Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som temaet sier, Hva er en vifteclutch? :?

Skal til å kjøpe bil. Når jeg ringte i dag for å høre om de hadde fikset alarmen, fikk jeg høre at bilen ikke var kjørbar. Det var vistnok fordi en "vifteclutch" hadde røket.

Kan noen her forklare meg hva det er snakk om? :roll:

(bilen er en 96 mod. 320i)

Skrevet

viften bak radiator.

Den er temperaturavhenging og.

Er et problem på alle bmw med vifteklutcj har jeg inntrykk av.

Ikke så omfattende eller kostbart å bytte.

Virker den ikke blir motor for varm.

Skrevet

Deg går fint ann å kjøre med bilen forde om ikke viskosekoblingen virker. Bare å skru den av sammen med vifta.

Bare være obs på at den blir varm når du står stille etter en liten stund.

Når du kjører vanlig vil dette ikke ha noe å si siden motoren får nok kjøling av luftstømmen gjennom grillen.

Skrevet

takk for svar :)

Noen som vet hva det koster å reparere?

Hvis dette er en feil på mange BMWer, er det noe som går istykker jevnlig eller blir det greit etter repreasjoen?

Skrevet

Radiatorvifta på BMW er en viskosekobling. Når det utvikler seg varme blir vifta med rundt og kjøler. Dersom denne viskosekoblingen er utslitt vil ikke vifta gå rundt og motoren blir varm når du står stille.

Sjekk pris på GS bildeler, eller ring BMW

Skrevet

Dette ryker da jevnt, tror prisen hos GS var 1100 elns da jeg sjekket, men jeg fikk tak på denne til bare 600 ny fra en av mine leverandører.

Tipset er å ringe litt rundt så får du den til en bra pris.

Den er laget av sachs så det er nok fler som leverer det.

Skrevet

husk at denne er linx gjenget også, så du ikke lurer på det når du skrur av....

Deg går fint ann å kjøre med bilen forde om ikke viskosekoblingen virker.

det går fint å kjøre uten kjølevæske også, men ikke så langt.

Skrevet

Jeg kjørte næremere 2 månder uten radiaor vifte. Ble ikke varm uten den stod på tomgang en stund. (ganske lenge)

Så den er ikke en "vital del" for at bilen skal kunne brukes daglig.

Den er kun der for å bedre luftgjnnomstørmmen på radiatoren ved f.eks belstaning av motoren ved kjøring opp en lengere bakke, når bilen står på tomgang etc.

Når du kjører bilen normalt, har ikke viften så mye effekt fra eller til.

Hadde radiatoren hvert gåen derimot, da hadde nok ikke jeg kunne kjørt uten at den kokte etterhvert.

Uten kjølevæske på motoren, hadde jeg ikke startet den engang! ;)

Hvis dette er så vanskelig å forstå, ringer du BMW og spør de. Antagelig vil du få liknende svar fra dem.

Men det er jo best å fikse den så fort som mulig.

Skrevet

Det er egentlig like greit å kjøpe elektrisk vifte når du først må bytte clutchen, koster bare noen hundrelapper mer, og så slepper du å tenke på det problemet noe mer..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...