Gå til innhold

Dilemma ved privatsalg av girkasse

Kristov
 Share

Anbefalte innlegg

Henger meg på siden det var hos meg kassen blei montert.

Tror egentlig ikke det handler om pris eller penger her fra calitri sin side.

det er simpelt enn den store skuffelsen av å ha ventet så lenge på att bilen skulle bli bra, noe den ikke ble. det er heller ikke selger sin feil selvfølgelig. men hvem her ville ikke kontaktet selger etter en sånn skuffelse. jeg var selv med på prøveturen, og jeg må si jeg ble ganske skuffet selv.

Jeg forstår godt begge parter her... jag hadde ikke villet betale 5000 for en kasse som var ubrukelig.. men jeg ville heller ikke tatt tilbake kassen etter den var solgt, å tape penger å sitte igjen med en kasse jeg ikke får verken solgt eller brukt selv.

Nå har det seg slik att jeg en venn med han som kjøpte girkassen, så det blir heilt feil av meg å diskutere dette her.. men jeg vil gå god for callitri og si att det var ikke noe krig han mente å starte, men klart han føler seg ganske lurt når han sitter igjen med en m5 med dårlig 2. gir...

Så de som sitter her å slenger skitt om en person de ikkje kjenner litt engang kan gå seg selv litt nermere i sømmene og tenke hva de selv ville gjort i denne situasjonen... Er ikke så lett å sitte med en bil som du gjerne vil bruke, men mener er udugelig på grunn av en feil som kunne vert unngått.. men selvfølgelig. jeg så selv på girkassen og dreiet på akslingene og prøve å sjalte i de forskjellige girene mens girkassen stod på bakken.. og den føltes nydelig..

forventer ikke att noen tar det her inn på seg, men det er bare mine meninger... og de er som kjent veldig forskjellige til tider :)

Syns begge to burde ordne opp i dette utenfor diskusjonsforumet her...

det blir for dumt når alle andre skal ha sine meninger om dette (inkl. meg selv)

Og by the way... jeg vil gjerne finne en girkasse til calitri. så om noen har det så send en pm... :)

og for å være en liten hjelpende hånd her... om noen har en bra kasse å selge callitri, og kristov vil gi han det prisfratrekket. så kan jeg bytte den girkassen på nytt, gratis. så er alle parter fornøyd...

*Så er denne saken ute av verden for godt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 123
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, da var jo det greit.. og hadde Kristov vært inne og endret på annonsen etter 25. mai hadde det stått nederst i innlegget.

vist derre hadde skulle kjøpt en girkasse der d står i annonsen gått 120 000km bra stand
M5 E34 kassa skal ha gått ca 120 000 km. 5000/BUD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette virker egentlig som en ganske så grei sak.

Kristov har kjøpt ei girkasse av en svenske, uten noen form for garanti, annet enn ordene til svensken på at den skal være gått 100.000km og være i bra stand. Han har planer om å bruke denne selv, men selger så bilen sin og sitter med en girkasse for mye.

Han velger å selge den videre, og videreformidler informasjonen han har fått av svensken om at tidligere eier har fortalt at den skal være i bra stand og gått 100.000km. Han har ikke testet kassen selv og kan ikke gi noe konkret svar på at den er i helt i orden, annet enn at giroverføringen virker bra når han girer med kassen umontert.

Prisen er 5000kr, og det er vel ingen dyr pris for en M5 kasse uansett? Hvor mye går slike kasser for om de må overhales? Sikkert ikke så veldig mye mindre. En nyoverhalt M5 kasse går sikkert for 2-3 ganger så mye som denne kassa.

Kristov har stilt seg ganske rettferdig og 'snill' i denne saken, og faktisk tilbydt å betale tilbake 1500kr for girkassa, og da vil kjøper ha betalt 3500kr for den. Det vil vel være en grei pris for en M5 kasse som trenger overhaling uansett?

Uansett, så lenge Kristov ikke har nevnt noen feil og mangler på girkassen og den selges som den står, så har han ingen plikt til å gjøre opp for seg heller. "Garantien" han har gitt er bare en videreformidling av det forrige selger har sagt, og det er altså ingen garanti han selv gir.

Som kjøper er man pliktig til å sjekke ut varen man har kjøpt, for at man skal kunne ha reklamasjonsrett. Når varen er sjekket og man har godtatt den har man ikke så mye man skulle ha sagt egentlig.

Jeg skjønner at kjøper er skuffet, men det er en risiko man tar når man kjøper noe som er utestet og uprøvd. Sånn er det bare. Vil man være helt sikker, så kjøper man nytt.

Kristov viser seg fra en bra side ved å tilby 1500kr tilbake for girkassa i kompensasjon, enda han ikke har gjort noe galt. Det viser vel tegn på at han bryr seg. Enda han bare kunne gitt en god faen? Jeg trur ikke det er så mange som ville tilbydd å gi tilbake penger, sånn er det her i verden.

Jeg har tidligere handlet av Kristov og han har levert det han lovte når jeg kjøpte ett E30 325 bakstell fra han, alt var som avtalt og godt pakket inn og alt. Ingen problemer.

Det som kan gjøres i denne saken er rett og slett at kjøper får kontaktinfo til tidligere eier i Sverige, og prøver å ta saken gjennom han ved hjelp av Kristov, siden det trossalt er han som har solgt denne deffekten bildelen.

Jeg har hatt en lignende situasjon når det gjaldt ny topp til min E36 325, og har blitt tilbydd en topp av Pedi her på forumet, som han ikke kunne gå god for. Prisen var 1000kr. Men, jeg turte ikke ta sjangsen på den, når han ikke gikk god for den. Jeg kjøpte dermed en topp fra en svenske som jeg ble garantert at skulle være strøken, når jeg fikk den var det sprekk i denne. Jeg fikk tilbake pengene mine og kjøpte meg en helt ny topp fra FAB Autoparts i England.

Altså, er du usikker på noe, så ikke kjøp.. Legg i de ekstra kronene det koster for en bedre handel og du vil som oftest vinne på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om man er kjeltring kommer ann på hva man gjør den dagen en kjøper ikke er fornøyd! men for å vri litt på dette, hadde kristov sagt til calitri at" jeg veit ikke om kassa er i orden" så tviler jeg på at han hadde kjøpt den. hverfall ikke for 5000! jeg sier ikke at kristov visste om at kassa var dåli, men en eller annen person måtte ha visst at den ikke er bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om man er kjeltring kommer ann på hva man gjør den dagen en kjøper ikke er fornøyd! men for å vri litt på dette, hadde kristov sagt til calitri at" jeg veit ikke om kassa er i orden" så tviler jeg på at han hadde kjøpt den. hverfall ikke for 5000! jeg sier ikke at kristov visste om at kassa var dåli, men en eller annen person måtte ha visst at den ikke er bra!

Er det ikke det han har sagt da? At han ikke kan gå god for hvordan kassa er, annet enn det svensken har fortalt han og at han har testet girene og alt virker bra etter det han vet, uten at kassa har vært i bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassa har helt sikkert blitt plukka ut av et vrak, så da er vel den eneste som muligens viste at den var defekt den verdenskjente Mr.Doe med John til fornavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han sa til meg når jeg ringte han at kassa skulle være bra. hadde han sagt at han tvilte på standen til kassa, so hadde ikkje den blitt kjøpt. tviler litt på om han er villig til å betale 1500kr etter all den diskuteringa her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han sa til meg når jeg ringte han at kassa skulle være bra. hadde han sagt at han tvilte på standen til kassa, so hadde ikkje den blitt kjøpt. tviler litt på om han er villig til å betale 1500kr etter all den diskuteringa her..

Hvis du vil godta forslaget hans, så kan du jo sende ham en melding da Calitri... Man vet aldri. Det beste for begge parter var vel om dere ble enige da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen har ingenting å si. Kan selge den for 20.000 hvis kjøper er villig til det også. Nei brukt er brukt. Sånn er det bare!

