Iver Skrevet Juni 17, 2007 Forfatter Skrevet Juni 17, 2007 Knekt toppakninga...? Hmmmm...ikke bra siden jeg har samme type dog 1mm tynnere.. Hvilket ladetrykk har du hatt og har du hørt noe tenningsbank? Nei det er det som er merkelig, ingen tenningsbank, og har kjørt på 0,5-0,9 bar. Kjørt veldig feit blanding, og har jo veldig lav komp, så tenningsbank burde være vanskelig å få. Den skal jo ifølge selger holde meget bra kvalitet og brukes på hardere trimmede motorer enn dette bygget. Lurer på om den blir for sårbar siden den har mye bryteflate som tar i mot forbrennings trykk i området mellom sylinderne. Den er jo veldig smal der. Bestillt meg ny pakning MLS fra sverige. 1,8mm nå denne gang. Håper bare jeg slipper å plane toppen Så blir det rundt 8:1 i komp, så blir den noe sterkere fra bunn av. Blir spennende å se om det blir merkbar forskjell på de 2 oppsettene
stian329 Skrevet Juni 17, 2007 Skrevet Juni 17, 2007 Liker mye av det jeg ser, men det er litt hjerteskjærende å se at blokka ikke har blitt planslipt. Forsåvidt enig i det, men det skal no gå bra allikevel Kan toppakningsproblemet ha noe med dette å gjøre? Kontrollerte du at blokka var helt plan? M50 blokka mi var skjev som en banan og måtte planes.. Bruk Loctite 270(grønn) på boltene til svinghjulet så slipper du bolter som løsner.
Iver Skrevet Juni 17, 2007 Forfatter Skrevet Juni 17, 2007 Liker mye av det jeg ser, men det er litt hjerteskjærende å se at blokka ikke har blitt planslipt. Forsåvidt enig i det, men det skal no gå bra allikevel Kan toppakningsproblemet ha noe med dette å gjøre? Kontrollerte du at blokka var helt plan? M50 blokka mi var skjev som en banan og måtte planes.. Bruk Loctite 270(grønn) på boltene til svinghjulet så slipper du bolter som løsner. Det er mye mulig det. Sjekka no over blokka før montering, men skal aldri si aldri. Skal skru sund å se på det. Locktite e på, satse på at det klare momente denne gang
Iver Skrevet Juni 17, 2007 Forfatter Skrevet Juni 17, 2007 Legger ut en liten snutt. Ikke mye å skryte av, men litt turbo hvin gjør seg(",)
TurboTore Skrevet Juni 18, 2007 Skrevet Juni 18, 2007 Både blokka og toppen min er planslipt så da håper jeg for min del at det er det som er utslagsgivende.. Mer film!
Iver Skrevet Juni 18, 2007 Forfatter Skrevet Juni 18, 2007 Både blokka og toppen min er planslipt så da håper jeg for min del at det er det som er utslagsgivende.. Mer film! Du har nok full kontroll Tore, kommer til å funke kanon det er jeg overbevist om...
Robin_Isak Skrevet Juni 18, 2007 Skrevet Juni 18, 2007 Den svingen opp tverrforbindelsen skal du prøve med 3 sifret antall km en sen kveld med lite trafikk Perfekt for drifting!
Iver Skrevet Juni 18, 2007 Forfatter Skrevet Juni 18, 2007 Den svingen opp tverrforbindelsen skal du prøve med 3 sifret antall km en sen kveld med lite trafikk Perfekt for drifting! Ja var glatt nok den kvelden merket jeg, hehe
Iver Skrevet August 5, 2007 Forfatter Skrevet August 5, 2007 Liten oppdatering på prosjektet mitt. I det siste har jeg hatt topp paknings havari, så måtte demontere toppen. Så var det planing her oppe i nord, ikke mange motor verkstedene her oppe. Så har måttet vente i lange tider på at fellesferien skulle gi seg slik at jeg fikk planet toppen. Har fått den planet 0,15 nå, og montert en ny MLS pakning av den typen de selger til S50 på PPF. Denne gangen var den 1,8mm av størrelse Fant ut av problemet med lyden fra girkassa, det var løst svinghjul. Reiv av kassa og samtlige bolter var blitt løse. Ikke bra. Fikk montert sammen igjen, brukt godt med loc tite, og satt på med moment. Har kjørt endel i det siste med bilen og det går meeeeget godt. MEN: Sliter med veivhus ventilasjonen, det er for mye trykk en plass som gjør at catch tanken min fylles med olje, samt at det trykkes olje ut på eksossiden av turbo. Ventilasjonen har jeg stort sett beholdt original. Men har selvfølgelig måttet flytte den slangen som originalt på sugemotor oppsettet går rett tilbake i innsuget for forbrenning av olje dampen, til en egen catch tank. Forgreininga til toppen er beholdt original. Så har jeg nok klart å få løse bolter igjen på svinghjulet, skjønner fan ikke at det skal gå an å dra løs boltene på det jævla hjulet. Begynner som dere skjønner å bli litt frustrert hehe. Vet ikke helt hva som kan holde boltene bedre på plass en feste middel Loc tite, begynner å gå litt tom for ideer. Så satser jeg på å få bygget om igjen downpipe, sånn som det er nå går eksos fra wastegate tilbake i downpipe. Denne skal jeg bygge i ett eget rør nå, problemet her har vært at det er ett jævla press på flensen mot turbo som gjør at det blir eksos lekkasje der, det kan vi ikke ha noe av. Ellers lite bilder nå. Kom gjerne med tips nå, haster litt med å få den skikkelig. Det frister nå jævlig å komme seg til Mo i Rana på Sommer treff 24-26 august. Planen er å selge bilen når jeg får fikset de problemene jeg har, lysten på E46 M3 har meldt seg. Har forresten en M3 motor til og som jeg selger hvis bilen en gang i fremtiden blir solgt, men først må jeg få den til. Iver
Kristov Skrevet August 5, 2007 Skrevet August 5, 2007 Høres nesten ut som du kjører ladetrykk inn i oljesystemet siden den trykker ut så mye olje, evt. så er det vel sånt her som skjer om stempelringene er dårlige eller har feil klaringer. Ville fått balansert opp hele svinghjulet med clutch osv. Det kan være noe vibrasjoner som rister det løs.
Iver Skrevet August 6, 2007 Forfatter Skrevet August 6, 2007 Høres nesten ut som du kjører ladetrykk inn i oljesystemet siden den trykker ut så mye olje, evt. så er det vel sånt her som skjer om stempelringene er dårlige eller har feil klaringer.Ville fått balansert opp hele svinghjulet med clutch osv. Det kan være noe vibrasjoner som rister det løs. Har tenkt på det, men det skal ikke være noen forbindelse. Må nok se på saken på nytt. Har testet med å la den slangen ligge helt løs, da trykkes det ikke olje ut fra turboen, men det er fortsatt trykk og oljesprut ut av slangen når det gasses skikkelig. Skal prøve å få en slange til opp til catch fra den andre forgreininga på Y-korset nær bunnpanna. Catch har inngang for en avluftnings slange til, så skal det prøves med ett åndefilter til på den tykke slangen som går på toppen av innsuget originalt. Håper dette hjelper! Slangen i friluft gir nok endel mindre motstand i forhold til det catch gjør, da lufta må trykkes igjennom åndefilteret på toppen. Stemplene har rullet 125mil så vet ikke helt om det er det heller, vanskelig å si egentlig. Dårlige stempelringer eller turbohavari burde gi blårøyk på tomgang, men den er helt fin. Når det gjelder svinghjulet så er det balansert med den gamle veiva sin flens, men noe er det som gjør at det løsner, må ta opp på nytt å se på det. Takker så mye for tips
stian329 Skrevet August 7, 2007 Skrevet August 7, 2007 Hvilken Loctite har du brukt på svinghjulsboltene da, 222 eller 243? Ta en skikkelig avfetting og bruk 270, det løsner ikke. 222/243/270 er lav/medium/høy styrke på gjengelåsing.
turboman81 Skrevet August 7, 2007 Skrevet August 7, 2007 Har boltene først løssnet, vil jeg annbefale å borre inn styrepinner igjennom svinghjul og inn i veiv. disse settes inn med me loctite 270.
Iver Skrevet Oktober 19, 2007 Forfatter Skrevet Oktober 19, 2007 Hei igjen motorfolk... Lite oppdateringer her. Kom meg på ACR i sommer og fikk kjørt endel, men problemet med avluftninga skapte endel trøbbel. Er trykk en plass, så om det kommer av gjennomslag fra stempelringer eller om det er for snever dim på avluftninga er jeg ikke sikker på, men fikk forsket endel på det der nede på banen. Kom vel fram til at den oljen som fyller opp i catch kommer fra avluftninga på toppen, satte ett ånde filter på den slangen og der ble det trykt ut olje. Laddet 0,9 bar på treffet, utslitte 17" bakdekk, og regn gjorde sitt til at det ble hjulspinn ut av en annen verden. Slo seg løs i 140km/t +, og hadde ett par heisaturer på glatta. Var veldig nær med å gå i muren på langstrekka, men fikk ratta på rett kjøl. Utrulig moro iallefall:) Så skjedde det fatale, en nippel på wastegate løsna, ladetrykks reguleringa forsvant, og ladetrykket kom på 1,3 bar. Oppglødd som man var og konsentrert registrerte jeg ikke at den gikk over, og fikk tenningsbank. Chippen er som nevnt ikke mappet lenger enn til 0,9 bar. 1 gang tenningsbank var tydeligvis nok til å sette varige spor Fikk en lyd i motoren på ca 2500rpm, litt metallisk lyd. IKKE BRA iallefall. Vil tro det er rådelagrene som har gitt seg, men har ikke fått revet motor ennå for gjennomgang. Sleping hjem på over 60mil er ikke gøy, men å kjøre med sånne ekle lyder er NO GO! Nye tak tas i vinter, blir nok montering av datasprut og endel finpuss på detaljer i motorrommet. Forresten så er Åpen eksos fra wastegate helt værst. For en lyd når den åpner!!! Andre 3,0 liter sugisen er montert i bilen nå, den får duge i vinter. Iver
EdgePerformance.no Skrevet Oktober 19, 2007 Skrevet Oktober 19, 2007 Hei igjen motorfolk...Lite oppdateringer her. Kom meg på ACR i sommer og fikk kjørt endel, men problemet med avluftninga skapte endel trøbbel. Er trykk en plass, så om det kommer av gjennomslag fra stempelringer eller om det er for snever dim på avluftninga er jeg ikke sikker på, men fikk forsket endel på det der nede på banen. Kom vel fram til at den oljen som fyller opp i catch kommer fra avluftninga på toppen, satte ett ånde filter på den slangen og der ble det trykt ut olje. Laddet 0,9 bar på treffet, utslitte 17" bakdekk, og regn gjorde sitt til at det ble hjulspinn ut av en annen verden. Slo seg løs i 140km/t +, og hadde ett par heisaturer på glatta. Var veldig nær med å gå i muren på langstrekka, men fikk ratta på rett kjøl. Utrulig moro iallefall:) Så skjedde det fatale, en nippel på wastegate løsna, ladetrykks reguleringa forsvant, og ladetrykket kom på 1,3 bar. Oppglødd som man var og konsentrert registrerte jeg ikke at den gikk over, og fikk tenningsbank. Chippen er som nevnt ikke mappet lenger enn til 0,9 bar. 1 gang tenningsbank var tydeligvis nok til å sette varige spor Fikk en lyd i motoren på ca 2500rpm, litt metallisk lyd. IKKE BRA iallefall. Vil tro det er rådelagrene som har gitt seg, men har ikke fått revet motor ennå for gjennomgang. Sleping hjem på over 60mil er ikke gøy, men å kjøre med sånne ekle lyder er NO GO! Nye tak tas i vinter, blir nok montering av datasprut og endel finpuss på detaljer i motorrommet. Forresten så er Åpen eksos fra wastegate helt værst. For en lyd når den åpner!!! Andre 3,0 liter sugisen er montert i bilen nå, den får duge i vinter. Iver Hei, Driver og bygger en 800-850hk M3 S50 turbo selv. Har lurt litt på dette med veivhusventilasjonen, og har fryktet det ville bli et problem, å da har jeg fått bekreftet det Jeg får vell frese\borre større ånde\retur olje kanaler i toppen og blokka, samt kjøre retur fra catchen inn i bunnpanna. Lykke til videre, og gi meg et lite pip om du kommer på en god løsning på ånde problemet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå