Gunnar Skrevet September 6, 2006 Forfatter Skrevet September 6, 2006 Nei, var ikke det. Vet ikke hva det er GS har slags. Hva koster de der?
Gunnar Skrevet September 14, 2006 Forfatter Skrevet September 14, 2006 Nå har det skjedd noen småting til siden sist.. fått på nye dempere (gule Koni) og fjærer (FK High Tec 40mm) bak. Vet ikke hvordan FK er, men det var en reklamasjonssak, så hadde ikke så mye valg. Skulle også prøve å få tatt de vanlige tingene som må gjøres før en banekjøring i dag, altså skift av olje og bremsevæske. I tillegg til at jeg hadde tenkt å ta av toppdekselet for å sjekke at oljekanalene/hullene i røret oppi toppen er åpent.. er visst et (av få) vanlig(e) problem på M30. Men.. noen prøver visst å hindre meg i å kjøre på Rudskogen på mandag, for nipplene på kalipperne er så rusta at det ikke er igjen noe sekskant å skru på, så jeg får de ikke opp. Spørsmålet nå er om jeg skal forsøke å få bytta til 535-bremsene jeg har liggende eller om jeg bare må gi opp. Har egentlig ikke tid til å skru verken i dag, i morgen eller til helga, og vet heller ikke hvor mye jobb det er å bytte alt dette foran og bak.
Gunnar Skrevet September 14, 2006 Forfatter Skrevet September 14, 2006 Var og henta de komplette fremre 535-fjærbeinene med bremser og alt på som jeg har hatt liggende tørt innendørs noen hundre meter borti veien, men de er jammen helt ødelagte de også. Rusta helt i stykker.. 535-skiver har jeg nye, men med fastrusta/ødelagt luftenippel på kalipperne kommer jeg ikke langt.
Muren Motorsport Skrevet September 14, 2006 Skrevet September 14, 2006 spray på wd-40, la de ligge til i morra, gi de en real kakk rett inn.. ta wisegrip tanga, skru ut nippelen. enkelt ka?
Gunnar Skrevet September 14, 2006 Forfatter Skrevet September 14, 2006 Har prøvd med CRC sin "nye" 5-56 og US-style rørtang uten hell. Det nytter jo heller ikke å bruke den med slange på nippelen, men det går kanskje an å kjøpe ny nippel? Har sjekket ETK, men der fant jeg ingen egen del for nippelen, kun hele kalipperen i ett..
Muren Motorsport Skrevet September 14, 2006 Skrevet September 14, 2006 det er luftenippel vi snakker om? eller er det banjoen på slangen?
Gunnar Skrevet September 14, 2006 Forfatter Skrevet September 14, 2006 Nå er jeg usikker hva banjoen på slangen er, men det er luftenippelen vi snakker om ja.
Tech9 Skrevet September 14, 2006 Skrevet September 14, 2006 Varenr. 34111153197 hos GS..lufteskrue.. Antar det er den du trenger? De har 4 på lager..
Gunnar Skrevet September 14, 2006 Forfatter Skrevet September 14, 2006 Der fant jeg den jo! I ETK altså.. Da er det jo bare å handle nye og gå på med godt mot! På det ene bildet jeg var innpå var bare kalipperen i hel greie, til rundt 3000,-/stk. Edit: Tech9, jepp, takker. Får høre med Morris i morgen, BMW-forhandleren her. Hvis ikke er jo GS i Oslo en mulighet. Spørs om jeg rekker å få det fra Bud på lørdag.
Gunnar Skrevet September 14, 2006 Forfatter Skrevet September 14, 2006 de har på biltema og.. 66-471 Den har riktig lengde og alt? (ser den er 26.2mm, men vet ikke hva originalen er)
Muren Motorsport Skrevet September 14, 2006 Skrevet September 14, 2006 de har tabell på biltema.. så det finner de ut. eventuelt så ta med den gamle å sammenlign. gjengelære har de og på biltema til en billig peng, kjøp en! kjekt å ha!
Gunnar Skrevet September 15, 2006 Forfatter Skrevet September 15, 2006 De hadde ikke tabell på Biltema, og Morris var tomme. Prøvde å få ut nippelen på kalippern på det ene fjærbeinet jeg har liggende, den vrei jeg rett av med rørtanga.. prøvde så å skru den ut med grisepikk fra Biltema, men den driten knakk jo som en fyrstikk inni der, så nå sitter jeg med en "luftenippel" av herda stål som liksom skal ut. Argh..
Gunnar Skrevet September 17, 2006 Forfatter Skrevet September 17, 2006 Da har bilen endelig fått seg permanent montert lambdasonde. Var på grava på Esso'n og fikk sveisa inn en M18x1.5-mutter i eksosen, til å skru lambda'n inn i, og fikk kobla på helt ny lambda. Så nå håper jeg at jeg kan kjøre lenger enn ~47 langkjøringsmil på en 80-literstank i fremtiden.. Fikk også bytta oljefilter og olje. Det ble 5W-50 denne gangen, så får vi se hvordan den liker det. Den virka sykt tynn i romtemp. Fikk også tatt av toppdekselet og sjekka at hullene i oljerøret i toppen var åpne, stakk de bare opp med en bøyd liten spiker. Manglet tannlegespeil, så kan ikke si om de var tette fra før eller ei. Som jeg nevnte i Liens tråd pratet jeg med Kjetil Sømme da jeg holdt på å skru på toppdekselet etter å ha utført ovenforstående, og han nevnte tilfeldigvis også at de to boltene som holder røret er et problem.. så jeg fant ut at pokker heller, fikk skru opp igjen og sjekke.. og der var den fremre bolten _helt_ løs, og stod bare såvidt oppi. Skummelt! Fikk festa den og håper nå at kjerra nærmer seg klar til Rudskogen i morgen. Må bare få festa batteriet skikkelig. Det eneste rare nå er at kjølevannstemperaturen står på 0 hele tiden. Den går litt opp når jeg slår på tenninga, men blir der selv om motoren er varm. Spraya litt elektronikkrens inni kontakten på sensoren (på termostathuset), og da jeg starta bilen etterpå spratt den plutselig opp til senter et par sekunder for å gå ned igjen... skjønner ikke helt.
bmw520 Skrevet Mai 14, 2007 Skrevet Mai 14, 2007 Da har bilen endelig fått seg permanent montert lambdasonde. Var på grava på Esso'n og fikk sveisa inn en M18x1.5-mutter i eksosen, til å skru lambda'n inn i, og fikk kobla på helt ny lambda. Så nå håper jeg at jeg kan kjøre lenger enn ~47 langkjøringsmil på en 80-literstank i fremtiden.. Fikk også bytta oljefilter og olje. Det ble 5W-50 denne gangen, så får vi se hvordan den liker det. Den virka sykt tynn i romtemp. Fikk også tatt av toppdekselet og sjekka at hullene i oljerøret i toppen var åpne, stakk de bare opp med en bøyd liten spiker. Manglet tannlegespeil, så kan ikke si om de var tette fra før eller ei. Som jeg nevnte i Liens tråd pratet jeg med Kjetil Sømme da jeg holdt på å skru på toppdekselet etter å ha utført ovenforstående, og han nevnte tilfeldigvis også at de to boltene som holder røret er et problem.. så jeg fant ut at pokker heller, fikk skru opp igjen og sjekke.. og der var den fremre bolten _helt_ løs, og stod bare såvidt oppi. Skummelt! Fikk festa den og håper nå at kjerra nærmer seg klar til Rudskogen i morgen. Må bare få festa batteriet skikkelig. Det eneste rare nå er at kjølevannstemperaturen står på 0 hele tiden. Den går litt opp når jeg slår på tenninga, men blir der selv om motoren er varm. Spraya litt elektronikkrens inni kontakten på sensoren (på termostathuset), og da jeg starta bilen etterpå spratt den plutselig opp til senter et par sekunder for å gå ned igjen... skjønner ikke helt. ingen oppdateringer her heller Gunnar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå