sLQvdal Skrevet Juni 7, 2006 Skrevet Juni 7, 2006 heisann! satt i bilen med motoren på tomgang i sta. den hadde gått ganske lenge, og jeg var opptatt med andre ting da det plutselig smalt under panseret. Det kom MASSE røyk ut og fikk stoppet motoren fort som faen.. la merke til at tempmåleren var på rødt. Hadde ikke lagt merke til at den tempraturen på motoren bare steg å steg, så jeg regner med at føleren for radiatorvifta er gåen. Men, hva har skjedd med motoren nå? tror kanskje radiatoren er lek, men kan det være motorhavari også? Motoren gikk etter at det hadde smullet også, men fikk slått av tenninga med en gang etter smellet. Håper noen kan hjelpe meg litt fort
Bimmerlars Skrevet Juni 7, 2006 Skrevet Juni 7, 2006 Hvordan ser det ut nedi der da? Kanskje toppakningen er defekt og kjølesystemet ble fylt med luft, så spratt en radiatorslange av og det spruta vann på eksosmanifolden? Kan være så enkelt. Da er det muligheter for at radiatoren har sprekt også
sLQvdal Skrevet Juni 7, 2006 Forfatter Skrevet Juni 7, 2006 ser greit ut under panseret, litt vann her og der og en liten flekk olje på grenrørene. ellers litt olje rundt toppen, men det kan vel også være litt svetting. men mener du at toppakningen kunne ryke nå pga varme? kan jeg starte opp igjen så lenge det er vann på radiatoren, eller er det farli for motoren hvis det er luft i systemet? Huff.. syntes dette hørtes dyrt ut. skulle jo bruke litt penger på å få den eugodkjent nå så jeg fikk skilter på den
Nino Skrevet Juni 7, 2006 Skrevet Juni 7, 2006 er det el vifte eller viskosekobling på vifta di da? for om det er viskosekobling. følger den vel turtallet på motor'n? eller har jeg misforstått da?.. hmm
sLQvdal Skrevet Juni 7, 2006 Forfatter Skrevet Juni 7, 2006 er ganske sikker på at det er viskosekobling på vifta. går liksom ett stag inn til motoren fra den. Rart om den følger motorens turtall for da skulle vel aldri dette skjedd siden den da fikk kjøling?
Bimmerlars Skrevet Juni 8, 2006 Skrevet Juni 8, 2006 Den slurekoblinga kan vifta kan være utslitt, da virker den ikke. Toppakningen kan gå om motoren koker ja, toppen kan også sprekke.
sLQvdal Skrevet Juni 12, 2006 Forfatter Skrevet Juni 12, 2006 Hadde start på motoren for ett par dager siden og den gikk fint uten noen ulyder, men vannet i radiatoren forsvant rimelig fort.. har ikke kommet meg under bilen enda, men er rimelig sikker på at det er hull i radiatoren. Regner med at det ikke var vann på radiatoren, siden vifta faktisk går rundt.. håper bare ikke det blir de store kostnadene med å få den i stand igjen.. Hvis noen har en radiator til salgs må dere rope ut
tomasb Skrevet Juni 12, 2006 Skrevet Juni 12, 2006 Kan jo være heldig at det bare er en kjølevannsslange/radiatoren som er sprengt (smellet), pga høyt trykk ved koking.....
Sunspec Skrevet Juni 12, 2006 Skrevet Juni 12, 2006 På bilen til pappa skjedde det samme som skjedde med deg, bare at det ikke sprang da. Jeg hadde klart å lade ut batteriet på bilen, så pappa satte den på tomgang for å lade opp batteriet litt. Den sto sikkert på tomgang i 1 time, så ser jeg MASSE vann under bilen. Jeg skrudde av motoren med en gang. Tempmålern var på lit over 120. Skadene var egentlig bare en sprekt radiator. Men grunnen til overtempen var pga tette kjølekanaler ved toppakningen. Det var en liten toppakningslekk på denne bilen fra før som førte til tettningen. Bilen er BTW en Mercedes, som går bedre enn før etter bytte av radiator og toppakning.
Naitsirk Skrevet Juni 12, 2006 Skrevet Juni 12, 2006 Tett slanger,radiator osv.. Fyll på vann, å så er det bare ut å kjøre... Kommer det vann i olja, dvs oljen blir hvit, ja da er det no som er ødelagt...
sLQvdal Skrevet Juni 14, 2006 Forfatter Skrevet Juni 14, 2006 er ikke så sikker på at det er lekasje på radiatoren min lenger.. er litt vann i beholderen, men når jeg fyller på drypper det bare mer å mer.. renner vannet ut om jeg har på for mye gjennom en slags ventil eller? dryper værtfall noe jævlig når jeg nesten har fyll tank på radiatoren.. skulle prøve å starte bilen min i går å da smalt det på nytt... klarte å se at det var en slange midt under innsuget som hadde hoppet av.. er det der termostaten ligger? slangen gikk værtfall inn på en litt løs boks med noe ledninger på.. Har smellt 2 ganger av motoren min nå.. siste gangen var det vel den slangen under innsuget (revnet opp på siden), men er ikke sikker på hva det kunne vært første gangen?
Trotto Skrevet Juni 14, 2006 Skrevet Juni 14, 2006 Jeg har lært at om en motor er i ferd med å overopphete, skal man IKKE slå av motoren, men kjøre seg en tur for å kjøle den. Når motoren stopper, vil varmen slå opp i toppen og nesten garantert forårsake et motorhavari. Så løsning nr 1, hvis mulig, er å sette seg i bilen og kjøre en tur.
Bmwfanatic Skrevet Juni 14, 2006 Skrevet Juni 14, 2006 kommer jo an på hva som er feilen da, motoren kan bare bli varmere og varmere av att du kjører, og da er vel neppe det noen løsning.. hehe
Sevenord Skrevet Juni 14, 2006 Skrevet Juni 14, 2006 Jeg har lært at om en motor er i ferd med å overopphete, skal man IKKE slå av motoren, men kjøre seg en tur for å kjøle den. Når motoren stopper, vil varmen slå opp i toppen og nesten garantert forårsake et motorhavari. Så løsning nr 1, hvis mulig, er å sette seg i bilen og kjøre en tur. Jepps, samme fikk jeg beskjed av fadern. Så fremst det er mulig, bemle på med vann og hold motoren i gang!
Trotto Skrevet Juni 14, 2006 Skrevet Juni 14, 2006 kommer jo an på hva som er feilen da, motoren kan bare bli varmere og varmere av att du kjører, og da er vel neppe det noen løsning.. hehe Vi snakker om tomgangskjøring her, gjør vi ikke?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå