Gå til innhold

motorhavari?


sLQvdal
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har lært at om en motor er i ferd med å overopphete, skal man IKKE slå av motoren, men kjøre seg en tur for å kjøle den. Når motoren stopper, vil varmen slå opp i toppen og nesten garantert forårsake et motorhavari. Så løsning nr 1, hvis mulig, er å sette seg i bilen og kjøre en tur.

Jepps, samme fikk jeg beskjed av fadern. Så fremst det er mulig, bemle på med vann og hold motoren i gang!

Bemle på med varmt vann da, ikke kaldt vann. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er muligens vannpumpa som er gått på bilen din. Vet du om den er skiftet tidligere? Hvis den ikke er det så er den av dårlig kvalitet og ryker før eller siden uansett. Hvor langt har bilen gått?

Tipset til Trotto vet jeg ikke om er så lurt. På min gikk vannpumpa når jeg kjørte rimelig hardt og fort (bratt oppoverbakke i 200 km/t). Når jeg så lampa lyste tråkket jeg inn clutchen og slo ikke av motoren med en gang men lot den trille en strekning på tomgang før jeg slo den av. Vet ikke om det var så lurt. Jeg tror at hvis motoren holder på å bli varm skal den slåes av så fort som mulig. Den blir nok bare varmere og varmere. Spesielt hvis det ikke er sirkulasjon i kjølesystemet.

Blir motoren varm når man kjører lønner det seg sikkert å slå av motoren og la den trille videre så langt som mulig og ikke bremse ned med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det med at en motor ER for varm eller begynner å bli for varm:

Er det kjølevæske i motoren, så lar man den gå på tomgang med varmen på klimaanlegget på fult. Om du slår av motoren vil ikke varmen bli transportert ut til radiatoren for kjøling. Grunnen til at motoren skal gå på tomgang er for å drive vannpumpa, ikke noe annet :P

Om motoren er tom for kjølevæske eller om vannpumpa har gått (på grunn av ett eller annet), så skrur man selfølgelig av med en gang.

Dette fordi du ikke har noe å transportere varmen med :wink:

Dette var min mening :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At den gikk litt etter at du hadde skrudd av tenningen er ett vanlig sympto på at den var overopphtet.. Da går de gjerne etter at tenningen er skrudd av noen sekunder..

Mest sannsynlig så er det overoppheting, og trenger ikke bli dyre kostnader.

Kan godt være som mange her sier, bare en sprukket radiator, radiatorslange eller toppakning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepps..det Sunspec sier høres fornuftig ut i mine ører!

Er vel kanskje ett skudd i mørket.. men du sier at det smeller fra motoren og kommer hvit røyk. Hadde noe liknende på min, hvor det smallt noe inni hel.. når man vridde om nøkkelen for å starte. Da var det en bensin lekkasje som gjorde at alt gikk feil vei, dvs. at eksosen kom ut av luftfilteret. Da hoppet også den slangen under innsuget av. Kan hende jeg er helt på jordet nå, men kan jo være verdt å sjekke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før i tiden fikk man et varsel på at vannpumpa var i ferd med å ta kveld, den begynte å lekke vann. Jeg har vanskelig for å tro at pumpa går plutselig når bilen står på tomgang.

Å kjøle ned en motor som blir oppvarmet pga mye tomgangskjøring, f.eks i kø på en varm sommerdag løses kun på en måte: -Kom deg ut av køa og få vind mot bilen. Stopp ikke motoren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det med at en motor ER for varm eller begynner å bli for varm:

Er det kjølevæske i motoren, så lar man den gå på tomgang med varmen på klimaanlegget på fult.

Njaaaaa - ikke si klimaanlegget, for det trekker så mye strøm at motoren vil gå ekstra hardt for å holde seg på tomgang. Om du mener varmeapparatet, så er jeg noe enig, skjønt om den vifta går på fullt så trekker den noen ampere også. Det er som regel en grunn til at en motor går varm på tomgang. Å la den fortsette å gå på tomgang vil sannsynligvis ikke få ned temperaturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente varmeappartet :P Klart bilen bli varm på tomgang. Kjøleanlegget på en motor kan jo ikke kli kvitt al varmen;) Men som du sier, få vind på radiatoren! Det hjelper kun om vannpumpa går rundt, og den eneste måten er å la motoren gå på tomgang(kan også gi gass, men det ekke lurt). Hvis ikke en eller annen smart dude på Ebay selger sveiv til vannpumper. Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...