Gå til innhold

Reklamasjon på slitedeler som f.eks. dempere?


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Hvor går egentlig grensa for når man ikke lenger kan reklamere på en slitedel? Så fort den er satt på bilen? 1 år? 3 år? 10.000km? 50.000km? Finnes det noen fornuftige leder i lovverket, eller er det helt døfødt å prøve å reklamere på slikt?

Tenker spesifikt f.eks. på demperne jeg kjøpte hos Schmiedmann i juni/juli i fjor, de ble satt på bilen i midten av juli, og bilen har gått kanskje 10-12.000 km med de på, og nå er de utslitt. Er ikke det litt mindre enn hva man kan forvente at de holder, eller? Er det i så fall noe lovmessig grunnlag for å reklamere på slike ting, eller er det bare å glemme? Noen som har prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dempere skal vare MYE lengre enn 12 000km, med mindre man ikke kjører racing 24/7.

Jeg har selv hatt mitt apex senkesett med dempere og fjærer som nå har sittet på bilen i ca 22 000km. Eneste problemet der er at fjærene og deler av øverste festet til demperen har fått rust/bobler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har satt dempere som er beregnet for original høyde (standardfjærer), så blir demperne satt under konstant press når du har på senkefjærer. Mener Bilstein setter grensa på 40mm senking i forhold til original fjæring (ikke M-tech). Da anbefaler de Bilstein Sprint som har kortet ned 40mm på demper-stanga.

Men for all del, du kan jo prøve å reklamere. Har du sjekket på lovdata etter den nye kjøpsloven? Det må vel sies å være en forventet levetid på 2 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke originaldempere som er satt på lavere høyde nei, dette er et komplett sett med dempere, fjærer og dempertopplagere, til riktig bil, så alt burde være tilpasset bruken, og jeg mener det burde holde lenger enn 10 måneder.

Ellers ser jeg i forbrukerkjøpsloven at den er litt uklar i forhold til dette med ting som slites.

Her er jo noe som er bra:

Dersom dere ikke har avtalt noe spesielt, sier forbrukerkjøpsloven at du har krav på at varen

* har samme egenskaper og holdbarhet som tilsvarende ting

* er pakket forsvarlig

* følges av en forståelig bruksanvisning

Alle disse var mangler..

Bl.a. så det slik ut da jeg åpnet pakken:

IMG_0030.jpg

Men så har man jo dette da:

Enhver feil ved en vare er ikke en mangel etter forbrukerkjøpsloven. Feil man må regne med som følge av slitasje, eller feil som følge av uforsvarlig eller unormalt stor bruk er ikke en mangel. Finner selgeren at dette er årsaken til feilen, må du selv betale reparasjonen.

"Feil man må regne med som følge av slitasje"? Hvor uklar går det an å være? Det er jo selvfølgelig en slitasjefeil dette her, men burde den da kommet allerede etter 1 år?

Ingen som har prøvd å reklamere på slitedeler før? Uansett mener jeg at man bør kunne forvente at dempere skal vare fire ganger lenger enn dette..

Jeg har skriftlig mail fra Schmiedmann hvor de bl.a. sier dette:

- Kvaliteten på dette settet er helt upåklagelig,har montert endel av dette på vårt verksted.

- TRENGER IKKE BYTTE NOE ANNET ENN DET SOM FØLGER MED.

Så jeg skulle jo ha mitt på det rene i forhold til installasjon ol. siden alt som skulle byttes var med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velvel, formell klage sendt, så får vi se om det leder frem noe sted. Jeg er av den oppfatning at man må kunne forvente mer av understellsdeler enn det der.. Man skal da ikke ha en årlig kostnad i dempere og arbeid på 8-10 lapper?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jo noe som er bra:

Dersom dere ikke har avtalt noe spesielt, sier forbrukerkjøpsloven at du har krav på at varen

* har samme egenskaper og holdbarhet som tilsvarende ting

* er pakket forsvarlig

* følges av en forståelig bruksanvisning

Alle disse var mangler..

