Kjetil Sømme Skrevet Mai 30, 2006 Share Skrevet Mai 30, 2006 Automat legger seg som regel på et lavt turtall ved kjøring rett fremover (uten aks eller retardasjon), fordi den da sparer drivstoff, og ved behov, så girer den kjapt så mange gir den nedover som den behøver for å gi god aks. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.Vaslag Skrevet Mai 30, 2006 Share Skrevet Mai 30, 2006 Uenig enda. Automat bruker mye mere turtall når den skal opp i fart. Og jeg tviler på at den legger seg på 1700 odr. i 90 km/t på det siste giret. Der har manuell en fordel da den har 6 gir og svært lite turtall i høy fart. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Mai 30, 2006 Share Skrevet Mai 30, 2006 Hvorfor bruker automaten mer turtall når den skal opp i fart? Jeg bruker som regel mye mer turtall på manuelle biler.. og synes de fleste andre også virker å gjøre det.. Og selv om manuell utgave har 6. gir, så kan automaten slure ganske lenge på 5. giret før den går i lockup og faktisk driver direkte i forhold til utvekslingen den har i 5. giret.. som derfor godt kan være like tungt som 6. gir på en manuell.. men det er bare ren tipping i forhold til Audi. Min E36 320ia lå mye lavere på turtall i 100km/t i 5. enn manuell utgave (som også hadde 5 gir), men kun når den gikk i lockup, da merkes det tydelig at turtallet synker, og det føles nesten som bilen girer 6 ganger. Den brukte også mindre bensin i 90km/t (og langkjøring) enn en manuell utgave. I tillegg blir man aldri liggende "igjen" på et lavere gir i 3-4000rpm+ med en automat, den girer opp med en gang, mens man av forskjellige grunner gjerne ligger der litt med manuell.. eller f.eks. når man ligger klar bak biler og venter på forbikjøringsmulighet, da ligger man gjerne klar med et lavt gir på en manuell utgave. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Mai 30, 2006 Share Skrevet Mai 30, 2006 Hvorfor bruker automaten mer turtall når den skal opp i fart? Jeg bruker som regel mye mer turtall på manuelle biler.. og synes de fleste andre også virker å gjøre det..Og selv om manuell utgave har 6. gir, så kan automaten slure ganske lenge på 5. giret før den går i lockup og faktisk driver direkte i forhold til utvekslingen den har i 5. giret.. som derfor godt kan være like tungt som 6. gir på en manuell.. men det er bare ren tipping i forhold til Audi. Min E36 320ia lå mye lavere på turtall i 100km/t i 5. enn manuell utgave (som også hadde 5 gir), men kun når den gikk i lockup, da merkes det tydelig at turtallet synker, og det føles nesten som bilen girer 6 ganger. Den brukte også mindre bensin i 90km/t (og langkjøring) enn en manuell utgave. det er et jævlig godt poeng der... I tillegg blir man aldri liggende "igjen" på et lavere gir i 3-4000rpm+ med en automat, den girer opp med en gang, mens man av forskjellige grunner gjerne ligger der litt med manuell.. eller f.eks. når man ligger klar bak biler og venter på forbikjøringsmulighet, da ligger man gjerne klar med et lavt gir på en manuell utgave. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå