gematu Skrevet Juni 19, 2006 Share Skrevet Juni 19, 2006 Nå har jeg ikke greie på bilelektriske saker, så jeg vil spørre dere et sikkert enkelt spørsmål. Jeg har en 12v kjølebag som jeg vil ha i bagasjerommet, og siden batteriet ligger her lurte jeg på om det bare var å koble til en ledning med sigarettuttak på polene. Eller om dette kan forårsake feil i det elektriske. Hva med sikringer etc? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr_Sunde Skrevet Juni 19, 2006 Share Skrevet Juni 19, 2006 Er bare å koble på batteriet det, men sikring er jo en god ting. Sikring så nærme batteriet som mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjalle Skrevet Juni 19, 2006 Share Skrevet Juni 19, 2006 Jeg har gjort det samme,tok to klemmer fra en gammel batterilader og koblet til tennerledningene,tog mye elteip rundt tenneren og stroppet den fast over batteriet,fungerer perfekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mhane Skrevet Juni 19, 2006 Share Skrevet Juni 19, 2006 Er bare å koble på batteriet det, men sikring er jo en god ting. Sikring så nærme batteriet som mulig. Hvor stor sikring snakker man om her, feks hvis man skal drifte en kjølebag... har lite peiling på dette... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kabeldeigen Skrevet Juni 19, 2006 Share Skrevet Juni 19, 2006 ohm lov det-....P=U*I P= Effekt (W) U= Spenning (V) I= Strøm (A) For å finne hvor mye amper (I) må man snu formelen I=P/U= Hvor mye amper den trekker i normal drift. Så da for du en pekepinn hvor mye sikringen skal være. Håper det er til hjelp for deg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mhane Skrevet Juni 19, 2006 Share Skrevet Juni 19, 2006 Så klart.. Da er jeg godt hjulpet. Har et lite kjølebag prosjekt på gang selv. (12v utak i bagasjerommet) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gematu Skrevet Juni 20, 2006 Forfatter Share Skrevet Juni 20, 2006 Hva slags kjøleboks bruker dere da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mhane Skrevet Juni 20, 2006 Share Skrevet Juni 20, 2006 Jeg har kjøpt min i NAF butikken. Greie bokser til ok medlemspris. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kabeldeigen Skrevet Juni 20, 2006 Share Skrevet Juni 20, 2006 Det er bra det hjalp dere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mhane Skrevet Juni 20, 2006 Share Skrevet Juni 20, 2006 Ja det handler om å komme på å bruke det en har lært..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kabeldeigen Skrevet Juni 20, 2006 Share Skrevet Juni 20, 2006 , lærer så lenge man lever......... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Diesel power Skrevet Juni 20, 2006 Share Skrevet Juni 20, 2006 Her er min variant. La inn en bryter med lys. Slik kan jeg slå av tilførsel på en enkel måte, samt at lyset varsler om at det er forbruk der baki. Det geniale med E34 Touring er den todelte luken. Kjøleboksen har toppluke, slik at vi kom til kun ved å åpne bakvindu. Var meget kjekt på overfylt feriebil når vi kom til rasteplasser. Ble ett bilde av bilen min innvendig ikveld å gett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mhane Skrevet Juni 21, 2006 Share Skrevet Juni 21, 2006 Det var noe slikt jeg også hadde tenkt meg. Hvor kjøpte du utaket ditt? Mange steder har de bare åpne kontakter uten lokk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Diesel power Skrevet Juni 21, 2006 Share Skrevet Juni 21, 2006 Kjøpte hele greia på bilextra. Billig og godt nok det. Hadde kabel samt sikringsholder liggende, så jeg trengte bare bryter og uttaket. Brukte skikkelig 6kvadrat myk dobbelisolert kabel og 10Amp sikring i skikkelig forgylt holder(Rester fra ett tidl.anlegg), kabelgjennomføringer, samt at jeg alltid lodder kontakter. Så det skal være rimelig greit og sikkert fram t.o.m. uttaket. Kan ikke tenke meg mye verre enn å plutselig se røyk og/eller flammer stikke ut mens jeg kjører (Ser da bort ifra tds røyken min ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mhane Skrevet Juni 21, 2006 Share Skrevet Juni 21, 2006 Takker. Da blir det tur på bilextra Tds røyken kan være kraftig den ...ihvertfall etter chipping.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå