Gå til innhold

nye prosjekt518


nohr
 Share

Anbefalte innlegg

Nå har det stått på stede hvil for prosjektet mitt en stund..(ca 2år)

Mest på grunn av pengemangel/militærtjeneste..

Men nå ser det ut som det har løsnet litt,både her og der..

Bilen: BMW 518i 86-mod Delfingrå/shadowline

vrpussen.jpg

Bilen nå i vår etter vårpusen.

Det som har skjedd siste par månedene:

bruksbil.jpg

Har skaffet meg en bruksbil!

motor.jpg

Kom ved slump over en ny motor M30B35,akkurat det jeg var på jakt etter.

På samme stedet som jeg fant motoren stod det også en annen 518i med mange nye deler,fikk den til en god pris så kjøpte med den,kjekt med delebil.

Bilder kommer til helga

Nesten komplett interiør.(en stor takk til Flasher her)

Gjort så langt i "prosjekttia":

Har ikke fått gjort så mye med den enda,det som ahr blitt gjort er bare midlertidlige løsninger fram til opppussingen begynner.

Eks byttet frontleppe:

nyleppe.jpg

Lakkert smårust flekker for å hindre spredning.

Tatt litt rusti kanalene

Skiftet varmeapperatsvifte og styringsvaier.

Slike småting

Planene fremover:

Det som er grunn tanken bak prosjektet er att det skal se ut som en standard E28 bare litt mer pulver under hooden.

Det som ikke skal være standard E28 på bilen er:

Senking

Effektanlegg

Sportsluftfilter

Hviteblinklys all around

Rondell d58 felger

Bygge om til E30 sikringboks

Elektronisk kjølevifte

Utenom dette skal jeg prøve å holde bilen så orginale E28 som overhode mulig

Ting som jeg har lagt merke til kunne vært bedre på den bilen jeg har nå:

Skifte om til eletrostyring på kupevarme

Servo

Dette skal være ett langtidsprosjekt så dette skal gjøres grunding

Bilen skal ribbes helt ned og pusses ned

(heldigvis er det minimalt med rust i karroseriet:D )

Helakkering,samme farge

Som nevnt komplett ombygging til 535i

Byttes mesteparten av interiør

Må kjøpes inn:

For/bakstilling

Nye framseter

Hviteblinklys all around

Rondell d58 felger

blir sikkert mer etterhvert,bare jeg får samlet alt på en plass og godt over

hva jeg har.

Skal prøve å holde denne tråden litt oppdatert i tiden fremover:

Kan jo slenge med til slutt hva jeg er ute etter å handle inn nå:

For/bakstilling

felger

blinklys

Nye framseter av denne typen:

seter.jpg

Note:gleder meg som en unge til helga,da jeg skal hente motor/delebil :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Looking veldig good!

Må legge ut prosjektet mitt også snart.

Skal du forresten få bilen godkjent som 535i?

Stå på! E28 er best! :D (nesten)

Wehu, skal følge med på dette prosjektet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal få bilen godkjent som 535i ja,skal gjøres etter BT lov og regler..=(

Dette er ment å ende som en "show-off" bil til treff etc

Men som sagt er laaaangtids prosjekt,,

må regne med en del prøving og feiling i prossesen,etter som dette er min første ombygging

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er motoren du skal sette inn fra en E32/E34?

Hva slags motorstyring/ledningsnett skal du bruke?

Jeg har original luftfilterboks, reimhjul, veivsensor og innsug fra en E28 M535ia. Alt utenom luftfilterboksen trenger du nok om du har tenkt å bruke E28-hjerne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være helt ærlig med deg Gunnar så veit jeg ikke fra hvilken bil den kommer fra.

Har ikke fått satt meg grundig nok inn i motoren og motorstyring/ledningsnett.(litt flau akkurat på det)

Ble veldig travelt den dagen,jeg fant den,men så det var en M30B35 til en meget rimelig penge så da skulle den handles inn=)

Men skal sette meg mer inn i det til helga når jeg har fått hentet motoren.

Skal oppdatere mer til uka når jeg har fått sett over alt.

Jeg er nok litt amatør på akkurat dette her,enda.

Så har tenkt å bruke dette som en god lære prosses.

Jeg lærer bedre av å prøve å feile enn å sitte å lese fra en manuall/bok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en god metode!

Jeg var så og si helt grønn på bil før jeg kjøpte den første (88 Audi 80 :oops: )

Da fikk jeg pittelitt innsikt. Så etter et halvt år kjøpte jeg E21'n. Den var i dritdårlig stand. Nå kan jeg en hel del mer. Og nå, etter et halvt år kan den snart rulle ut av garasjen som en "ny", fin og påkostet bil som har maange år igjen på veien! (Og med større utstyrspakke enn den egentlig hadde :lol: )

Det kan være en idè å kjøpe Haynes manualen forresten. Har ikke brukt den noe mye, men når jeg står helt fast og ikke ser på noen måte hvordan det jeg lurer på skal gjøres så er det fint å ha en "problemløser" å plukke fram!

