Gå til innhold

Oljeforbruk, hva er akseptabelt?


Simen Malerbakken
 Share

Anbefalte innlegg

I dag måtte jeg etterfylle olje, ble nesten sjokkert, bare 800km siden jeg byttet.

Jeg byttet til Mobil 1 5W50 som jeg bruker på Mercedesene mine og det er aldri noe problem, selv min gammle 300GD med turbo og over 300 000km bruker ikke mer enn en halv liter på 10 000km.

BMW'en har nå brukt 0,5 liter på 800 km og det er mye syns nå jeg, noen som har noen kommentarer?

Virker ikke som det lekker av den, dvs det er ikke vått under den og når jeg hadde den på bukken i går var det tørt under. Kan ikke se jeg ser at det ryker hverken når jeg ser i speilene eller når jeg kjører bak den.

Det kan jo naturligvis være at det er overgangen til helsyntetisk olje som er greia, men noen som mener noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bytte oljetype (fra et merke til et annet, eller en viskositet til en annen), så kan du ofte få litt oljeforbruk i overgangsfasen. Jeg ville kjørt litt lenger og skrevet ned km-stand, oljenivå, mengde etterfyllt, og målt på samme sted hver gang (samme garasje med samme helning osv). Men 0,5 liter på 800km er for mye ja! Evt vil en kompsjekk kunne avsløre noe, men det kan jo være stempelringer og oljedeflektorer også. Kommer det blårøyk av bilen når du slipper gassen ved turtallsperra i 2. gir? Få noen til å ligge bak deg og sjekke, gjerne med glovarm motor (kjør 2 mil først for å få olja tynn og varm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, skal få testet en del mer, men jeg tenkte om dere hadde noen ideer.

Får se om sylinderlekasjetesteren er å finne etter flyttinga.

kjenner litt irritasjon over dette med forbruket, men så har den jo gått ganske varm noen turer da, når termostaten ikke virket tilfredstillende.

luktet ikke noe galt av kjølevæska, og er ikke noe gal farge på oljen, så vi får bare satse på at det ikke blir noe mer trøbbel nå.

Vurderer å bytte igjen nå snart da for å se om det er mye drit i oljefilteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt store forskjeller i forbruk på mine biler med forskjellige oljetyper. Castrol RS 0W-40 er den jeg har dårligst erfaring med.. den rant RETT gjennom.

Uansett, du spør om akseptabelt forbruk. I følge BMW er akseptabelt forbruk 1L/1000km. Altså er du innenfor det de karakteriserer som akseptabelt forbruk.. i min verden er det derimot for mye på en '95..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg fabrikantenes 1 liter pr 1000km er jo direkte latterlig og er vel mest designet for at fabrikantene skal unngå søksmål, på vag er det eaven 1,5 liter pr 1000 km mener jeg å huske...

Men jeg lar det bero litt og så ser jeg etter neste oljeskift, om det da er like ille må jeg gå til iverksetting og få sett mer på det.

Om jeg finner igjen utstyret i dag skal jeg ta å måle komp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt flere mekanikere som sier at biler SKAL bruke litt olje, hvis ikke er det noe galt.

2dl på 10 mil er visst max forbruk ifølge manualen til 520`n min, skal sjekke det opp nermere.

EDIT:

Jeg kjørte på statoil-olje i høst og bilen brukte fort 1 dl på 10 mil. Nå har jeg skifta til Castrol 5w30 og forbruket er minimaalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom motoren har blitt kjørt på mineralsk eller delsyntetisk olje tidligere og nå har fått en fullsyntetisk olje så kan dette være grunnen til ditt oljeforbruk. Forbruket kan være veldig høyt i overgangsfasen, men skal stabilisere seg om ikke alt for lenge (et oljeskift eller to).. Det er mange rare stoffer i fullsyntetisk olje som vil åpne mange små utveier... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en 84 mod 320i for et halvt år siden, og har nå kjørt 12 000 km med den uten å røre olje påfyllingslokket. Ifølge pinnen så har det vel minket ca. en halv liter tenker jeg. Det er ikke dårlig for en gammel M20B20 som har rulla 200 000 km. :D

Så jeg syns forbruket på bilen din er litt drøy ja, Simen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en 84 mod 320i for et halvt år siden, og har nå kjørt 12 000 km med den uten å røre olje påfyllingslokket. Ifølge pinnen så har det vel minket ca. en halv liter tenker jeg. Det er ikke dårlig for en gammel M20B20 som har rulla 200 000 km. :D

Så jeg syns forbruket på bilen din er litt drøy ja, Simen.

På tide å bytte olje og filter snart da kanskje? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...