Gå til innhold

motorhavari?


sLQvdal
 Share

Anbefalte innlegg

heisann!

satt i bilen med motoren på tomgang i sta. den hadde gått ganske lenge, og jeg var opptatt med andre ting da det plutselig smalt under panseret. Det kom MASSE røyk ut og fikk stoppet motoren fort som faen.. la merke til at tempmåleren var på rødt.

Hadde ikke lagt merke til at den tempraturen på motoren bare steg å steg, så jeg regner med at føleren for radiatorvifta er gåen.

Men, hva har skjedd med motoren nå? tror kanskje radiatoren er lek, men kan det være motorhavari også?

Motoren gikk etter at det hadde smullet også, men fikk slått av tenninga med en gang etter smellet.

Håper noen kan hjelpe meg litt fort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser det ut nedi der da? Kanskje toppakningen er defekt og kjølesystemet ble fylt med luft, så spratt en radiatorslange av og det spruta vann på eksosmanifolden? Kan være så enkelt. Da er det muligheter for at radiatoren har sprekt også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser greit ut under panseret, litt vann her og der og en liten flekk olje på grenrørene. ellers litt olje rundt toppen, men det kan vel også være litt svetting.

men mener du at toppakningen kunne ryke nå pga varme? kan jeg starte opp igjen så lenge det er vann på radiatoren, eller er det farli for motoren hvis det er luft i systemet?

Huff.. syntes dette hørtes dyrt ut. skulle jo bruke litt penger på å få den eugodkjent nå så jeg fikk skilter på den :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde start på motoren for ett par dager siden og den gikk fint uten noen ulyder, men vannet i radiatoren forsvant rimelig fort.. har ikke kommet meg under bilen enda, men er rimelig sikker på at det er hull i radiatoren.

Regner med at det ikke var vann på radiatoren, siden vifta faktisk går rundt.. håper bare ikke det blir de store kostnadene med å få den i stand igjen.. :)

Hvis noen har en radiator til salgs må dere rope ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bilen til pappa skjedde det samme som skjedde med deg, bare at det ikke sprang da.

Jeg hadde klart å lade ut batteriet på bilen, så pappa satte den på tomgang for å lade opp batteriet litt. Den sto sikkert på tomgang i 1 time, så ser jeg MASSE vann under bilen. Jeg skrudde av motoren med en gang. Tempmålern var på lit over 120. Skadene var egentlig bare en sprekt radiator. Men grunnen til overtempen var pga tette kjølekanaler ved toppakningen. Det var en liten toppakningslekk på denne bilen fra før som førte til tettningen. Bilen er BTW en Mercedes, som går bedre enn før etter bytte av radiator og toppakning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke så sikker på at det er lekasje på radiatoren min lenger.. er litt vann i beholderen, men når jeg fyller på drypper det bare mer å mer.. renner vannet ut om jeg har på for mye gjennom en slags ventil eller? dryper værtfall noe jævlig når jeg nesten har fyll tank på radiatoren..

skulle prøve å starte bilen min i går å da smalt det på nytt... klarte å se at det var en slange midt under innsuget som hadde hoppet av.. er det der termostaten ligger? slangen gikk værtfall inn på en litt løs boks med noe ledninger på..

Har smellt 2 ganger av motoren min nå.. siste gangen var det vel den slangen under innsuget (revnet opp på siden), men er ikke sikker på hva det kunne vært første gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært at om en motor er i ferd med å overopphete, skal man IKKE slå av motoren, men kjøre seg en tur for å kjøle den. Når motoren stopper, vil varmen slå opp i toppen og nesten garantert forårsake et motorhavari. Så løsning nr 1, hvis mulig, er å sette seg i bilen og kjøre en tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært at om en motor er i ferd med å overopphete, skal man IKKE slå av motoren, men kjøre seg en tur for å kjøle den. Når motoren stopper, vil varmen slå opp i toppen og nesten garantert forårsake et motorhavari. Så løsning nr 1, hvis mulig, er å sette seg i bilen og kjøre en tur.

Jepps, samme fikk jeg beskjed av fadern. Så fremst det er mulig, bemle på med vann og hold motoren i gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...