Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Neste er vel at fasiten blir at CAB har det stiveste karosset i denne diskusjonen :lol:

Rolig nå sailor. Vi er nok alle enige om at det IKKE stemmer. Vi er tross alt ikke evneveike (håper jeg).

ja her kan vi være enig. forsøk å vri en skoeske uten lokk. prøv det samme med lokk. forsøk så med bare halve lokket(takluke) :shock:

men på en annen side har cab flere fordeler, som at det går raskere å vaske bilen.

• Svar 426
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

Ok for å få krystallen blank her les følgende.

For E36 er tallene:

E36/2 29.2 Hz BINGO!

E36/4 28.3 Hz

Høyere resonansfrekvens , betyr stivere kaross.

Skrevet
Blir litt surrete i huet av å lese all denne kranglinga, men før jeg sier noe om hva som er best av coupe og sedan, vil jeg gjerne høre med TOREBMW hvem som har lurt han til å tro at ei råtten porsche turbo kjører fra en M3??? Det lurer jeg virkelig på, for her i bygda har vi påvist det motsatte, og porsche-sjåføren trodde ikke sine egne øyne... Er det slik med alle som kjører porsche?

Og hvor finner du de fakte du skriver opp? M3 0-100 på 5,5? Har kun sett 5,2 jeg (men nekter ikke på at jeg tar feil her... tross alt menneskelig... hehe)

Til alle som mener at det er "teit" med ombygde biler, vil jeg gjerne at de besøker www.kjernaas.tk... Sjekk den M3 cuope'n der... Den er da rett og slett skamrå, og med mindre en har en sjette sans merker man ikke noe forskjell på stivheten på bilene, tross at org M3 har over 1000 flere sveisepunkt! Det er i teorien en forskjell, men er ikke merkbart om en stiver opp den ombygde litt!

Og til sist... Det må da vel være folk som er enig med meg i at sedan er pene biler, men at det hører 5(eller høyere)-serie til!?

NB! Er da litt morsomt med sånne tråder og da!? Får liksom opp trøkket litt...

det er bare og undersøke på nett så finner du fakta:) jeg har selv hatt porsche og selv testet dette,..kan seff ikke ta hvem som helst porsche da..du vet kansje det er flere forsjellige utgaver hehe.og påstå en porsche er råtten forteller egentlig mere om deg en noe annet.beste sportsbilen som er laget..kåret år på år.kansje du har fått med deg det..har du prøvd porsce 911 turbo?,hvis ikke venter det deg en stor overaskelse.bilen jeg savner mest må være en slik..(skal ha igjen engang) :D

Skrevet

Var det jeg mente også. Grunnet til det er nok at den har en fast plate bak døren, i tillegg går det også en avstiver sideveis bak.

Løse dører stiver ikke så mye.

Noen som skjønner hvorfor ikke sedanen har nedfelbare bakseteter som standard nå? Blir nok stivere med faste bakseter vil jeg tro.

Når det gjelder E30 er nok sedanen stivest.

Skrevet
coupeyellowrear5ej.jpg

1144348bilde400014640ru.jpg

kan du helt ærlig talt si at du syns sedanen er penere enn coupè/cabrio? :roll:

hahha går du på syre eller`?

men smaken er som baken!

Skrevet

...merker man ikke noe forskjell på stivheten på bilene, tross at org M3 har over 1000 flere sveisepunkt! Det er i teorien en forskjell, men er ikke merkbart om en stiver opp den ombygde litt!

Hvor har du dette fra da? De har klin like karosserier så vidt jeg vet.

Bestiller man ett nytt karosseri fra BMW har de klin samme delenr uansett om det er M3 eller 316. Forskjellen ligger i som jeg sa om det er før eller etter 1995 modell.

------------------------------------------------------------------------

Ombygde biler er kjempe bra det. Så lenge man har bygd bilen sin selv. Problemet er å kjøpe en slik bil. Umulig å vite hva som er gjort og ikke. Og fakta er at ingen setter sammen en bil like bra som de som jobber på BMW fabrikken.

Men siden han har gjort alle de riktige oppgraderingene med Bilstein PSS9 unterstell osv så blir den egentlig bedre enn en orginal.

Skal jeg sette fingeren på noe må det være de tunge 18" hjulene han har satt på.

Skrevet
Noen som skjønner hvorfor ikke sedanen har nedfelbare bakseteter som standard nå? Blir nok stivere med faste bakseter vil jeg tro.

den må du forklare litt mer. trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at baksetene ikke er stiv, i da heile tekje.

grunnen til at det ikke er levert som standard har nok ene og alene med kostnader å gjøre.

Skrevet
Og fakta er at ingen setter sammen en bil like bra som de som jobber på BMW fabrikken.

Det er jeg veldig uenig med deg i. Etter en slik uttalse nekter jeg å tro at du har vært rundt og sett virkelige grombygg av detaljfetisjister!

Mesteparten av sammenskruingen og sveisingen av dagens biler gjøres jo av roboter. Ikke at det nødvendigvis er negativt, de gjør jo alt likt og nøyaktig, men hva da når noe avviker? Det er da det kan bli trøbbel. Og før - hva når en har en dårlig dag? Er i bakrus? Skal ikke mye til før unøyaktighet oppstår, selv om det aller meste kontrolleres mange ganger.

Skrevet

har du egentlig sett hvor nøye de er på Bilfabrikkene, Gunnar ?

Roboter som måler med laser... helt sykt hvor skikkelig tingene blir gjort. de Robotene gjør jobben like godt som mennesker tror jeg.

Selvsagt finnes det avvik, hos roboter så vel som hos mennesker.

Ei heller noe tvil om at privatpersoner med de rette ferdighetene kan sette sammen biler og gjøre det på en adekvat måte.. mange biler der ute som virkelig er godt skrudd sammen

Skrevet

Husk at det er alltid forskjell på presisjon, og håndtverk.

Robotene gir presisjon, menneskehånd gir håndtverk.

Jeg har vært både hos Saab, og begge volvo produksjons linjene i Sverige, og Robotene er usansynnlige nøyaktige i sitt arbeide, det er ikke mye toleranseavik i arbeidet robotene gjør. Kontroll rutinene for avik stopper hele produksjons linjen om en maskin skulle oppdage avik i toleransen.

Skrevet
har du egentlig sett hvor nøye de er på Bilfabrikkene, Gunnar ?

Opphavet mitt har jobbet med robotproduksjon for bilindustrien i 26 år, og jeg har vært innom der selv også. Jeg har faktisk tegna deler til lakkeringsroboter som står på Audi-fabrikkene, så alle nye Audier som triller ut fra fabrikken har jeg vært borti. :lol:

Selv for nærmere 20 år siden fikk vi smårollinger skjenket brus av en robot. ;)

Uansett, jeg har da ikke sagt at roboter er lite nøyaktige, de har jo tusendelspresisjon. Problemene til roboter flest dukker jo gjerne opp når noe ikke er som det skal, og det skjer. Hva om brusflaska ikke hadde stått der den var opplært til at den skulle stå? En dør kan f.eks. sitte fast, selv om den ikke skal det. I fjor sommer fortalte min daværende sjef en historie fra de skulle selge døråpnerroboter for vaner til et stort amerikansk konsern som alle her inne kjenner til. Kjøperne var helt sikre på at den eksisterende modellen som ble brukt på vanlige personbiler ikke var solid nok, og ba om forsterkninger. På tross av at sjefen min mente den var sterk nok, så laget de en ny og kraftigere modell, og den ble satt ut på fabrikken. En stund senere hadde en dør på en av vanene satt seg fast, og døråpnerroboten dro vanen av produksjonslinja... :lol:

Roboten var jo satt opp til å trekke det den kunne, siden dørene kunne sitte fast, og de ikke trodde at noe slikt skulle være et problem, så det var ikke tatt hensyn til med sensorer ol... Et menneske derimot, hadde SETT at bilen var i ferd med å bli dratt av linja, og stoppa opp.

Skrevet

Morsom tråd :) Hvor det også står en del "fakta" som jeg ikke visste fra før.

Å skryte av seg selv og bilen sin med en slik arrogant vri som H_C har gjort, blir jo bare morsomt. Tipper H_C har fått til det han ville med denne tråden :)

Skrevet

den må du forklare litt mer. trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at baksetene ikke er stiv, i da heile tekje.

grunnen til at det ikke er levert som standard har nok ene og alene med kostnader å gjøre.

Har du sett bak baksetene? Hva finner du der? Jo en plate. :wink:

Den stiver nok av litt skjønner du.

Mulig coupe'n var så stiv i utgangspunktet at den kunne ha nedfellbare bakseter som standard.

Men litt rart at noen M3 sedan er levert med nedfellbare bakseter da. Mulig det ikke har noe å si uansett. Er bare rart at sedan som skal være en praktisk bil ikke har nedfellbare bakseter som standard når en bil som ikke skal være så praktisk, coupen, har det.

---------------------------------------------

Poenget er at de som jobber hos BMW får riktig opplæring (som er basert på mange 10 års erfaring basert på millioner av biler som er laget tidligere)og vet akkurat hvordan en BMW skal skrus sammen. Er utrolig mange småting som må gjøres på en kompleks måte for å få det riktig til. Derfor blir bilene skrudd best sammen hos BMW. Er snakk om at f eks ting skal skrus til med akkurat riktig moment osv.

På alle biler jeg har vært borti ligger det spor igjen i bilene etter at bilene har vært på verksted. Kan så og si alltid se at en bil har vært skrudd på.

Ikke snakk om at en som ikke har fått denne opplæringen hos BMW vet akkurat hvordan en bil skal settes sammen. Er ikke bare å skru ting sammen. Det må settes sammen på riktig måte også.

Har dere sett den Discovery serien om 6-serien og Making of an E46?

Der ser dere at fortsatt er det utrolig mye som fortsatt settes sammen for hånd. Hvertfall hos BMW.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...