er førstegangsreg. juni '97. 90% bruksfradrag på avgiftene om noen dager..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er det altså vi er i dag. Bilen stoppa noen km nedi her tidligere, og vi måtte bare fint slepe hjem igjen. Den slutta å gå på alle sylindrene, og slutta å dra, før den døde helt. Nå er den akkurat som når den tidligere har vært sur (og det har vært mange ganger... drittlei).

Ja, der var jeg drittlei og nå er jeg ikke fullt så drittlei lenger.. For nå er det liv i den igjen. Hadde ute pluggene for å sette i nye, så viser det seg faenmeg at jeg har fått tre riktige plugger og tre veldig feil plugger, så jeg måtte bare sette i de gamle igjen - de så faktisk ikke så ille ut nå. Var brent ganske rene og greier. Fikk liv i den igjen, og etter noen minutters kjøring slutta den faktisk helt å fjuske! Har kjørt den 15-20 min nå, og det ser utvilsomt ganske bra ut. Siden jeg ikke har kjørt tilsvarende motor før vet jeg ikke om den går som den skal, men den river ihvertfall lett løs 265/35-18"-dekkene i 2. gir i rundkjøringer på tørr asfalt. Neste på planen blir oljebytte på motor, gir og diff. Vet ikke hva som er på verken gir eller diff, og heller ikke hvor mye eller hvor gammelt, og på motoren er det bare mineralolje som forrige eier hadde fyllt på før de prøvde å få starta den.. så vet ikke hvor mye hardkjør jeg tør gi den med mineralolje.

Har fått bytta ut forsetene og gulvmattene også, så nå har den mer eller mindre komplett skinninteriør og nye grå stoffmatter på gulvene. Det har blitt en annen bil.. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste på planen blir oljebytte på motor, gir og diff. Vet ikke hva som er på verken gir eller diff, og heller ikke hvor mye eller hvor gammelt, og på motoren er det bare mineralolje som forrige eier hadde fyllt på før de prøvde å få starta den.. så vet ikke hvor mye hardkjør jeg tør gi den med mineralolje.

Om du sender meg de 7 siste i chassinr ditt i en pm elns, kan jeg sjekke TIS for deg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chassisnummeret på denne forteller deg desverre svært lite jeg har noe som helst bruk for.. ;)

Men vet ikke helt hva det var du tenkte på uansett? Oljemengder og typer og slikt på de forskjellige sakene har jeg kontroll på, jeg snakket mer om at jeg ikke har peila olje på verken girkasse eller diffen etter jeg kjøpte bilen, så jeg vet ikke hvordan den ser ut eller hvor mye det er på den. Motorolje vet jeg at det er nok av, men det er som sagt noe billig mineralolje, så et oljebytte ligger ikke så langt frem i tid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...