mbrothe Skrevet Juni 15, 2006 Skrevet Juni 15, 2006 Som temaet sier, Hva er en vifteclutch? Skal til å kjøpe bil. Når jeg ringte i dag for å høre om de hadde fikset alarmen, fikk jeg høre at bilen ikke var kjørbar. Det var vistnok fordi en "vifteclutch" hadde røket. Kan noen her forklare meg hva det er snakk om? (bilen er en 96 mod. 320i)
eriklepe Skrevet Juni 15, 2006 Skrevet Juni 15, 2006 viften bak radiator. Den er temperaturavhenging og. Er et problem på alle bmw med vifteklutcj har jeg inntrykk av. Ikke så omfattende eller kostbart å bytte. Virker den ikke blir motor for varm.
Aracna Skrevet Juni 15, 2006 Skrevet Juni 15, 2006 Deg går fint ann å kjøre med bilen forde om ikke viskosekoblingen virker. Bare å skru den av sammen med vifta. Bare være obs på at den blir varm når du står stille etter en liten stund. Når du kjører vanlig vil dette ikke ha noe å si siden motoren får nok kjøling av luftstømmen gjennom grillen.
mbrothe Skrevet Juni 15, 2006 Forfatter Skrevet Juni 15, 2006 takk for svar Noen som vet hva det koster å reparere? Hvis dette er en feil på mange BMWer, er det noe som går istykker jevnlig eller blir det greit etter repreasjoen?
Bimmerlars Skrevet Juni 15, 2006 Skrevet Juni 15, 2006 Radiatorvifta på BMW er en viskosekobling. Når det utvikler seg varme blir vifta med rundt og kjøler. Dersom denne viskosekoblingen er utslitt vil ikke vifta gå rundt og motoren blir varm når du står stille. Sjekk pris på GS bildeler, eller ring BMW
Aracna Skrevet Juni 15, 2006 Skrevet Juni 15, 2006 Ca 500 kroner for en brukt. Men det er like greit å kjøpe en ny. Da er du sikker på at den holder en stund.
Simen Malerbakken Skrevet Juni 15, 2006 Skrevet Juni 15, 2006 Dette ryker da jevnt, tror prisen hos GS var 1100 elns da jeg sjekket, men jeg fikk tak på denne til bare 600 ny fra en av mine leverandører. Tipset er å ringe litt rundt så får du den til en bra pris. Den er laget av sachs så det er nok fler som leverer det.
eriklepe Skrevet Juni 15, 2006 Skrevet Juni 15, 2006 husk at denne er linx gjenget også, så du ikke lurer på det når du skrur av.... Deg går fint ann å kjøre med bilen forde om ikke viskosekoblingen virker. det går fint å kjøre uten kjølevæske også, men ikke så langt.
Aracna Skrevet Juni 16, 2006 Skrevet Juni 16, 2006 Jeg kjørte næremere 2 månder uten radiaor vifte. Ble ikke varm uten den stod på tomgang en stund. (ganske lenge) Så den er ikke en "vital del" for at bilen skal kunne brukes daglig. Den er kun der for å bedre luftgjnnomstørmmen på radiatoren ved f.eks belstaning av motoren ved kjøring opp en lengere bakke, når bilen står på tomgang etc. Når du kjører bilen normalt, har ikke viften så mye effekt fra eller til. Hadde radiatoren hvert gåen derimot, da hadde nok ikke jeg kunne kjørt uten at den kokte etterhvert. Uten kjølevæske på motoren, hadde jeg ikke startet den engang! Hvis dette er så vanskelig å forstå, ringer du BMW og spør de. Antagelig vil du få liknende svar fra dem. Men det er jo best å fikse den så fort som mulig.
Morbus Skrevet Juni 16, 2006 Skrevet Juni 16, 2006 Det er egentlig like greit å kjøpe elektrisk vifte når du først må bytte clutchen, koster bare noen hundrelapper mer, og så slepper du å tenke på det problemet noe mer..
Aracna Skrevet Juni 16, 2006 Skrevet Juni 16, 2006 Jepp! Litt dilling, men det er en mye bedre løsning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå