Gå til innhold

Restaurering av E34 535i


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Syns egentlig den litt blå ut jeg... samme fargen på 7'ern også. Bilder kan lyve veldig om lakk og farger etc det ser jeg nu.

Ikke kjøp en Jeep! De er jo helt ufattelig stygge.. selv om det frister med en 8'er så la være..

Hvorfor ikke kjøpe en Disco med dieselmotoren så kan fruen din kjøre den så mye hun vil ( til og fra jobb slik du nevner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser ikke blå ut på min skjerm, men samme det..

Du tenker kanskje på Jeep Cherokee, som i eldre utgave er helt firkanta i stil med en Volvo 7/9-serie, og i ny utgave har noen stygge runde lykter.. Grand Cherokeen er ihvertfall pen i mine øyne (alder og pris tatt i betraktning):

http://cache.finn.no/mmo/4/792/587/4_33876578.jpg

http://cache.finn.no/mmo/4/792/587/4_227338556.jpg

Discoveryen ser jo helt mongloid ut, og er altfor dyr, så det blir det aldri. Men dette har vi diskutert her: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?p=275263#275263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget pen e34, men tror jeg hadde tatt av skilta og meldt dem stjelt. For "Nash Ville" skilter, også kjent som skilter fra notodden er litt pinlig å kjøre rundt i. Alltid når noen kommer bak en bil med NV skilter i grenland blir det kommentert, mye pga. folk sitter å venter på at de skal kjøre idiotisk, og det gjør dem som regel. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes den begynner å bli meget bra jeg! Da jeg så første bildet av den lurte jeg på hva du bega deg ut på, det må jeg innrømme :)

Må si meg enig med Lien her.

Synest prosjektet så litt håpløst ut men det er jo blitt en meget pen bil utav det. Den ser jo blank og fin ut på bildet så etter en lakkrens/polering vil nok bilen se skikkelig bra ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frode, Jeg strekker meg ikke lenger til at målet er "ok", og det tror jeg skal gå bra. :) Alder tatt i betraktning, så betyr det ganske bra i forhold til gjennomsnittet av 18 år gamle biler.

Mangel, Det der har jeg ingen som helst forhold til, og det kunne faktisk ikke brydd meg mindre overhodet. Jeg får heller prøve å leve opp til ryktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velvel.. de viktigste tingene jeg kommer på nå:

- Få liv i el.vinduet h.f. - det reagerer når jeg trykker opp-knappen, men får det aldri ned.

- Få liv i el.soltaket - helt dødt.. har prøvd å bytte bryter uten hell.

- Få liv i spylervæskepumpa - var frakoblet, har prøvd å koble til uten at det var noe liv å spore.

- Fikse strømtapping - sliter litt med at den tapper strøm over 2-3 døgn.. må finne ut om det er en kortslutning eller hva det er som trekker strøm.

- Få borra ut de to boltene som knakk da jeg tok av den gamle vannpumpa.. - satte bare på den nye uten boltene, for å se om ting fungerte, og det gjorde det jo.. men nå har det begynt å lekke som en sil, så jeg var og kjøpte meg komplett "grisepikk-" og gjengeverktøy-sett i dag, og håper jeg skal klare å få ut de forbanna boltene uten noe mer tull.

Håper jeg kan få begynt på det i morgen, så kanskje det blir langtur til helga.. men først må jeg få ordna Sportagen. Sliter med en sil av en bensintank, og må nok ta opp igjen termostathuset på den også nå som jeg har fått meg grisepikker og gjengeverktøy. Hadde boltknekk der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ARGH.

Archive%5CProduct_images%5C18%5CLarge%5C18-148_l.jpg

Dette settet her fra Biltema er totalt ubrukelig! Går jo ikke an å bruke til annet enn å ta ut bolter som sitter fast på et eller annet helt flatt. Med en gang det stikker noe opp innen for 10cm omkrets er det helt ubrukelig. Håpløst!

Skal ha ut disse:

cimg4285customtf4.jpg

Så hva skal jeg da finne på..? Er sveising eneste mulighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd litt med grisepikken nå, men boltene sprekker bare. :(

Skulle gjerne sveisa, men problemet er at jeg ikke har sveiseapparat. Har unnlatt å kjøpe lenge fordi jeg ikke har noen plass å ha det (som f.eks. en garasje), men gir snart opp å skru bil og andre kjøretøyer uten sveiseapparat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei sveiseapparat er ett must om man skal skru bil!

Begynner å innse det selv også nå.. :roll:

Får se om jeg ikke klarer å skaffe meg det i julegave i år! hehe :lol:

Pleier å få enkelte verktøyer jeg har bruk for i jula, så da er det kjekkt å ha foreldre :)

Ikke ellers, for da maser de om ett eller annet, åsså klager de på det ene og det andre jeg gjør med bil-prosjektene mine, og klager over plassen osv..

Har jo tilgang til låve, ett par plasthaller, 2 garager og i tillegg over 300mål skogstomt.. Å enda klager de over plassen! Forstår meg ikke på de.. *Sukk* :roll:

(gårdstomta bruker vi som fritidseiendom.. Bor til vanlig i ett boligfelt, hvor jeg forøvrig har 3 av bilene mine, og en lettmotorsykkel og foreløpig crossmotorsykkelen min nå som jeg har den hjemme for ombygging)

Låven på fritidsplasse vårs er fin å lagre deler på 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva skal jeg da finne på..? Er sveising eneste mulighet?

Har du Dremel multi? Det er også ett genialt verktøy når man mekker litt. Du lager ett hakk på bolten som passer ett flatt skruhjern og skruver bare ut bolten. Men husk og gi den en "kakk" med hammeren først så skruhjernet sitter skikkelig og bolten løstner litt. Brukte denne teknikken senest igår da jeg klarte og brekke en hjulbolt :roll: Lykke til... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips og skryt! :)

Nå har den nettopp hatt sin første skikkelige langtur, kjørt ca. 60 mil i helga, på bortimot de verste veiene i Norge (bl.a. opp og ned til Dalen i Telemark). Fungerte prikkfritt!

Den dro herlig fra 1000 rpm opp Dalen-svingene, 12% stigning og masse sikksakk med 180-graderssvinger. Pga. 520-utvekslingen kunne jeg kjøre i 3. gir hele tiden på tross av gåfart i svingene... ;) Tror jeg har vært nede i 1. i alle andre biler jeg har kjørt der.. men hadde nok vært verre med original 535-utveksling.

Ellers også herlig å kjøre en bil som går litt, spesielt når det er slike veier man kjører. Dro lett forbi i 4. gir oppover heiene. Fint å slippe å ligge på sperra hele tiden slik jeg har blitt vant med..

Åja, og så har den fått xenon. :o

bizzy, Ja, jeg har Dremel. Men tror ikke det ville vært nok til å klare å få de ut.. boltene er så tynne.. men har løst det på annet vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ålright, oppdateringer på to områder, en for motorens skyld og en mest for "looksen". ;)

Har vel tidligere nevnt at luftfilteret sitter rett ovenfor eksosmanifolden, og suger kokvarm luft fra den, noe som neppe er optimalt:

CIMG4415.sized.jpg

Har prøvd å få tak i gode rør for å flytte filteret, men ingen her lokalt har hatt noe brukbart. Verken Tess eller andre. Tess hadde store nok, men kun myke som motoren suger helt sammen.. og så kosta de sykt mye, snakker 1000-lapp per meter ol.. Men så var det en eller annen helt her inne som linka til et luftfilter hos Mobilsentrum, og da kom jeg plutselig over disse glimrende rørene til en fornuftig penge, og i dag kom det pakke til meg. :) Varene ser bra ut og leveringen var rask! Det eneste jeg har å utsette var at pakken var totalt mos, men det var visst Posten sin feil sa hun i skranken. Da pakkene hadde kommet hadde den tyngste pakken av alle ligget på toppen, og den var så tung at den stod på gulvet - hun klarte ikke løfte den.. idioter. Så den ene enden ser slik ut:

CIMG4417.sized.jpg

Og den andre slik:

CIMG4416.sized.jpg

Menmen, jeg gadd ikke begynne med noe skadeskjema og greier, siden den er fullt brukbar for meg slik den er.

CIMG4406.sized.jpg

Kjøpte med 60-graders bøy, men kunne godt hatt litt mer, desverre var da neste steg 90-grader, som blir litt for mye igjen. Skal nok få det greit allikevel.

Prøvemontert:

CIMG4420.sized.jpg

Og så må jeg få til et eller annet skjold inn mot eksosmanifolden/motoren:

CIMG4422.sized.jpg

Må nok bøye/sage til et eller annet senere. Er bare litt usikker på om luften den får inn bak lyktene er nok..?

Og så var det ting 2, som kom på plass på fredag. H1 6000K Xenon i nærlysene. :o

CIMG4404.jpg

CIMG4397.jpg

CIMG4371.jpg

CIMG4378.jpg

CIMG4381.jpg

Synes det ble gromt! Men som man kan se på det øverste av lysbildene, så er parklyspærene VELDIG gule i forhold til xenonen, så må få gjort noe med det.. ellers er ikke bildene helt som øynene oppfatter de. Fargemessig tror jeg de er ganske like, men det er en mye mer konsentrert stråle i midten av lyktene man faktisk ser (fordi det er linselykter). Det viser litt best på nærbildet av lyktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...