Enig med Kjetil Somme. Orginaldemperne på BMW holder minst 60 000 km og vanligvis ofte godt over 100 000 KM.

Derfor har de ikke samme holdbarhet som tilsvarende ting og har dermed en mangel!

Støtdempere er uansett laget for å holde lenger enn 1 år og 12 000 km.

Hvordan slitasje er det på de? Demper de dårlig eller er det lekasje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har prøvd å reklamere på slitedeler før?

Eg har, men det var på dei populere EBC Turbo groove.

Dei blei kast i etter 4000km og har garanti på 30000km/1år,

fekk nye skiver og klosser (green), holdt 6000km, da var det kast i igjen, og belegget løsna fra klossen, fikk nytt, denne gangen med Red stuff,

og det holdt i samme 6000km, fikk da pengene igjen for skivene, og beholdt klossene, og gjekk på ford å kjøpte nye orginale skiver 283mm fremme til Cosworth (Vingebilen eg hadde)

Dette holdt.

Spekulasjoner holder dere for deg sjølv, da eg vet eg har gjort alt rett.

Alt av foringer var nytt Poly race(røde) og nyoverhaldte caliptere, dempere, fjører osv.

Merkeleg problem. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Kjetil Somme. Orginaldemperne på BMW holder minst 60 000 km og vanligvis ofte godt over 100 000 KM.

Har også hørt dette ja, og sett biler som har gått langt over 100k som aldri har fått nye dempere. Selvfølgelig pent og pyntelig kjørt, men allikevel, det er over ti ganger mer enn disse holdt..

Derfor har de ikke samme holdbarhet som tilsvarende ting og har dermed en mangel!

Helt åpenbart, men det kan selvfølgelig diskuteres om en "ting" i en lavere prisklasse skal ha akkurat samme holdbarhet som Bilstein-dempere f.eks, men Biltema-dempere koster jo igjen en brøkdel (349,-/stk for gassdempere), og de holder sikkert lenger enn disse gjorde.

Støtdempere er uansett laget for å holde lenger enn 1 år og 12 000 km.

Sjekka litt notater, og tror faktisk ikke de holdt lenger enn under 10.000km. Er noen uker siden de slutta å fungere også.

Hvordan slitasje er det på de? Demper de dårlig eller er det lekasje?

De demper lite og ingenting. 2 cm asfaltkant (type der de har begynt med ny asfalt rett oppå, og bare kjørt over med valse) bunner de ut. Slår skikkelig i hele bilen. Det gjorde ikke det tidligere.

Ellers ble jo også alt av foringer ol. byttet før demperne kom på, så det skal ikke være noe slikt som er feil heller. Støttestag, casterstag, bærearmer, traversforinger, etc. skal være i ok stand. Godt over 2000 av kilometrene var jo også i Tyskland, Sverige og Danmark, i tillegg til at det er mye E6/E18/E39-kjøring i Norge. Har f.eks. aldri kjørt indre veien til Rogaland (via Dalen i Telemark) med disse demperne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Gule justerbare Koni på en astra jeg hadde, dem holdt 8-10 000, før det begynnte å lekke på simerringene..

Fikk tilsendt nye dempere, men måtte ta byttejobben på egen lomme.

Mulig det var fordi jeg kjente en på det verkstedet jeg kjøpte dem.. ikke vet jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay. Er jo greit å vite at noen er ålright, men egentlig handler det vel bare om at de skal følge kjøpsloven. Schmiedmann åpna mailen i dag tidlig, men har ikke fått noe svar enda.

For å legge til litt på svaret over... de bunner egentlig ut hele tiden. Ved vanlig kjøring slår det skikkelig i hele bilen, pluss at den kaster mye mer på seg en den skal. De holder ikke i mot slik de skal, og slik de gjorde de første 10 månedene. 535en er senka ca. likt (50/40), så jeg har godt sammenligningsgrunnlag for å si at 520en ikke er som den skal..

Hva som er årsaken vet jeg ikke. Det er jo gassdempere, så klarer vel ikke se lekkasjen uten videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...