Gå til innhold

Hvordan bygge om fra klokke til kjørekomputer? e34


Stephan.s
 Share

Anbefalte innlegg

Har en ganske simpel e34 hvor alt er manuellt; vindushev, takluke, klokke i stedet for computer osv.

Har planer om å bygge om i allefall til computer og el. vinduer, men hva trenger jeg av deler? ser de har en del brukt på koed, men hjelper lite når jeg ikke har peil på hva jeg faktisk trenger.

Noen som har peil? mye arbeid? Stor kjørekomp er det jeg ser etter i første omgang.

På forhånd takk. :D

EDIT: Ang. kjørekomp, så vet jeg at det ikke ligger ledningsett klart der klokka allerede er, så regner med at jeg trenger en del deler?!

EDIT2: Endret topic siden jeg fikk svar på spm2 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

el vinduer så kan du gjøre to ting.. enten koble opp på juksemetoden, da kjøper du bare heisene og midtkonsol bryteren, så kobler du pluss og minus på bryteren. deretter trekker du en to-leder strømledning til hver vindus motor. bryteren veksler bare om polariteten på strømmen så får du elektriske vinduer :) men, uten funksjoner. så du må holde på bryteren hele tiden for å heise vinduet opp og ned og ikke autostopp..

så har du fabrikkmonterte versonen.. da trenger du en modul som skal sitte under v.baksete og ledningsnett derifra og til bryter i midtkonsol.. soltaket har du samme mulighet til å jukse litt eller få tak i modul og ledningsnett til den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.. Da har jeg en viss tanke om hvordan vinduene skal ordnes ;) Eneste er at jeg nå må finne en grå midtkonsoll med el-knappene..

Men jeg bumper, for skulle gjerne likt å vite det med kjørekomputer, for den klokka skal ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først du må gjøre er å sjekke om du har riktig ledningsnett i dashboardet.

Ta ut stereoen din, så tar du hånda di inn i rommet til stereoen og vipper ut en liten klaff oppe til høyre, slik at klokka "spretter" ut (obs man må virkelig ta hardt i for at den skal slippe fra sporet sitt)

Når klokken er ute ser du den grønne kontakten på ledningen til klokka. kontakta har 26 pinner. Har du kun 3 ledninger inn på den kontakten så har du feil ledningsnett.

Jeg hadde analog klokke på min 525, jeg hadde også bare 3 ledninger.

Kjøpte så et "kit" på ebay. Der fikk jeg med ledningsnett, stor komputer, "gongen" (den som lager pling lyden) og fjernlys/blinklys hendel med knapp for kjørekomp (slik at du kan vise info fra kjørekomp i lcd skjermen i instrumentpanelet)

Demonterte de fleste deksler og konsoller, tok ut det gamle ledningsnettet. Det er snakk om nettet som går til alle brytere og knapper i hele dashboardet. Dette var gjort på 4-5timer (en kveld) neste kveld satt jeg inn det nye nettet og kjørekomputern.

Nå spørs det da om du har kodestikket innebygd i instrumentpanelet ( hvis du har Checkcontrol og den nye typen instrument panel så har du det) Hvis du ikke har det så må du dra til BMW og bestille opp en slik en som er kodet for din type bil. Denne sticken må inn bak på kjørekomputern.

Jeg hadde den innebygd i instrumentpanelet. Når jeg nå satt i tenningen så fikk jeg PPPP feilen i komputerns display, det betyr at den ikke har kontakt med hjernen, viste seg at det nye ledningsnettet hadde en kontakt mer enn det gamle, og at "motstykke" til kontakten ikke fantes i bilen fra før av. Jeg tok en kikk på koblingsskjemaet og med litt hjelp fra http://bimmer.info forumet så fikk jeg dratt opp ledninger til et par pinner ut på hjernen, samt til de riktige sikringene i sikringsboksen.

Nå var alt klart, og komputern virket som den skulle, bortsett fra en ting.

