Gå til innhold

Effektmåling av to like E36 328...


GromBil.com
 Share

Anbefalte innlegg

Vi har gjennomført en måling av våre biler for å se hvor mye effektanlegg, grenrør og KN filter utgjør på effekten på en 328i E36 (M52B28)

Min bil gikk først inn på tralla til Stig Bakke på Ålgård. Min er helt orginal og grei å bruke som utgangspunkt for å se hvor mye den andre BMW`n har ektra pga tuningen så langt. Dette er en typisk tuning som mangen gjør med sine biler så vi synes det kunne være av interesse for andre å se hvor mye dette gir igjen for pengene.

Min BMW: 198.5hk og 280Nm

Tunet BMW: 206hk og 280Nm

Vi konkluderte vel med at et sett med kammer og M50 innsug vil kunne komplettere tuningen på den trimma BMWn... Da vil nok alle delene smelte sammen og gi en del mer effekt. Håper å kunne måle dette når kammer, inntak og "live" chipping er gjennomført. Jeg skal også gjennomføre en del tuning med min egen BMW, så kan vi se hvor mye de forskjellige delene utgjør. Blir innsugsdelen først. M50 innsug og pipercross filter... så får vi se om effekten øker av den grunn.

VI SØKER SPONSORER\FIRMA SOM KUNNE TENKE SEG Å BIDRA TIL DENNE TESTINGEN. VI ER TO SERIØSE ENTUSIASTER SOM EIER HVER VÅR LIKE BIL OG DE SOM BIDRAR FÅR SELVSAGT REKLAME OG NAVN I ARTIKKLENE OG OMTALEN SOM VI LEGGER UT PÅ GROMBIL:COM OG FORUMER RUNDT OM. Send en PM om du har noe å bidra med :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på hjul eller svinghjul?

Denne effekten er omregnet og er motoreffekten. Benken oppgir effekten på bakhjulene... Dreiemomentet var tilnermet identisk på våre biler. Effektøkningen kom helt på toppen av kurven... Om der er interesse kan jeg legge ut målepapirene med begge kurvene for sammenlikning. Den tunede bilen hadde litt "ujevn" kurve med små "dupp" innimellom, men trolig ikke noe spesielt....

Personlig har jeg altid ment at om man skal trimme og merke effektøkningen må man gjøre det hele veien... Altså kammer, innsug og utblås og elektronikken. Spesielt gjerne på BMW sine 6ère som er såpass avanserte og tuna fra før av. Håper å kunne konvertere motoren til turbo eller kompressor etter hvert, men det får komme med tiden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nå påstå at 198.5hk på en original 328i på "hjerteknusern" er et resultat du bør være meget godt fornøyd med! Hvor langt har bilene gått?

Det er jo en annen her inne som ikke er fullt så fornøyd med hjerteknuserns resultater: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=22802

Vi var inne når dette ble gjort, så vi fikk med oss det :-)

Vi hadde også med oss en Nissan 300ZX som eieren håpte på over 500hk i... Han hadde rett under 400hk... rett over 300 uten en elektronisk styring.... Så jeg tror ikke han heller var så fornøyd.

Min bil som målte 198.5hk er kjørt 157.000km nå.... Den andre mener jeg er kjørt noe mindre om jeg ikke tar feil. Jeg er både fornøyd og litt overrasket over resultetene... Hadde trodd tuningen ga noe mer, selv om den ikke er "komplett". Jeg snakket med Schiedmann da jeg hadde en 325 e36. Delovte 235hk med kammer, grenrør osv... Det skal der nok mye til stemmer?

Sjekket forøvrig et turbokit til min 328i i går. 56% økning i effekt lover de til rundt 33.000kr. Da sikker tuning uten oppgraderinger ellers... Kunne jo vært noe å prøvd. T28BB turbo som følger med. Tror den vil gi jevn og fin effekt til motoren, men er kansje noe liten om man vil ta ut noe mer effekt. turbo-kit.com mener jeg de hette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gva var effekten på hjula, da? Er det gitt at alle drivverk har samme virkningsgrad?

Jeg mener de legger til 15% for å få motoreffekten. Tror nok ikke tapet er identisk på alle biler, men jeg tror alikevel det blir så riktig som man kan få det.

Men det er jo mye greiere om man har en før og en ettermåling på samme bil. Da får man ihvertfall differansen og kan se hva man har fått igjen for pengene....

Jeg venter et pipercross luftfilterkit og har et M50B25 innsug som skal monteres. Så vil jeg måle igjen... Så kommer kammer og utblås etter dette... Vil også kansje fjerne katalysatoren? Den tar vel noe effekt den og?

Så ender det kansje med et turbokit eller en kompresor til slutt? Eller kansje at jeg selger den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nå påstå at 198.5hk på en original 328i på "hjerteknusern" er et resultat du bør være meget godt fornøyd med! Hvor langt har bilene gått?

Det er jo en annen her inne som ikke er fullt så fornøyd med hjerteknuserns resultater: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=22802

Min bil som målte 198.5hk er kjørt 157.000km nå.... Den andre mener jeg er kjørt noe mindre om jeg ikke tar feil.

Stemmer det, motoren i bilen min har nå gått ca 115000 km. Ellers er jo drivverket på de to bilene det samme. samme girkasse, mellomaksling, diff, og drivakslinger. Så bortsett fra "trim" modifikasjonene, er bilene identiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært gøy å visst hva din målte før oppgraderingene... Ove på OS mente den kansje ikke leverte fullt opp fra før siden det ikke ble mer? Han hadde vært på et kurs ang tuning og chipping hvor de hadde sagt at det varierte en del mellom bilene selv om det var identiske... Hadde vært interesangt å visst...

Om noen andre føler for å måle sin BMW 328 av samme type hadde det vært kult med flere tall å gå ut fra. Jeg vil oppgradere min litt, men alt står på penger... Hadde håpt noen som drev med tuning kansje så verdien av å delta på et slikt prosjekt hvor vi stillte våre biler til disposisjon....

Ta kontakt på mail eller PM om du er interesert å være med på noe slikt. Du får reklame på Grombil.com som har ca 300 unike besøk daglig.... Samt her på forumet og andre forum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte greier! Jeg synes du skal slenge opp noen effektkurver :D Hva av tuning er gjort på en tunede 328?

Jeg bare lurer litt: hvorfor er effekten i motoren så intressang når det er effekten på hjula man får brukt? Jeg mener det er viktigere med effekten man har på hjula :)

Ellers kjempebra med benkresultater! ser frem til flere tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt at 2.8 ligger rundt 200 hk. Hadde en link som jeg la ut her for lenge siden om en som målte effekten på 328 før triming, så målte han effekten for hver ting han gorde. Kan dessverre ikke finne den igjenn.

Jeg la den også ut på BMWCCN, men finner den ikke der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte greier! Jeg synes du skal slenge opp noen effektkurver :D Hva av tuning er gjort på en tunede 328?

Jeg bare lurer litt: hvorfor er effekten i motoren så intressang når det er effekten på hjula man får brukt? Jeg mener det er viktigere med effekten man har på hjula :)

Ellers kjempebra med benkresultater! ser frem til flere tester.

Tja... Er for så vidt enig i at det er hjulene som er interesange... Men nesten alle oppgir motoreffekten og den er vel mest kurant for de fleste å forstå!?

Effekten i kw deles på 0.85 og resultatet av dette ganges med 1.36 for å få motoreffekten i HK. (Effekt på hjulene i kw - delt på 0.85) ganger 1.36 for å få effekten i hk. Dette er formelen du brukte for å finne ut av effekten i motoren. Altså et tap på 15% på drivverk regner de med. Om det stemmer i virkeligheten vet jeg ikke, men disse gutta kan sine ting. De utvikler nå twinturbo og kompressorsett for Viper og corvette :-)

Jeg har også hørt at de målte effekten i 328 til å være over 200hk... Så effekten i min er nok temmelig reell... Men da spørs det jo hva egentlig grenrør og effektanlegg egentlig gir... Driver bransjen å lurer kundene sine? Selger de effektanlegg som skal gi 15% økning i effekt og så får man kansje mindre effekt? Jeg tror der finnes produkter der ute som er dårligere en orginalt og som IKKE gir men tar effekten i bilen.

Hadde vi kunnet fått en avtale med noen i bransjen som var villige til å være med på å teste dette ut kunne vi kansje fått litt mer info om hvordan dette fungerer i praksis. BMW er såpass tunet på alle punkt at man skal velge riktige komponenter for å få mer effekt tror jeg... Time will tell :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble imponert over forskjellen jeg! Med B25 innsuget vil nok motoren få enda mer effekt på toppen!

Ja jeg tror også dette vil gjøre forskjellen. Min teori er at alle disse elementene må på plass før man får den irkelige gevinsten av slik tuning. Når kammene er på plass og inn og utblås kan takle mer inn\ut vil det stå på elektronikken... Klarer man å få kjørt bilen i benk mens de mapper den tror jeg mye er gjort. Da vil man nok få en del mer effekt utav denne motoren.

Hvem kan mappe slike motorer "live" her i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...