aloebiz.net Skrevet Juli 6, 2006 Share Skrevet Juli 6, 2006 Jeg lurer på hva som er evt symptomer på når hjuloppheng/ting under bilen begynner å bli slitt? F.eks foringer bak og sånn.. Egentlig alt av stag, foringer, ledd osv osv Dt som er med min E39 er når jeg lukker opp vinduet når jeg kjører over en fartdump så hører jeg at det kommer en slags gnikke/knirkelyd fra demperne foran idet bilen treffer fartsdumpa.. Hva kan det være? I tillegg har jeg litt vibrasjoner når jeg ligger fra 110 og oppover. I tillegg til å at det vibrerer rimelig kraftig ved nedbremsin fra 120 km/t og oppover... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ArildJr Skrevet Juli 6, 2006 Share Skrevet Juli 6, 2006 vibrasjonen når du bremser kan vel være at den bremser skjeivt? Når foringer og ymse i understellet blir slitte så blir vel bilen myk og vinglete om jeg ikke tar helt feil. Kjennes i hvertfall sånn ut på vectraen til kjerringa og den skal inn å få bytta foringer nå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aloebiz.net Skrevet Juli 6, 2006 Forfatter Share Skrevet Juli 6, 2006 oki Den er ikke vinglete og sånt så da er det i orden med det regner jeg med Jeg tenkte på det med vibrering i fart og nedbremsing om det kan ha noe med oppheng å gjøre og ikke bare er 100% garantert ubalanse i dekk og kast i bremseskiver. Det er ikke lenge siden bremsene ble skiftet. 15000 kilometer siden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas1 Skrevet Juli 6, 2006 Share Skrevet Juli 6, 2006 Det er blandt annet noen mindre festestag som igjen sitter i stabilisator-staget (-eller var det parallell-staget...?) som kan bli litt slitne etterhvert. Kjennes igjen med en klirre/klunke-lyd i lav hastighet (10-50km/t) i små humper/ujevnheter med vinduet åpent (høres ikke med vinduet igjen). Delen koster 350-400,- originalt pr side + verkstedarbeid. Lyden kan forveksles med noe som høres ut som viberasjoner i et løst deksel e.l. Det du merker dette best på er som sagt lyden + noe mer kantsliting av dekkene og at det KAN komme en dump lyd når du rygger med fullt rattutslag (skjer isåfall bare ên gang før du må kjøre lenge fremover igjen av en aller annen grunn). Viberasjonen vil jeg tro er kast i hjul eller skiver. - eller så kan det jo være den dingsebomsen jeg nettopp forklarte om (husker ikke navnet på greia ...). Gnikkelyden du beskriver høres ut som foringene i forstillingen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zippo Skrevet Juli 6, 2006 Share Skrevet Juli 6, 2006 er sikkert lenkestagene som andreas fåreslår.. vanlig på nyere biler.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zippo Skrevet Juli 6, 2006 Share Skrevet Juli 6, 2006 vibrering kan være rust på skiver bak (på innersiden)... blir sjeldent kast i skiver på moderne biler.. men kan jo hende.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zippo Skrevet Juli 6, 2006 Share Skrevet Juli 6, 2006 symptomer på foringer i bakstilling : etter du har gasset masse og skal gire så svinger bilen liksom på veien (baksilling vrir seg) og hvis du kjører på motorveien og svinger fra side til side så kjenner du om rumpa følger med.. hvis den vingler og du føler deg utrygg er det stagene i baksillinga.. forstilling er det bærearms foringer, stabstagsforinger og bærekuler og lenkestag.. bærearmsforinger merker du på at bilen blir mykere forran. knirk fra stabstagsforinger.. klakkelyd fra bærekuler og lenkestag.. er ikke så kjennt med din bilmodell. men mye som kan være gåent... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aloebiz.net Skrevet Juli 7, 2006 Forfatter Share Skrevet Juli 7, 2006 Var inne på GS bildeler og så, men fant ikkenoe som het lenkestag der... Hvor sitter det sa du? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas1 Skrevet Juli 7, 2006 Share Skrevet Juli 7, 2006 Jeg har ikke sagt noe om lenkestag, men lurer på om det het støttestag(???) eller noe sånt. Hvis du legger deg under (eller løfter opp bilen) og tar ei tang og klemmer til rundt denne greia mens du lirker så er den sliten dersom du kan bevege på den iallefall. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørner Skrevet Juli 7, 2006 Share Skrevet Juli 7, 2006 Jeg har ikke sagt noe om lenkestag, men lurer på om det het støttestag(???) eller noe sånt. Hvis du legger deg under (eller løfter opp bilen) og tar ei tang og klemmer til rundt denne greia mens du lirker så er den sliten dersom du kan bevege på den iallefall. GS-bildeler kaller det støttestag, mens schmiedmann kaller det pendelstag.. Vær obs på at det kan i noen tilfeller være nødvendig å ta av staget i en av endene for å finne ut om det er slitt. Skal bytte dem på min e39 i neste uke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
karjo49 Skrevet Juli 7, 2006 Share Skrevet Juli 7, 2006 Dt som er med min E39 er når jeg lukker opp vinduet når jeg kjører over en fartdump så hører jeg at det kommer en slags gnikke/knirkelyd fra demperne foran idet bilen treffer fartsdumpa.. Hadde samme ulyd på min gamle Opel. Der var det en lenkearm som hadde slitte ledd. På min e34 var det leddet på høyre caster-stag som var kaputt. Foringen var også dårlig. Skiftet staget, kostet ca. 1200 m/foring hos GS bildeler I tillegg har jeg litt vibrasjoner når jeg ligger fra 110 og oppover. I tillegg til å at det vibrerer rimelig kraftig ved nedbremsin fra 120 km/t og oppover... Satser på at dette er foring i caster-stag som er kaputt. Hadde samme problem selv, forsvant etter bytte av casterstag og foring. Det er lett å skifte staget (hvis du har endeleddsavdrager), men foringen må presses inn i staget på forhånd. Hvis det hadde vært kast i bremseskive mener jeg du ville kjent det i lavere hastigheter. Det beste er å ta seg en liten tur under bilen. Få noen til å vri fram og tilbake på rattet mens du kjenner på foringer og ledd. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aloebiz.net Skrevet September 11, 2006 Forfatter Share Skrevet September 11, 2006 Har funnet ut hva den lyden er som høres kun med vinduene nede! Det er en idiotisk konstruksjonfeil fra BMW sin side.. og det er igjen det skjoldet bak bremseskivene.. der er det en fin åpning på 2 sider inn til et hulrom bak det skjoldet... tok av hjulet og deretter kaliperet og bremseskiva... så tok jeg trykkluft og blåste litt og ganske riktig! Det spruta ut masse småstein!!! Når jeg hadde fått fjerna alt så tettet jeg igjen åpningene med silikon for å slippe å få mer stein inn der... Se bilder.. Nå er det fantastisk stille når jeg kjører over fartdumper og andre ujevnheter igjen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas1 Skrevet September 11, 2006 Share Skrevet September 11, 2006 Nå sparte du deg for 374,- + moms. (Betalte det hos Stenshagen for samme operasjon). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aloebiz.net Skrevet September 11, 2006 Forfatter Share Skrevet September 11, 2006 Nå sparte du deg for 374,- + moms. (Betalte det sist for samme operasjon). hehe Tettet du også igjen de åpningene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas1 Skrevet September 11, 2006 Share Skrevet September 11, 2006 Nope. Kan jeg aldri tro. Da tjener de jo ikke noe neste gang... La inn en Edit på innlegget ovenfor her, men du rakk å svare først (La inn Stenshagen)... Altså: Var hos Stenshagen og fikk gjort det hos dem. Skulle bytte staget, men så fant de ikke ut av det og sa smågrus var problemet og at de hadde fjernet skjoldet og greier som du har gjort nå. Da jeg hentet bilen og skulle parkere og rygge og sånn var den stag-lyden der igjen og de finner ikke ut... Jeg er SIKKER på at det er staget, men som sagt finner de ikke slarken. . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå