Gå til innhold

Restaurering av E34 535i


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

River den løs med en slik dimensjon på 2. gir på tørr asfalt?? Original M30B35 eller er den trimmet?

En klarer jo få det meste til å slippe om en bare vil.. men her var det snakk om å kjøre i normalt rolig tempo rundt en rundkjøring, på lavt turtall i 2. gir, og så trå på i det man skal ut. Da kommer rompa rimelig lett. Kjører jeg rett frem på lavt turtall i 2. og trår på, så slipper den ikke. I 1. derimot..

Det er en original motor ja. Men har ikke katalysator, ganske åpent anlegg bakover og konfilter.. eller, dvs., det er jo en E28 M535i-motor, så den heter M30B34 og har noe høyere kompresjon enn M30B35, selv om begge er på 3430cc, og blokk og alt slikt er identisk.. innsuget, dysene og motorstyringen er uansett fra M30B35.. ellers utgjør nok utvekslingen på diffen min litt. Har 520-diff på den, så den har toppfart på rundt 210km/t mot 235-240 som en vanlig 535i har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har ikke diffbrems nei, selv om det går å få tak 520-diff med brems. Tror ikke jeg har behov for det til daglig. Får heller se hvis det blir noe isbanekjøring på oss til vinteren.

0-100 har jeg ingen formening om. En original E34 535i er jo ingen sprinter der.. 7.5 eller hva det er (9.1 for automat). Er usikker på om den klarer 100 på 2. giret, i så fall tror jeg ikke denne går noe kjappere, for jeg når ikke 80 engang på 2. giret, og 1. giret går unna på null komma niks, så det blir mye giring, og giring tar tid.. men får vel prøve et GPS + stoppeklokkerun eller tre en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chassisnummeret på denne forteller deg desverre svært lite jeg har noe som helst bruk for.. ;)

Men vet ikke helt hva det var du tenkte på uansett? Oljemengder og typer og slikt på de forskjellige sakene har jeg kontroll på, jeg snakket mer om at jeg ikke har peila olje på verken girkasse eller diffen etter jeg kjøpte bilen, så jeg vet ikke hvordan den ser ut eller hvor mye det er på den. Motorolje vet jeg at det er nok av, men det er som sagt noe billig mineralolje, så et oljebytte ligger ikke så langt frem i tid. :)

Åja hehe da så.

Vel om du først skal under bilen å peile olje på gearkasse og diffen så ville jeg like godt bytta det mens du holder på under der, selv om det er lifetime olje så gjør det ikke noe å være nøye :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har/hadde noen siste småting på agendaen for kvelden, rett og slett de siste tingene som må til for å få den i bruksstand.

1. Fikse lading

2. Få på kjølevifte

3. Få kobla opp nærlys/fjernlys og fiksa et blinklys

4. Få lagd noen braketter til LMM/konfilter og radiatoren.

Nå laderen den endelig for fullt, så nå slipper jeg å bruke lader her hjemme for å få testkjørt den.

Kjølevifta er det verre med. Hadde tenkt å gå for elektrisk Bosch-vifte slik som jeg har på 520'n, men så fant jeg ut at det greieste var vel bare å gå for den gode gamle viskosekoblingen, og plukka den av den andre M30'n.. prøvde så å montere den på 535en.. men uggh..? Den stakk ALT for langt opp.. tar i panseret! Hvordan kan det ha seg?

Velvel.. noe stort problem er det jo ikke, får bare gå for elektrisk vifte allikevel, men det blir en del mer arbeid.. og så fatter jeg ingenting av at vifta tar i panseret?!

Resten har jeg ikke kommet til enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da var nærlys og fjernlys i orden, mangler to oransje blinklyspærer, så er alt lys også i orden. Braketter til radiator (midlertidig) og LMM er laget og montert, så nå sitter i hvertfall ting og tang fast i stedet for å ligge/henge og slenge.

I tillegg har jeg akkurat vært bortom Ole M. og fått med meg en el. Bosch kjølevifte, så da blir det montering av den i morgen, og da er egentlig alt good to go. Har kjørt bilen ganske langt i dag, så ting ser rimelig bra ut.

Til Lien som var interessert i performance, så testa jeg litt forsiktig i dag. Tror nok den skal gå rundt 7 sek med grei kjøring. Men må den startes i 2. gir. Må legge på 2-3 sekunder om 1. også skal brukes, for det er helt ubrukelig slik oppsettet er nå. Tømmer det på null tid, og taper bare masse tid på giringen. 2. gir er helt ok å starte i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 sekunder høres jo meget bra ut siden en original E34 535 skal kunne kjøres på 8.0 i følge AutoQuartett.

Selv om du bytter diff for å få et lengere 1. gir så er det jo fortsatt ikke sikkert du tjener noe på det så lenge du kan kjøre 2. giret til 100.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan IKKE kjøre 2. giret til 100.. det stopper på 75-77km/t eller noe sånt. 3. går til 120km/t.

De originale tallene jeg har sett på 535i er 7.7.. men slike tall varierer jo overalt. Egentlig er tallene helt likegyldige for meg - de er langt fra det grommeste man finner så noen skrytetall blir det uansett ikke, men kreftene holder i lange baner for meg foreløpig. Fikk sleng i 3. gir i dag på vei ut på E18, så det er litt annerledes enn å kjøre 520'n. Flat fjøl uansett sving går liksom ikke med denne.. ;-) Har heller aldri hatt problemer med dekkforbruk, men er redd det øker nå...

Helt ok motor til daglig bruk ihvertfall, drar jo så mye bedre fra bunn enn 520'n.. å kjøre 520'n til daglig er litt pine når man skal utpå en vei, og står der med kald motor slik at man bare har opp til 3-3500 (maks 4000rpm) å bruke.. da går det ikke akkurat fort når man skal opp i fart, for det er jo fra 4500 dissa M20-motoren "kicker". M30en har ikke noe sånt kick på samme måten, den drar bare mye jevnere.. er null problem å akse kjapt opp til 80 uten å dra den på turtallet, så det er jo fint for de fleste av oss som stort sett driver med kaldkjøring.

Men.. nå må man få gjort noe.. må få festa oljekjøleren som ligger og slenger inni frontfangeren :shock: og få kobla opp og montert el.vifte. :) Termostat er bestilt, men får den ikke før på onsdag, så det får bli bryter inntil videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at 535'n er igang og virker tilfredstillende Gunnar :P . Kan tenke meg at den går ganske mye bedre enn 520'n, men det skal jo ikke mye til :lol: . Beg. å bli rimelig sugen på en annen BMW jeg også, 520, samt at det er Touring gjør at det ikke akkurat drar skinnet av pølsa :? .

Men men, blir vel sikkert VW caddy'n min som må skiftes ut først, tipper at den er Vestfolds mest rustene bil, og tåler ikke en EU kontroll til tror jeg :lol: .

Etter jeg så Sammigun's 540 Touring til salgs her på forumet, så fikk jeg veldig lyst på en sånn nr. 2 bil. Men for all del, kommer det ett supertilbud på M5 Touring vare så sier jeg ikke nei til det 8) . Time will show....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går litt bedre enn 520'n ja.. men kunne godt gått enda bedre i 4. og 5. synes jeg. Eller dvs., jeg ønsker meg egentlig 3. gir 10-20km/t lenger (går til 120 nå), da hadde det blitt enda bedre forbikjøringsgir. Ikke fordi jeg skal dra forbi i 130-140, men fordi om jeg ligger bak noen i 70 må jeg nå velge mellom ganske høyt turtall i 3., og dertil veldig høyt turtall hele forbikjøringen gjennom, eller litt i laveste laget i 4. giret.

Men - nå er ihvertfall elektrisk kjølevifte montert og koblet opp, med overstyringsbryter inne i kupéen, just in case.. det la jeg faktisk opp på 520'n også i dag. Den har hatt en "nødbryter" i tillegg til termostatstyringen, men den har ligget under panseret. Har felt den inn ved siden av rattet på begge bilene nå. Foreløpig ingen termostatstyring på 535en, i mangel på termostat, men den kommer til Morris i morgen. :)

De viktigste tingene som gjenstår nå er å få til sentrallåsen og el.vinduet høyre foran, pluss se om jeg får til (el.) soltaket, få på plass en stereo, og få tetta en eksoslekkasje i en skjøt.

Luftfilteret fra "junaiten" kom også i dag, så da slipper jeg å drive å flytte konfilteret frem og tilbake mellom bilene. Slitsomt.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle ha kommet på Onsdags treff på Furulund kro med BMWCCN avd. Vestfold idag, så vi kunne ha sett ditt nye glis "Live" :wink: .

Forresten så skal Vestfold avd. kjøre tur med Telemaks avd. på Søndag, så da kan du jo få deg en langtur med den hvis det passer :P .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er ikke så mye å vise frem. Har vært hos Ole Martin med den, så du før spørre ham.. ;)

Tviler på jeg blir med på kjøreturen for å kjøre rundt 8 timer på dårlige veier rundt og rundt i Telemark, da blir det nok mer aktuelt å kjøre til Vikingskipet, men vi får se. Må en tur til Skien en dag, så kan det koordineres til å passe så kanskje.

Disse onsdagstreffene glemmer jeg alltid av, og ikke vet jeg hvor Furulunden er heller. Er det mye folk på de? Hva foregår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke selv vært på alle de onsdags treffa, passer egentlig dårlig for meg på onsdager da frua jobber kveldskift :? . Men det pleier å være opp mot 10 BMW'er fortalte Ole M, var forresten 6 BMW'er og en japsebil :shock: igår.

Jeg skal heller ikke på tur til Søndag, jobber hele helga :? .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...