Jeg hadde ikke koblet opp tempsensoren, så jeg fikk "pling" lyden og "low temp warning" hver gang jeg satt i tenningen. Viste seg at jeg allerede hadde en tempsensor i frontfangeren (aner ikke hvorfor) koblet opp denne og så var alt i boks!

Har masse koblingsskjemaer på dette, samt en lang tråd på bimmer.info forumet. Si ifra hvis det er noe du lurer på. Har du mer enn 3 ledninger i kontakten bak klokka så er alt plug ann play untatt codesticken, med mindre du har den innebygd også.

Denne jobben gjorde jeg like etter at jeg kjøpte bilen, og jeg hadde ikke noe erfaring med liggnende jobber tidligere, så det er absolutt mulig å ettermontere. Høres ut som mye jobb kanskje, men det vanskligste er faktisk det å finne et ledningsnett som er riktig til bilen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og hvis du først får tak i en så er dem dyrere enn de "vanlige" obc`ene som det faktisk "florerer" av på ebay. Det er litt jobb å modde obc`n slik at du kan lodde inn en codestick på den, har ikke gjort det selv, men det er et par guider på det på nettet.

www.e34.de for de som skjønner tysk

www.bmw34.net veldig god side, alle med e34 burde legge inn denne på favoritter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen for din kompetanse Pjukern ;)

Skal ta en titt på klokka etterhvert. Må få ut stereoen først uten å ødelegge no, som jeg fant ut at ikke skulle være lett.. Kikka litt rundt på ebay og, men tror ikke jeg fant frem til det du forklarte som et komplett sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var heldig og traff på en tysker som høggde bilen sin akkurat samtidig som jeg letet etter ledningsnett, og tilfeldigvis var bilene bygget samme år, med samme utstyr, så der var jeg heldig.

Som jeg sa, jobben er egentlig som lego :) Det vanskelige er å få tak i delene..

søk på "e34 kabelbaum" på ebay.de // ebay.co.uk det burde gi deg noen alternativer. Men sjekk først at du trenger det, er du heldig så har du det klart i bilen fra før av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste er at jeg nå må finne en grå midtkonsoll med el-knappene..

hvorfor må du finne hele armlena? det holder jo med kun bryterpanelet.. hvis du ikke har hull i midtkonsollen din ifra før, så er det hvertfall laget til for å kunne skjere ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kom jeg endelig til bak klokka. Tok ikke mer enn 5 min med å få ut spilleren :P Men så hadde jeg riktig nok ikke mer en 3 ledningerbak klokka, så da har jeg en del arbeid fremover.

Men Pjukern, sånn som jeg forstod det så må jeg da evt. bytte intrumentet med ett som er tilpasset en kjørekomp? For regner ikke med at det som sitter der allerede har dette siden ledningen bak klokka ikke stemte heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke bytte instrumentpanelet.

Du klarer deg fint med det du har uansett. Men hvis du har CheckControl speedometeret så har du mulighet til å vise de 5 grunnfunksjonene fra komputeren i displayet til instrumentpanelet.

Jeg hadde bare 3 ledninger der selv.

Byttet kun følgende deler:

ledningsnett og fjernlys/bliklys hendel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke bytte instrumentpanel uten videre, desverre. Men skal ikke '91 ha instrumentpanel med digital kmstand, osv.?

Så instrumentet har i teorien ingenting med selve komputeren å gjøre.

Gjorde en kjapp tankrunde om at for å få frem bensinforbruk på komputeren måtte det da kobles gjennom instrumentet, siden det er der måleren sitter. Longshot ut i mørket, jeg vet :P

Men har uansett tenkt til å bytte instrument pga. trippteller (som nevnt i en annen tråd)

Og siden jeg ikke har noe kunnskap med div elektrisk på bil fra før tror jeg det her kan bli spennende :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har instrument og komputer liggende hvis du har ledningene som passer...

Kunne vært av interesse. Men jeg må skaffe ledningsnett i tilegg.

Men har du evt. bilde av baksiden på instrumentet? Etter hva jeg har forstått så er det forskjell på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...