Gå til innhold

Sigarettkontakt i bagasjerommet

gematu
 Share

Anbefalte innlegg

Nå har jeg ikke greie på bilelektriske saker, så jeg vil spørre dere et sikkert enkelt spørsmål. Jeg har en 12v kjølebag som jeg vil ha i bagasjerommet, og siden batteriet ligger her lurte jeg på om det bare var å koble til en ledning med sigarettuttak på polene. Eller om dette kan forårsake feil i det elektriske. Hva med sikringer etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare å koble på batteriet det, men sikring er jo en god ting. Sikring så nærme batteriet som mulig.

Hvor stor sikring snakker man om her, feks hvis man skal drifte en kjølebag... har lite peiling på dette... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ohm lov det-....P=U*I

P= Effekt (W)

U= Spenning (V)

I= Strøm (A)

For å finne hvor mye amper (I) må man snu formelen

I=P/U= Hvor mye amper den trekker i normal drift. Så da for du en pekepinn hvor mye sikringen skal være.

Håper det er til hjelp for deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min variant. La inn en bryter med lys. Slik kan jeg slå av tilførsel på en enkel måte, samt at lyset varsler om at det er forbruk der baki.

Det geniale med E34 Touring er den todelte luken. Kjøleboksen har toppluke, slik at vi kom til kun ved å åpne bakvindu. Var meget kjekt på overfylt feriebil når vi kom til rasteplasser.

Sigg.jpg

Sigg-1.jpg

Ble ett bilde av bilen min innvendig ikveld å gett :)

Sigg-3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte hele greia på bilextra. Billig og godt nok det. Hadde kabel samt sikringsholder liggende, så jeg trengte bare bryter og uttaket.

Brukte skikkelig 6kvadrat myk dobbelisolert kabel og 10Amp sikring i skikkelig forgylt holder(Rester fra ett tidl.anlegg), kabelgjennomføringer, samt at jeg alltid lodder kontakter. Så det skal være rimelig greit og sikkert fram t.o.m. uttaket.

Kan ikke tenke meg mye verre enn å plutselig se røyk og/eller flammer stikke ut mens jeg kjører (Ser da bort ifra tds røyken min 8) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...