Iver Skrevet Juni 1, 2006 Skrevet Juni 1, 2006 Hei! Prosjektet mitt: 91 mod. E36 320I Coupè ombygd til 93mod M3 Coupè. Breyton Magic 9x19" Motor: Den velkjente S50B30. Skjønn 6'er sang Turbo: T3/T4 fra Kimmit Sport. A/R Luft 0,50 A/R Eksos 0,84 Burde holde til ca 450hk med denne. Blir å bygge opp med denne snurra først, tenker videre på å kjøpe ny turbo som klarer mer. Muligens blir det en Garret GT32 etterhvert Dyser: 465cc 3,8@bar bensintrykk. Fra PPF. Wastegate: 4Banger 50mm Innsug: Originalt Det originale innsuget er modifisert for å tåle ladetrykk. 3" flens. Oppdateringer kommer....
-fek- Skrevet Juni 1, 2006 Skrevet Juni 1, 2006 OIJ Grisefett.. blir bra dette..kom med oppdateringer etter kvart Kor mykje skal du gjere motormessigt med bilen, kostnader på ombyggingen?
Iver Skrevet Juni 1, 2006 Forfatter Skrevet Juni 1, 2006 Blir å bygge opp motoren helt fra bunnen av... Boring av sylindere Slipe veiva Nye lager Nye pakninger Lav.komp stempler fra JE (8:1) SPM H-profil Råder 2mm MLS pakning på toppen ARP studs Toppen burde klare effekten jeg skal opp på i originalutførelse Blir nok å bruke ca 70høvdinger på det her til sammen. Iver
compact Skrevet Juni 1, 2006 Skrevet Juni 1, 2006 oiii,hørest ut som et bra prosjekt oppdateringer og bilder liker vi.
Iver Skrevet Juni 1, 2006 Forfatter Skrevet Juni 1, 2006 Har endel bilder. Skal ta bilder fortløpende når jeg begynner å setter sammen...
Iver Skrevet Juni 1, 2006 Forfatter Skrevet Juni 1, 2006 Motorstyring da? Har en kar som har mappa en chip til meg i motorbenk. Senka fortenning slik at den skal klare 0,9bar... Innser vel at datasprut er det jeg virkelig trenger, men flere bruker mappa original chipper i sverige og det funker bra.... Iver
Iver Skrevet Juni 2, 2006 Forfatter Skrevet Juni 2, 2006 Iver -> Skjold i målselv -> Broren til renè? Stemme det cornelius
Iver Skrevet Juni 5, 2006 Forfatter Skrevet Juni 5, 2006 Noen oppdateringer siden sist: Tilpasning av trykkrør fra IC og opp til innsuget Tilpasning av innsug. Trangt, men det funker. Resultatet. Innsug og trykkrør på plass. Skal polere opp innsuget for å få en litt fetere look. Trykkrør fra undersiden. Trangt som faen, men litt tålmodighet så går det fint på plass mellom slangene fra oljekjøleren. Olje til turbo på plass. T-stykke på oljetrykks kontakten. Her driver jeg å klargjør og merker kontakter på bl.a Vanos. Motor skal ut! Mye kabling, sensorer tatt av motoren. Væsker tappet av. Front og panser tatt av. Motor straks klar for å løftes ut. Da er motor og girkasse tatt ut. Gikk fint med "elefant jekk". Tar også ut girkassa, skal bytte til Sachs 618 clutch med sinter, samt svinghjul fra M20 som jeg skal dreie av noen mm på. Godt i gang med riving av motor. Motoren har gått 230000km så det meste blir byttet ut, så er vi sikker på at det holder med en gang. Driver å stripper den ned for å få sylindere borret og veiva slipt Plukket av toppdekselet. Motoren har tidligere vært en trimmet sugemotor med bl.a 294graders kammer, chip, filter. Ett stykke tysk kunst! S50B30 toppen endelig av. Blir ikke å gjøre så mye med denne, burde klare å henge med i svingene til minst 600hk. Satser på planing og WRC 3mm toppakning. Tomt og stusselig i motorrommet Etter noen timers jobb så har det blitt plukket av det meste. Bilde av blokka før den blir sendt til borring. Mye snacks på disse blokkene. Underspyling bl.a Da er det bare å vente på resultatet av borring/sliping. Regner med de tar ca 2 snitt. Straks jeg får mål på borring blir jeg å bestille JE lav.komp stempler fra USA. Blir å havne på ca 8,0:1 i kompresjon. I morra ryker det av gårde bestilling på H-profil råder og WRC pakning til toppen. Kvaliteten på disse delene er bra. Råder klarer av 1,5bar, mens pakningen klarer 2bar pluss. Når blokka er på plass hjemme, blir det tilpasning av grenrør. Her ligger det en stor utfordring, det er jævla trangt her som alle andre plasser. Flere banker inn en del på støtdemper tårnet, men jeg får sette meg ned å se litt på saken.
Ola. Skrevet Juni 5, 2006 Skrevet Juni 5, 2006 Drømmeprosjekt! Fett å se du gjør det skikkelig første gangen! Hvilke kammer skal du kjøre med? Litt usikker på både motorstyring og turbovalg, men regner kanskje med det er budsjett styrt, noe jeg finner logisk..
Iver Skrevet Juni 5, 2006 Forfatter Skrevet Juni 5, 2006 Ikke optimalt å kjøre med de jeg har, klar over det. Skal lete litt rundt etter original kammer, men blir nok å prøve med de jeg har for å se først. Må nok ha meg ny turbo etterhvert. Har tenkt på Garret i passende dimensjon for ca 600hk, men blir å bygge opp med den jeg har så får vi se etterhvert. Maxer nok den jeg har relativt fort ut, den burde stoppe på ca 450-480hk. Er jo en start det og da, hehe...
stian329 Skrevet Juni 5, 2006 Skrevet Juni 5, 2006 Er veiva så slitt at den må slipes? Om den ser bra ut og er innenfor målene så har det jo ingen hensikt å slipe den. Bare gi den en polering på journalene. WRC pakning til S50 har jeg ikke hørt om, er det vanlig Cometic MLS .120" pakning med perforerte/opphøyde kanter? Kult prosjekt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå