JAL_535i Skrevet Juni 13, 2006 Skrevet Juni 13, 2006 Fikk mine LED ryggelys fra Jlevi idag, og som jeg fryktet får jeg feilmelding på check-control. Noen måte å fikse dette på eller må jeg bare slite med pling-pling feilmeldinger....
aloebiz.net Skrevet Juni 13, 2006 Skrevet Juni 13, 2006 Du kan koble en motstand i parallell med pæra. Verdien regner du ut med ohms lov. U=IxR Pass på at motstanden tåler noen watt så den ikke brenner opp. Ta et amperemeter og koble i serie med ryggelyspæra med LED lyset og notér strømmen som går. Så kobler du den samme kretsen bare med originalpæra isteden. Trekk strømmen som går med den vanlige pæra fra strømmen som går når du har LED pæra. Da har du differansen i strømstyrken. R = U delt på I F.eks 12volt delt på 1,5 Ampere gir 8 Ohm. Da skal du ha en 8 ohms motstand i parallell... Eller er jeg helt på jordet her nå?!?!? Husk at den motstand på 8 ohm her må tåle relativt mye varme (watt)
JAL_535i Skrevet Juni 13, 2006 Forfatter Skrevet Juni 13, 2006 Ok... Nå husker jeg ikke hvilken effekt det var i pæra jeg tok ut, men la oss ta eksempel på en 20W pære. Strømmen blir da 1.66A på 12V Det vil si at motstanden i en 20W pære er 7.22ohm Enig? Men trenger jo noen skikkelige effektmotstander...
JAL_535i Skrevet Juni 13, 2006 Forfatter Skrevet Juni 13, 2006 Jaha forandra du innlegget ditt mens jeg skrev mitt =) Husk i at en paralellkobling er den totale motstanden alltid mindre enn den minste. Regner med LED pæra har ganske høy motstand og trekker meget lite strøm.
Sunspec Skrevet Juni 13, 2006 Skrevet Juni 13, 2006 Koble flere i parallell + serie. Da får du fordelt Watt/varmen over alle motstandene. Det er greit å gjøre som jeg sier, om du ikke finner en ordentlig motstand eller at effektmotstandene er dyre:)
JAL_535i Skrevet Juni 13, 2006 Forfatter Skrevet Juni 13, 2006 Fikk fikset det, iallefall midlertidig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå