Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bremsene ble byttet i vinter,både skiver og klosser er nye. Noen som vet grunnen til hva som har skjedd og hva jeg kan gjøre for å fikse det. Det er kun v.forhjul. Skiva ser ut til å ta litt ujevnt,men ikke mye. Kan jeg demontere kaliper og smøre den opp litt,evt.må jeg vel lufte bremsene? :?:

Skrevet

Heisann, prøv å se om stempelet henger på caliperen. Den skal gå litt tilbake etter en bremsing. Kan også være gildeboltene er skitne...

Skrevet

Skru av calipperen(trenger ikke ta av slangen!). Sett på en stor rørtang og se om du klarer presse stempelet tilbake igjen, sjekk så gliderene. Sitter gilderene fast så få dem ut, puss dem litt og spray dem godt inn med kobberpasta til dem går lett.

Skrevet

Du trenger ikke lufte hvis du gjør som beskrevet over.

Det kan lønne seg å stripse calippelen til fjøra slik at du ikke stresser slange og koblinger samt knoter og mister den ned.

Det kan bli litt rot med rørtang og greier derfor så er det greit hvis den henger fast et sted, feks fjøra.

Skrevet

Ta ut heile skiten og kjøp eit rep sett. Høyrest ut som om det er rust på stempelet. Er ikkje sikker, men meine at rep settet har "plast" stempel, så da sleppe du å vere redd for rust på stempelet meir. Koster ikkje meir enn ca 300 kr.

Skrevet

Takk for tips folkens! Hadde ikke verktøy til å ta av kaliper i dag,men fikk sprayet den litt og banket litt på den slik at bremsene løsnet litt.Får ta av kaliper v.første mulighet...

Skrevet
Ta ut heile skiten og kjøp eit rep sett. Høyrest ut som om det er rust på stempelet. Er ikkje sikker, men meine at rep settet har "plast" stempel, så da sleppe du å vere redd for rust på stempelet meir. Koster ikkje meir enn ca 300 kr.

Hadde eit lignande problem med min i vinter, men det var visst umuleg å skaffe stempel...måtte visst kjøpe ny caliper! :? Men eg fekk smurt opp mitt, og etterpå har det fungert heilt fint...

• 2 years later...
Skrevet

Jeg har slitt med dette problemet og smurt opp noen ganger, uten å ta ut stempelet(er redd for å skade pakninger osv). Nå lurer jeg på om det kan være luft i systemet som gjør at sempelet ikke trekkes tilbake? Bremsen ble ganske varm i går og det luktet bra svidd:( men det er ikke spesielt tungt å skyve stempelet tilbake.

Tenkte jeg bare skulle høre før jeg smører opp og evt. lufter.

Skrevet

Nå er caliperen smurt og jeg lot 0,5dl gammel bremsevæske renne ut, men etter at jeg har bremset går ikke klossene helt fra skiven. Hjulet spinner greit rundt, men er det nok?

Vil normalt klossene gli helt unna skiven?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...