Gå til innhold

Automatkasse jukser??


Geir F
 Share

Anbefalte innlegg

Lurer på hva som er galt? Her for en tid tilbake begynte jeg og bite meg merke i att automatkassen jukser. Det som skjer er att når jeg gir gass og er på tur opp i fart skyter plutselig turtallet i luften og bilen ruller bare(som om den skulle stått i nøytral). Når jeg da slipper gassen kobler den plutselig inn igjen med ett hardt nykk. Dette er værst når bilen er kald. Ved kicdown og vanlig akslerering nykker den ofte en gang før den tar tak og reagerer ikke som den skal. Disse problemene dukker oftere og oftere opp så lurer på om det kan være noe som er i ferd med og takke for seg. Hadde bilen på bukk men det er ingen lekkasje eller utvendige skader på kassen. Det er heller ikke peilepinne på kassen. En kompis av meg har samme bilen bare med 2,0 motor og han har peilepinne på sin.(har lett etter den overalt men kan garantere att det ikke er på min.) Er det noen her som har peiling på hva dette kan være og eventuelt hva det vil koste? Takker for alle tilbakemld:-) Bilen har gått 240000 og er en 92 525ia 24v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompisen din har kanskje en med M20-motor? Har ikke de peilepinne på automatkassa i motorrommet?

Velvel, uansett er det nok påfyllingshullet du peiler i på din. Olja skal gå til den nedre kanten av hullet. Mener det er 17mm sekskant du trenger (ikke pipe, men utvendig.. altså stor unbraco).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan begynne med og bytte olje/filter på kassen. Peiling av olje gjøres under bilen. det sitter en stor umbaco bolt i bunnpanna som tas ut når når motoren er i gang. oljetempen skal vær ca 60`C da skal oljen akkuratt renne over kanten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo stemmer det Gunnar. Det sitter en peilepinne i motorommet på hans sin. Ja skal under og ta en titt i løpet av helgen så da skal jeg se nærmære etter. Har lite erfaring med dette så lurer på om det er vanskelig og komme til for og skifte filter og fylle på ny olje? Spør kanskje dumt men better safe than sorry:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke problem å bytte olje/filter. det er bare og ta ned bunnpanna. filteret sitter mitt under kassen.ingen deler som detter ut eller noe annet du trenger og være redd for

Bare sørg for at alt olje er utav først.... Snakker av erfaring, 1 liter gammel, skitten, ikke helt luktfri olje gjør seg ikke som brylkrem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar :) Regner med og ta bilen på bukk i helgen og få skiftet olje og filter. På vei hjem fra jobb idag begynte den plutselig og lage en svak ulyd når jeg skifter mellom 3 4 og D, så blir nødt til og prøve på og få gjort noe med det. Håper bare ikke det er noe annet som feiler den :? Bilen har jo gått 240000 og jeg vet ikke om dette er blitt gjort før.Har bare hatt den 2 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kom dagen jeg fryktet. Idag da jeg skulle på jobb ville den ikke mer. Den går fremover på rett vei, men med en gang det kommer en oppoverbakke og den får litt motstand stopper bilen og rulle og det kommer en ulyd(skraping) som følger turtallet i Drive. Den sto helt bom, prøvde og starte igjen men beveger seg ikke. Siden noe går rundt nedi der(ulyden) kan det vel være det som drar akslingen rundt??noen som vet? Bilen funker, men kun på rett vei. Er ikke rare bakken som skal til før den skriker. Får oxo opp feilmld i dashbord, det står Getribeprogram+. Om så kassen må byttes vil det bli mye arbeid og sette i manuel kasse med tanke på clutchpedal osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen til farmor hadde akkurat samme symtomer som deg. Vi prøvde oljeskift og filterbytte uten hell. Leverte automatkassen inn tel en rapratør som med en gang fant ut av problemet.

Det viste seg å være en plugg inne i kassa som hadde falt ut, om ikke pluggen er inne mister automatkassen oljetrykke og mister dermed kraften til clutchlamellene. Dine clutch lameller er nå helt utslitt.

Eneste er å skru ut kassen å øevere inn til en spesialist på automatgirkasser.

Vi betalte den nette sum på 6000 kr for feilsøk, reprasjon og deler.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...