Da har du ikke lest kjøpsloven. Har ingen ting å si om det er brukt eller ikke. Kjøper man noe for 5000 kr skal man også få noe som er verdt 5000 kr.

Det jeg skrev tidligere var heller ikke min mening men det som står i kjøpsloven.

Slik blir det her også. Er svensken som må kjøpe tilbake denne kassa.

Tror du kommer til å få et problem med å finne en paragraf som støtter akkurat det du sier der. :)

Nei det er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier kjøpsloven noe om pris på en brukt vare og om dens pris? At man kjøper en stjålet bil er noe annet, men hvis jeg f.eks skulle få solgt min bil 200.000,- over listepris og hvis kjøper er happy med det så må jo det gå ann? Aldri hørt om en lov som begrenser hva man kan selge ting for.

Jo det står svart på hvitt i loven. DVS hvis kjøper ikke er fornøyd. Har man betalt veldig mye for en vare. En brukt bil f eks. Over det som er vanlig kan man også kreve at den skal være i bedre stand. Men selvfølgelig er slikt nesten umulig å gjennomføre i praksis.

Står selvfølgelig ikke akkurat hva en del er verdt. Man må sammenligne med tilsvarende objekter. Og jeg har sett nok av M5 motorer med girkasse til salgs. Men det er svenske priser da og det blir omtrent halvparten av norske priser ser det ut som. Ikke sjelden en M5 motor med kasse blir annonsert til 15 000 kr på Autopower.se.

Hvis girkassa ikke har blitt ødelagt etter den har blitt solgt så må selger stå for det her. Han som har solgt en defekt vare.

Men på den annen side. Hvis man ikke kan forvente at den skal være i bedre stand enn den er. Det er jo en brukt del. Jeg hadde ulyd i en girkasse i en bil en gang. Og kunne sikkert kjørt med den i 100 000 KM til.

Og selger er snill som gidder å ta opp dette på ett åpent forum. Hadde jeg fått trusler av noen i ett slikt tilfelle hadde jeg latt dem seile sin egen sjø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier kjøpsloven noe om pris på en brukt vare og om dens pris? .

Jo det står svart på hvitt i loven. DVS hvis kjøper ikke er fornøyd. Har man betalt veldig mye for en vare.

Står selvfølgelig ikke akkurat hva en del er verdt. Man må sammenligne med tilsvarende objekter.

Hvis girkassa ikke har blitt ødelagt etter den har blitt solgt så må selger stå for det her. Han som har solgt en defekt vare.

Nå er ikke dette akkurat en ødelagt girkasse! det er jo snakk om utslitte synkroniseringer på ETT gir, såvidt jeg har forstått.

Girkassen koster nok greit over 40 000kr ny, og da kan ikke 5 000 være en upris uansett. Det er ikke snakk om en girkasse til en VW golf her, det er snakk om en girkasse til en BMW M5, og de er forholdsvis skjeldne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen har ingenting å si. Kan selge den for 20.000 hvis kjøper er villig til det også. Nei brukt er brukt. Sånn er det bare!

Da har du ikke lest kjøpsloven. Har ingen ting å si om det er brukt eller ikke. Kjøper man noe for 5000 kr skal man også få noe som er verdt 5000 kr.

Hahahahha dummeste jeg har hørt :P Lykke til da Bimmerdude. er jo opp til selger å kjøper om han vil gi den prisen delen er vært! :P vil nå jeg si !

men uansett håper dette årdnes. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dummeste du har hørt?

Tviler på at du har hatt rettslære på skolen og vært borti svindelsaker. F eks blir det rettsak om en ett hus eller eidendom eller noe er det markedsprisen som bestemmer ikke hva kjøper/selger mener det er verdt.

Om den er verdt 5000 kr i den standen den er i nå er en annen sak.

Er uansett veldig små summer det er snakk om her. Ikke noe jeg gidder bruke mer energi på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...