Gå til innhold

Restaurering av E34 535i


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Jess vel, da var kameraet endelig kommet til rette igjen.. så måtte ta en liten film av lyden. Har en liten plan om å sette på et helt originalt 535-anlegg, så da forsvinner det meste av den moroa:

http://sublime.stud.hive.no/temp/535i_lyd.wmv (ca. 3MB)

Sliter ellers litt med at den har begynt å småfjuske litt opp til 3000rpm, soter litt plugger også, så må få sett litt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det var en gang jeg kjørte litt høyt på 1. gir med en 2.2-liters GTI-motor i en 30-sone.. med originalt anlegg.. holdt fartsgrensa og alt. Dagen etterpå fikk foreldrene mine klage for at jeg kjørte som svin.. Idioter uten peiling hører bare at det bråker, og da MÅ det jo gå fort.. :roll:

Er mye større sjanse for å slippe gjennom alt av teknisk og annet bråk om man kjører med originalt lydnivå. Har ikke kat heller.

Men vi får se hva det blir til. mulig jeg bare får fiksa skjøtene som lekker, for da bråker det litt mindre. Den er faktisk ganske stille uten noe hardt pådrag, så går sikkert greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da var den til og med blitt EU-godkjent for to nye år. :)

Er noen småting jeg må rette på, og ellers de tidligere nevnte tingene som ikke fungerende takluke og sentrallås/el.vindu h.f. :roll:

Nytt panser skal det også på den, så da blir den presentabel igjen (det som står på er bulka og jævlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

En stund siden jeg har skrevet her nå.. og jeg begynner å bli drittlei av at det dukker opp nye feil hver eneste gang jeg har funnet en annen.

Fikk problemer med mangel på gjennomstrømning i kjølesystemet rett før vi dro på ferie, så har sjekka termostat og bytta vannpumpe nå etter ferieturen, og får samtidig enda større problemer med fusking og at bilen dør.. bytta plugger og fikk liv i den igjen, men sliter fortsatt med fusking som det forøvrig også var tilløp til før ferien. TROR jeg kan ha funnet løsningen på det nå nettopp, men da jeg skulle starte den var plutselig _alt _dødt, bortsett fra batteriet? Hvorfor kan ikke ting bare fungere? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vel dessverre sånn at ting ryker, så finner man ofte mer feil..

Skulle bare lakke litt steinsprut jeg.. fant mekanikeren feil og at felga mine var skjeive osv.. har lagt ut 40 lapper jeg nå, men nå er hvertfall kjerra 110%

Blir sikkert feit når den blir ferdig 535'en din Gunnar.

Slenge på den blåfargen fra e46'en og få deg crystal baklykter så blir den helt KONGE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ja, er vel på tide med en oppdatering igjen. Bilen går bra nå. Men kjører uten lambda for tiden, så det står på programmet videre. Skal også bestille litt rørdeler slik at jeg kan få flytta konfilteret lenger ned og forover, for nå sitter det rett over eksosmanifolden og trekker mildt sagt kokvarm luft (og eksos). I samme slengen lager jeg nok en avskjerming i aluminium, og prøver muligens å få ledet litt luft inn dit fra fronten på et vis.

Sliter også litt med noen skranglelyder bakfra i dumper, så hvis noen har tips der tar jeg gjerne i mot det.

Har til og med fått musikk i bilen. Tok en gammel Philips-radio som vi har hatt liggende, og den hadde jammen både equalizer og AUX-in i fronten (3.5mm stereoplugg), så nå får jeg lyd fra både mp3-spiller og PDAen (musikk/navigasjon) på stereon. Ikke minst så spiller den gamle haugen bedre enn 4x50W Sony CD/MP3-spillern i 520'n.. :D

Sånn ellers så har bilen fått nytt panser, siden det gamle var en haug, så det hjalp litt å få på et ikke-bulkete panser. Klarte forøvrig å knekke den ene tilkoblingsflensen på den ene spylerdysa, fordi ledningene hang fast på motoren da jeg åpna panseret (hadde kobla på ledninger og satt på panseret uten isolasjonsmatta), så jeg trenger en ny oppvarma spylerdyse om noen har slikt.

Tok noen bilder i dag:

CIMG4123.jpg

CIMG4125_red.jpg

CIMG4126_red3.jpg

CIMG4130.jpg

CIMG4135_red.jpg

Litt kankjørt felg, men fete er de nå allikevel:

CIMG4148.jpg

Nye BMW-merker foran og bak har den også fått:

CIMG4143.jpg

Frontfangeren er egentlig det verste nå. Den har en knekk og er skjev og bør nok bare byttes, så diamantsort frontfanger er interessant. I tillegg trenger jeg de to dekslene innenfor tåkelysene (over slepekrokene). Utvendige planer ellers er i første omgang hvite blinkers bak, og så er jeg ikke så glad i de sota blinkersene foran, så jeg bytter gjerne med noen hvite om noen føler for det? :)

Den begynner i hvertfall å se ok ut etterhvert. Venter bare på en dag uten regn/sol slik at jeg kan få tatt lakkrens og bona den. Det trenger den seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å se veldig bra ut dette.

Selv liker jeg de svarte blinkerene, og hadde det vært min bil, hadde jeg ville hatt sotede lykter bak også.

Det eneste jeg synes ser rart ut er at eksosrørene stikker litt langt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å se veldig bra ut dette.

Selv liker jeg de svarte blinkerene, og hadde det vært min bil, hadde jeg ville hatt sotede lykter bak også.

Så mye "sot" er litt harry for min smak..

Det eneste jeg synes ser rart ut er at eksosrørene stikker litt langt ut.

De stikker litt langt ut ja. Er noe jallamekk fra en eller annen tidligere eier det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar : Nu har ikke jeg lest alt som står i denne tråden, så jeg ville bare få klarhet i :

du skal Beholde den Mørkeblå 535'en og selge 520'en, eller bytte motor og lage deg en hvit 535 ?

jeg falt litt av for en stund til bake, men nysgjerrigheten er der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar : Nu har ikke jeg lest alt som står i denne tråden, så jeg ville bare få klarhet i :

du skal Beholde den Mørkeblå 535'en og selge 520'en, eller bytte motor og lage deg en hvit 535 ?

Hehe.. mørkeblå? Den er diamantschwarz.. ;-) På tide med en skjermsjekk i Håkon-residensen?

Vel, uansett.. jeg har ikke helt bestemt meg. Det frister egentlig mest å beholde den svarte, for den har det store ledningsnettet med el.vinduer, el. soltak, ABS, kjørecomputer, oppvarmede spylerdyser, skinninteriør. Samtidig er den ikke komplett 535, så der skorter det litt.

Den hvite er jo pen, og skiller seg ut, men har kjedelig stoffinteriør, manuelle vinduer og soltak, det lille ledningsnettet slik at kjørecomputere ikke fungerer selv om de settes inn, og ikke ABS.

Har jo en motor til liggende, med girkasse, forstilling, bakstilling, bremser, osv., så enten må jeg bygge den svarte komplett om og selge motor og girkassen jeg har liggende, og selge 520en som 520.. eller så kan jeg putte det i 520en og la den ha 520-diff og 520-bremser, og selge den slik.

Har mao. ikke klart å bestemme meg enda. Alternativet med den svarte som komplett 535, og selge 520n som 520, og selge motor og gir ++ etterpå er jo det enkleste..

Samtidig har vi en annen kabal som skal gå opp, vi vurderer å bytte Sportagen til dama i en Grand Cherokee 5.2 V8 (for fremkommelighet og hengertrekking), og den kan hun IKKE bruke til og fra jobb, siden hun har et stykke å kjøre. Så da trenger vi en bil som går rimelig utenom, som hun kan bruke til-fra jobb.. og det er jo da typisk ikke en BMW, ihvertfall ikke en 535i. Men jeg MÅ ha noe annet enn en SUV og en 1.2-liter å kjøre med i blant, ellers blir jeg gal. Derfor har jeg ikke helt klart å få kabalen til å gå opp enda.. :P

for øvrig syns jeg den blå bilen så meget pen ut... gjort mye for å få lakken så pen ?

Hehe.. den er ikke pen. Trenger seriøst en omgang med lakkrens og boning. Kan ikke vært gjort på evig lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...