Gå til innhold

Oppbygning av høyeffekts sugemotor


Bimmerlars
 Share

Anbefalte innlegg

Hvordan er beste måten å konstruere et innsug for en sugemotor som skal ha høy toppeffekt. Register fra 3-8 tusen rpm f. eks?

Er plenum nødvendig? Eller kan man lage separate spjeld pr. sylinder med kun "trattar" Vil det fungere noe særlig? altså noe alla M88 motoren.

Vil tro at uten plenum vil man miste dreimoment på bunnen men få en høy toppeffekt?

Er det 2,5" som gjelder på eksosgrenrør på sugemotor? Bygge like lange rør fra alle syl ned til kollektor?

Kan noen fortelle hvordan man bør gå frem og konstruere(porte) en topp beregnet for en sugemotor?

Mye spørsmål, men håper noen har noen svar å gi meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange motortekniske bøker har du? Jeg syns du skal kjøpe deg for eksempel " 4 Stroke Performance Tuning". Der står svarene på omtrent samtlige av spørsmålene du har her og mere til... :wink:

Jeg gidder ikke å åpne boka og lese for så å skrive et detaljert svar her, derfor sier jeg kjøp den, les og gjør opp dine egne konklusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange motortekniske bøker har du? Jeg syns du skal kjøpe deg for eksempel " 4 Stroke Performance Tuning". Der står svarene på omtrent samtlige av spørsmålene du har her og mere til... :wink:

Jeg gidder ikke å åpne boka og lese for så å skrive et detaljert svar her, derfor sier jeg kjøp den, les og gjør opp dine egne konklusjoner.

ikke dum ide. det der stian329. du vet ikke om noen andre bøker om sugetrimming,. og er dette bøker som må bestilles over nett eller er det å finnes i bokhandlen? noen sånne bøker kunne jeg godt ha hatt i hylla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo starte med å lese artikkelen og "hverdagstrimming" som ligger på Grombil.com under "Artikkler"... Den er ganske interesang...

Poting bør vel gjennomføres av proffesjonele. Er ikke bare å porte uten flowbenk... EBB på trim-4-eldre.no er dyktig på slikt (Han med buggyen på gatebiltreffet å våler)

Man kan ofte hente vel så mye akselerasjon ved å skifte utveksling i bilen som å trimme motoren... Kansje ikke så kurant på BMW som amerikanske biler, men ideen er ikke å forkaste.

BMW er liksom sugesekser og jeg har også lyst til å trimme min 328 med tradisjonelle metoder uten blåsehjelp... 300hk bør ikke være umulig, men koster flesk om man ikke kan gjøre mye selv.... Så turbo er også fristende tanke :-). 25.000kr kan man få kit til nå! Med intercooler og full pakke...

Har mailadressen om noen er intereserte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke dum ide. det der stian329. du vet ikke om noen andre bøker om sugetrimming,. og er dette bøker som må bestilles over nett eller er det å finnes i bokhandlen? noen sånne bøker kunne jeg godt ha hatt i hylla.

Bestill fra Amazon.com/co.uk Ellers er også 21st Century Performance en høyst aktuell bok som kom ut i 2000 tror jeg. Den kommer garantert til å gi deg mange "aha-opplevelser" og er veldig bra med sine mange fargebilder og kurver/tester i øst og vest :D

Angående porting så tror jeg de fleste/maange her inne har hørt om EBB etterhvert, har blitt nevnt et utall ganger.

Det med flowbenk er jeg enig i, men om man kjenner M20 toppen godt og vet hva som er flaskehalsene så er det strengt tatt ikke nødvendig med flowtest. Om man derimot porter en topp man ikke har erfaring med eller skal eksperimentere litt så er det et uunværlig verktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den boka skal bestilles!

Skal ikke til å porte en topp nå med en gang, bare suger til meg lærdom om temaet!

Sugetrimma motorer er råere enn turboladde i mine øyne, selv om det ikke nødvendigvis gir like mye effekt og det koster MYE mer. Er noe eget med en skikkelig hardt trimma sugemotor 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo starte med å lese artikkelen og "hverdagstrimming" som ligger på Grombil.com under "Artikkler"... Den er ganske interesang...

Poting bør vel gjennomføres av proffesjonele. Er ikke bare å porte uten flowbenk... EBB på trim-4-eldre.no er dyktig på slikt (Han med buggyen på gatebiltreffet å våler)

Man kan ofte hente vel så mye akselerasjon ved å skifte utveksling i bilen som å trimme motoren... Kansje ikke så kurant på BMW som amerikanske biler, men ideen er ikke å forkaste.

BMW er liksom sugesekser og jeg har også lyst til å trimme min 328 med tradisjonelle metoder uten blåsehjelp... 300hk bør ikke være umulig, men koster flesk om man ikke kan gjøre mye selv.... Så turbo er også fristende tanke :-). 25.000kr kan man få kit til nå! Med intercooler og full pakke...

Har mailadressen om noen er intereserte....

Var interessant den artikkelen. Virka som han kunne sakene sine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...