Stå på, dette blir nok bra! Og en ting, IKKE for all del gi opp!

Har sett svart på E21'n etpar ganger, problemene og feilene bare hopet seg opp. Men nå er den endelig snart ferdig.

Skal ikke ødelegge tråden din med prosjektet mitt, men tenkte det kunne være greit med tips etc.

Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe,takker for tipsene..

Haynes boka er allerede i hus.

Fattern kjøpte seg en splitter ny 520i i 1985,og den har vi enda(passert 412k)

Så jeg har veldig mye kompitanse i fattern samt en bror på mekaniske linja,så trur det skal gå greit hvis jeg skulle sette meg fast=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,da var motor og bil i havn hjemme..

JIPPI!

motoren1.jpg

Billig motor i havn :D

Men er det noen som vet hvor serienummeret på motoren er,og om det er mulig å spore motoren til "the mothercar"

begge.jpg

Begge bilen,sammenligning av bilene :lol:

nyebilen1.jpg

bilen bak

Det visste seg att nye bilen er EU-godkjent i april i år,så vurderer å bruke "delebilen" som bruksbil..

Ta lykter,dører og andre deler jeg hadde tenkt å ta fra delebilen,å pakke det ned og flytte deler fra prosjekt-bilen over til nye bilen..

Men får se.. :lol:

Fant i bilen tilbehørskatalogen for 80-talls BMWene:

tilbehrskatalog.jpg

Mye morsomt å se..

Så nå forsetter delesankingen.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner som regel et serienr på toppen, på begge sider. På eksossiden bruker det å stå hvilket år den er produsert. Som regel et tall som det er ring rundt. Men som sagt vanskelig å se da eksosen står på.

Blir nok ei årning :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

idag har jeg begynte å gå over motoren,,,

Visste seg att to vippearmer hadde knekt,men er visst sjukdom på M30.

Så får håpe det er bare rusing med kald motor som har skylda og ikke noe annet som ligger under :?

Men motoren hadde iallfall ikke satt seg eller lignende samt alle plugger var av riktig farge,så virker som den er i okei stand(enn så lenge) :lol:

Kamen var heller ikke nevneverdig slitt så alt slik er bare ett pluss

Har fastslått att jeg har 3gen M30,må skaffe ny bunnpanne.

Men skal prøve å få sett over girkassa imorgen.

Men har ett spm angående ledningsnettet:

Hva er det egentlig som passer over hverandre når det gjelder M30.M20 etc??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT,men litt moro :lol:

alle3.jpg

Ikke alle som har 3xE28 på garden :D

Hehe.. må ha noen e28'r. Jeg har 3 selv også har mamma 1 også. Trivelige biler.

Håper motoren er bra utenom vippearmene. Bunnpanna di kan du sikkert få bytte mot en som skal sette inn m30 i en e30 da den modellen du har passer til det.

En ting jeg lurte på er hvorfor du skal bytte til e30 sikringsboks? Ellers synes jeg du skulle finni deg noe hakket mer spennende felger enn Rondell 58. De er så oppbrukt. Samme med den vindskjermen forna takluka, den må bort :) Veldig fin bil du har og jeg er helt ending med deg at den burde forbli orginal utseendemessig og få større motor. Stå på!!

Hilsen Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker=)

Rondell D58 felgene er kanskje ikke de mest spennde felgene som er til E28 og ja det er "oppbrukt"

Men de er så PORNO!!! på E28 så blir både ør og rar når jeg ser det..

Jeg skal bygge om til E30 sikringsboks grunnet type sikringer..

Stoler ikke helt på de som kommer org til E28,mens på E30 er det flatsikringer..Mye bedre

Vindskjemen..GONE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker=)

Rondell D58 felgene er kanskje ikke de mest spennde felgene som er til E28 og ja det er "oppbrukt"

Men de er så PORNO!!! på E28 så blir både ør og rar når jeg ser det..

Jeg skal bygge om til E30 sikringsboks grunnet type sikringer..

Stoler ikke helt på de som kommer org til E28,mens på E30 er det flatsikringer..Mye bedre

Vindskjemen..GONE

Joa, rondell er jo pent er ikke det. Men litt vanlig da. Åssen dimmensjon hadde du tenkt på av felger og dekk? Husk å brette inn skjermkantene når du først skal lakkere da. Det var visst gjort standard på 535 har jeg latt meg fortelle.

Hehe.. har vært borti dårlig kontakt og slappe holdere noen ganger på e28 ja, så det hørtes ut som en fornuftig oppgradering visst man ikke har skrekken for el :)

Dette veit du helt sikkert men 528 og 535 har samme for og bakstilling bortsett fra større diff på 535'n. Muligens litt lettere å få tak i når begge er muligheter.

Hilsen Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkte meg 7.5x17" (mener husker att det blir noe alla 225/40) både grunnet kjørekomfor og for å slippe minst mulig modifikasjoner på hjulbuen

Skal studere litt 535 får å sjekke forskjeller,sikkert ikke mange men men,,

Heheh

Klar over det men satser på iallfall komplett bakstilling til 535..

men time will show..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...