Gå til innhold

Ulyder i motor.. 318is!

najtrox
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Har et par problemer jeg lurer på om noen kunne hjelpe med.

1) Motorjaging: I orden! Løsningen var å ta ut og inn følere.

2) Fra ca 2000 omdreininger og opp til 2600 ca hører jeg en fæl ulyd i motoren... Akkurat som et kjede eller noe er litt "løst", men drar jeg på litt forsvinner lyden, men kommer tilbake da turtallet detter igjen (rundt 2600-2000 omdreininger). Noen som vet hva det kan være? Motoren høres fin ut på tomgang. Prøvde å ta opp lyden med mobilen men ble utrolig dårlig kvalitet så liten vits å legge ut dette. Litt usikker på hva lyden skyldes. Men som sagt ved høyere turtall kan det virke som det som lager lyden "strammer" seg og dermed ikke lager ulyden lenger. Når jeg slipper gassen og turtallet detter kommer lyden igjen ved ca 2600-2000 omdreininger. Hm registerkjede skinner eller noe sånt kanskje?

Takker for alle svar!

EDIT: Byttet registerkjede skinner og strammer. Dette løste ikke lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ute temperatursensoren på bildet. Tror den skal sitte i den luftkanalen fra støtfangeren til innerskjermen. Kjølelufta til bremsene.

Ang. ulyd i motr så kan det vel kanskje vere kjedestrammeren som er defekt/utslitt.

Jaging på turtall kan vere LMM som er defekt(Var det på min), men det kan også vere tomgangsmotor eller lambda som du sier.

Det kan vel også komma av lekkasje mellom LMM og innsug.

Prøv å start motoren og spraye litt startgass rund innsugsslangen for å se om du får noe turtallsøkning.

Sjekk alle slanger og tilkoblinger tilknyttet innsugsslangen. Kan vere lekkasje i noen av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal vi prøve! Ja ulyden er lik ved både varm og kald motor. Ikke noe bedre hvis den er varm ihvertfall. Er rimelig sikker på at det har noe med registerkjedet å gjøre :) Skal prøve registerkjedestrammer ihvertfall :)

Takker for svar :)

Kan et lokalt verksted foreta en diagnose for å sjekke om det er lambda? Skal prøve å sjekke for lekkasjer og evt rense tomgangsregulatoren. Hvis dette ikke funker er det mest sannsynlig lamda eller LMM? Kjempe link forresten Frode H :)takker

Høres forresten ut som en slags "rasle, eller klunke" lyd. Litt vanskelig å forklare men forsvinner når man drar på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Hei igjen. Har nå skiftet registerkjede strammeren og skinna samt pakninger etc. Lyden er helt likedan. Byttet ikke kjede da en bmw mekaniker mente det ikke var nødvendig. Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre for ulyden er der like mye som før. Er verst rundt 2600 omdreininger.

Ingen som har vært borti noe lignende? Nesten som om et eller annet er løst... Så forresten at kjedet hadde slitt borti noe på innsiden av dekselet som sitter utenpå. Men har jo skiftet strammer og skinner :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel gikk over dette også idag og fant ingen løse deler. Bilen er helt fin under... Gir opp dette :P Ikke engang en bmw mekaniker skjønner seg på det :(

Er forøvrig en slags "rapelyd". Nesten... Vanskelig å forklare lyder med ord :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, skal ikke kjøre bilen før den er fikset. Men vet ikke hva mer jeg får gjort. Skal høre med et annet bavaria verksted om de kan få sett på den... Altså ikke rapelyd ;P Er en ganske voldsom lyd så man sku tro at hvis det var noe inni motorn hadde det gått til H for lenge sia..

Og siden lyden er turtallsbetont så sku en vel tru det var et eller annet som var løst et sted men .s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel etter å ha hatt bilen på autozentrum på Gardermoen fikk jeg beskjed av de å prøve å bytte kjede. Har jo allerede skiftet strammer og skinner, men må kanskje av må kjedet også? Tenkte jeg skulle prøve med bare strammeren først, men hvis lyden fortsatt er der må det kanskje være kjedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...