ØyvindB Skrevet Juli 14, 2006 Share Skrevet Juli 14, 2006 Og med B-lappen kan du ikke kjøre henger som veier 1500 kg med 1700kg tung bil (tils.3200kg)Selv om totalvekta på vogntoget er mindre enn 3500 kg. Med B-førerkort kan du kun dra henger med tillatt totalvekt på maks 750kg uansett hvor lett eller tung bilen er. M.A.O kan man ikke kjøre med campingvogn uten BE sertifikat selv om vogn og bil har totalvekt på mindre enn 3500.. du tar feil http://www.vegvesen.no/servlet/Satellite?cid=1152522244520&pagename=vegvesen%2FSVVartikkel%2FSVVartikkelMedRelatert&c=SVVartikkel ettersom denne artikkelen er fra i forgårs og på vegvesenets sider så tror jeg det er ganske så korrekt. "Unntaket er den såkalte campingvognregelen, som selvsagt gjelder for alle typer tilhengere. Denne sier at det er tillatt å trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg hvis tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt. I tillegg må ikke bilens tillatte totalvekt og tilhengerens tillatte totalvekt sammen overstige 3500 kg." Hva hengeren veier er irrelevant uansett dersom du har B, det er kun tillat totalvekt som gjelder. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Juli 14, 2006 Forfatter Share Skrevet Juli 14, 2006 Og med B-lappen kan du ikke f.eks kjøre henger som veier 1500 kg med 1700kg tung bil (tils.3200kg)Selv om totalvekta på vogntoget er mindre enn 3500 kg. Med B-førerkort kan du kun dra henger med tillatt totalvekt på maks 750kg uansett hvor lett eller tung bilen er. M.A.O kan man ikke kjøre med campingvogn uten BE sertifikat selv om vogn og bil har totalvekt på mindre enn 3500.. Du har tydeligvis misforstått reglene grundig.. har du en bil med tillatt totalvekt på 3500kg har du kun lov til å kjøre henger med tillatt totalvekt på 750kg... (altså 4250kg totalt). Men dersom du f.eks. har en bil med egenvekt på 1500kg og tillatt totalvekt på 2000kg, så har du lov til å trekke en henger med tillatt totaltvekt på 1500kg dersom ikke "tillatt vogntogvekt" i bilens vognkort begrenser det ytterligere. Tillatt totalvekt på henger kan nemlig overstige 750kg så lenge det ikke overstiger bilens egenvekt og 3500kg tillatt totalvekt på bil+henger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hylland Skrevet Juli 14, 2006 Share Skrevet Juli 14, 2006 Kva du meiner med at 730 har meir eigenvekt og dermed meir å hente??? Har man BE betyr ikke egenvekta noe.. heldigvis. Ja, men han snakker jo om dersom ein ikkje har BE lappen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hylland Skrevet Juli 14, 2006 Share Skrevet Juli 14, 2006 Og med B-lappen kan du ikke f.eks kjøre henger som veier 1500 kg med 1700kg tung bil (tils.3200kg)Selv om totalvekta på vogntoget er mindre enn 3500 kg. Med B-førerkort kan du kun dra henger med tillatt totalvekt på maks 750kg uansett hvor lett eller tung bilen er. M.A.O kan man ikke kjøre med campingvogn uten BE sertifikat selv om vogn og bil har totalvekt på mindre enn 3500.. Du har tydeligvis misforstått reglene grundig.. har du en bil med tillatt totalvekt på 3500kg har du kun lov til å kjøre henger med tillatt totalvekt på 750kg... (altså 4250kg totalt). Men dersom du f.eks. har en bil med egenvekt på 1500kg og tillatt totalvekt på 2000kg, så har du lov til å trekke en henger med tillatt totaltvekt på 1500kg dersom ikke "tillatt vogntogvekt" i bilens vognkort begrenser det ytterligere. Tillatt totalvekt på henger kan nemlig overstige 750kg så lenge det ikke overstiger bilens egenvekt og 3500kg tillatt totalvekt på bil+henger. Hmm... Når eg skulle ta lappen ifjor så fekk eg opplyst om at einaste forskjellane mellom B og BE var at med BE så kunne ein køyre så tunge hengara ein ville, men totalvekta på bil og henger måtte ikkje overstige 3500kg. Det gjorde ingenting om hengeren kunne laste 10 tonn så lenge bil og hengar ikkje var meir enn 3500kg TOTALT. Dersom ein kun har B lappen så har ein fortsatt regelen på 3500kg, men ein kan ikkje køyra hengara som veg meir enn 750 kg, (eller kunne laste meir enn 750kg, husker ikkje heilt.) No er det derimot lov å ha totalvekt på 4250kg med BE sertifikat! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ØyvindB Skrevet Juli 14, 2006 Share Skrevet Juli 14, 2006 med be er det kun ett tall som gjelder: Tillat tilhengervekt i vognkortet på bilen. Veier tilhengeren med lass mindre eller det samme som dette, så er det bare å kjøre. totalvekter og egenvekter er irrelevant. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aloebiz.net Skrevet Juli 14, 2006 Share Skrevet Juli 14, 2006 Og med B-lappen kan du ikke f.eks kjøre henger som veier 1500 kg med 1700kg tung bil (tils.3200kg)Selv om totalvekta på vogntoget er mindre enn 3500 kg. Med B-førerkort kan du kun dra henger med tillatt totalvekt på maks 750kg uansett hvor lett eller tung bilen er. M.A.O kan man ikke kjøre med campingvogn uten BE sertifikat selv om vogn og bil har totalvekt på mindre enn 3500.. Du har tydeligvis misforstått reglene grundig.. har du en bil med tillatt totalvekt på 3500kg har du kun lov til å kjøre henger med tillatt totalvekt på 750kg... (altså 4250kg totalt). Men dersom du f.eks. har en bil med egenvekt på 1500kg og tillatt totalvekt på 2000kg, så har du lov til å trekke en henger med tillatt totaltvekt på 1500kg dersom ikke "tillatt vogntogvekt" i bilens vognkort begrenser det ytterligere. Tillatt totalvekt på henger kan nemlig overstige 750kg så lenge det ikke overstiger bilens egenvekt og 3500kg tillatt totalvekt på bil+henger. Jeg ringte inn til Vegvesenet og purken og spurte om dette jeg.. Om å kjøre campingvogn med B førerkort... da fikk jeg beskjed om at det var sånn som jeg skrev... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hylland Skrevet Juli 15, 2006 Share Skrevet Juli 15, 2006 Tror dette er litt feil altså. Ein venn av meg ahr ein Nissan Patrol som han kan dra 3500kg med. Han har og ein henger som kan laste 10 tonn, men eg kunne ikkje ha kjørt denne sjølv om eg har BE lappen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jornab Skrevet Juli 15, 2006 Share Skrevet Juli 15, 2006 Har litt "inside-info" når det gjelder henger spørsmål. Stefadern jobber i statens vegvesen. Han er en av dem som er ute og har kontroll med belte, skilt, henger osv. Har du B-lappen kan du trekke en henger som har en totalvekt som ikke overstiger bilens tillatte "tilhenger med brems" vekt i vognkortet. Veier hengeren 200 kilo og er tom, men har en totalvekt som overstiger bilens kapasitet, kan du ikke kjøre med den på slep. Det er totalvekta som teller, IKKE egevekta. Vogntogvekt (totalvekt bil + totalvekt henger) må heller ikke overstige 3500 kg. Har du BE-lappen gjelder ikke totalvektregelen. Da kan du trekke den tomme hengeren nevnt ovenfor. Da gjelder kun hengerens totalvekt opp mot bilens begrensing i vognkort. Om totalvekta overstiger 3500 kg gjør ikke dette noe, hvis ikke bilen har en max tillatt vogntogvekt, f.eks. 4500 kg. En ting som spiller en rolle er selvfølgelig hva tilhengerfestet på bilen er godkjent for. Dette står som regel synlig på kroken. Er lappen borte gjelder vognkortet. Jeg kjørte heldigvis opp til BE før regelendringen kom. Jeg brukte mine egen bil og leide en henger fra byggesystemer. Jeg betalte til sammen 1000,-. Vel verdt når en sleper rundt på bilcrossbil flere ganger i løpet av sommeren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hylland Skrevet Juli 15, 2006 Share Skrevet Juli 15, 2006 Ja, var jo dette eg sa bortsett frå at eg trudde ein ikkje hadde lov til å køyre over 4250 kg sjølv om ein hadde BE lappen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Juli 15, 2006 Forfatter Share Skrevet Juli 15, 2006 Har du B-lappen kan du trekke en henger som har en totalvekt som ikke overstiger bilens tillatte "tilhenger med brems" vekt i vognkortet. Veier hengeren 200 kilo og er tom, men har en totalvekt som overstiger bilens kapasitet, kan du ikke kjøre med den på slep. Det er totalvekta som teller, IKKE egevekta. Vogntogvekt (totalvekt bil + totalvekt henger) må heller ikke overstige 3500 kg. Selv om du har inside-info, så er ikke dette heller riktig etter regelverket. Da hadde jo reglene vært kjempeenkle. Det er de desverre ikke. I utgangspunktet er det 750kg med brems som gjelder, men så er unntakene i de tilfellene der tillatt totalvekt på henger og tillatt totalvekt på bil ikke overstiger 3500kg, da må samtidig ikke tillatt totalvekt på henger overstige bilens _egenvekt_. På toppen av det hele må ting og tang stemme overens med bilens vogntogvekt. Sjekk http://www.vegvesen.no/forerkort. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet Juli 15, 2006 Share Skrevet Juli 15, 2006 bra vi har forståelige regler i norge? sjekket for kort stund siden med trafikkskolene her og havnet på 6-7tusen for BE... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Custom Edition Skrevet Juli 15, 2006 Share Skrevet Juli 15, 2006 vil ikke si at 5000 er så alt for galt jeg..og det koster skjorta og ta noe større sertifikat..vet ikke hva C1 koster men lastesikringa,førstehjelpen,brannsikringa etc er obligatorisk nå enten du velger C eller C1 og da jeg kjørte opp til C kosta det nærmere 40.000,- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arimanni Skrevet Juli 15, 2006 Share Skrevet Juli 15, 2006 Sånn eg fekk det forklart av naboen som er kjøyrelærer: B = Tot vekt intil 3500 KG. Du kunn berre kjøyre med ein vekt på hengaren som er mindre enn bilens. EKS! Bil - 1000 kg. + Henger 990 kg = Lovleg. Bil - 1000 kg + henger 1100 kg = Ulovleg. BE = Kan du trekke henger som er tyngre enn bilens eigenvekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet Juli 15, 2006 Share Skrevet Juli 15, 2006 jeg trodde man ikke kunne trekke henger med større totalvekt enn 750kg med B... ser nå at det er feil. men hvor kommer tallet 750 fra da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole@Automote Skrevet Juli 15, 2006 Share Skrevet Juli 15, 2006 Hva med Mitsubishi Pajero den har lov til å trekk 3500kg, ikke snakk om att bilen er så tung Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå