ØyvindB Skrevet Juli 15, 2006 Share Skrevet Juli 15, 2006 Hva med Mitsubishi Pajero den har lov til å trekk 3500kg, ikke snakk om att bilen er så tung da har du lov å trekke en henger som _veier_ 3500kg dersom du har BE lappen. hvis en pajero har en tillat totalvekt på 3tonn så har du lov å trekke en tilhenger med tillat totalvekt på 750kg dersom du har førerkort klasse B. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole@Automote Skrevet Juli 15, 2006 Share Skrevet Juli 15, 2006 Hvis pajeroen har tilatt totalvekt 3500kg så har du fortsatt lov til å trekke henger på 750kg med klasse B altså 4250kg Jeg har forøvrig BE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jornab Skrevet Juli 15, 2006 Share Skrevet Juli 15, 2006 Bra reglene ikke er så kompliserte. Hva som er riktig kommer veldig mye an på hvem dut treffer ved en evt kontroll. Reglene er jo typisk norsk; uforståelig komplisert. Så lenge lasta du har på hengeren er godt festet og du ikke har overlast så går det som regel bra. Ikke bestandig dem er så "slemme" som inntrykket folk har. Kommer jo selvfølgelig på hvem du møter. Tror heller ikke at man vil få en bot ved ulovlig bruk av henger. Man må sikkert bare sette den fra seg og få noen andre til å hente den. Hvertfall det jeg har blitt fortalt. Enig med en som skrev tidligere i tråden at skal man kjøre med henger, liten eller stor, så må man ha BE. Utrolig hvor mye enklere det hadde blitt. For alle involverte parter. Men hvorfor gjøre det enkelt når man kan gjøre det sinnsykt komplisert??! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Juli 15, 2006 Forfatter Share Skrevet Juli 15, 2006 Hmm, trodde jeg hadde forklart det ganske bra nå, men dere får heller lese de enkle (men kompliserte) setningene hos Biltilsynet selv, så får vi kanskje en slutt på all troingen.. Klasse B - http://www.vegvesen.no/forerkort/opplar ... _kjore.stm • Personbil med tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. • Personbil som nevnt ovenfor med tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg. • Personbil med tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for personbilen og tilhengeren ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognens egenvekt. Klasse BE - http://www.vegvesen.no/forerkort/opplar ... _kjore.stm • Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen og tilhenger. • Du har med klasse BE rett til å trekke alle tilhengere, som i henhold til trekkbilens vognkort lovlig kan trekkes etter denne. Har lov å kjøre andre ting også, men dette var det som gjaldt bil og henger på B og BE. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hylland Skrevet Juli 15, 2006 Share Skrevet Juli 15, 2006 Hvis pajeroen har tilatt totalvekt 3500kg så har du fortsatt lov til å trekke henger på 750kg med klasse B altså 4250kg Jeg har forøvrig BE Feil... Les Gunnar sitt innlegg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ØyvindB Skrevet Juli 15, 2006 Share Skrevet Juli 15, 2006 Hvis pajeroen har tilatt totalvekt 3500kg så har du fortsatt lov til å trekke henger på 750kg med klasse B altså 4250kg Jeg har forøvrig BE Feil... Les Gunnar sitt innlegg! "Personbil som nevnt ovenfor med tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg. " er du sikker på at ikke denne gjelder selv om : "Personbil med tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for personbilen og tilhengeren ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognens egenvekt." Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mhane Skrevet Juli 16, 2006 Share Skrevet Juli 16, 2006 Kva du meiner med at 730 har meir eigenvekt og dermed meir å hente??? Har man BE betyr ikke egenvekta noe.. heldigvis. Ja, men han snakker jo om dersom ein ikkje har BE lappen! Nei jeg sammenligner hvor mye jeg kunne dra med 530d'en med og uten BE, siden den kan dra 2 tonn og veier la oss si 1650 kg så kan jeg altså dra 150 kg mer med BE og det er jo ikke så veldig mye. 730d'en er mye tyngre og kan dra hele 2,2 tonn, for eksempekets skyld la oss si at den veier 1750kg dvs 450kg ekstra med BE. Det jeg mente da var at det muligens var bortkastet med BE siden jeg kunnne dra skarve 150 kg med 530d'en mens med 730d så ble det jo litt mer i forskjell... Desto tyngre bil du har desto mer vil du tjene på å kjøre opp på BE siden du da ikke lengre blir begrenset av 3500 kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E-Evjen Skrevet Juli 16, 2006 Share Skrevet Juli 16, 2006 Angående C1E så anbefaler jeg ikke å ta det hvis ikke du har bruk for den eller har ekstremt mye penger. Jeg tok C1E i vinter og hadde kun det obligatoriske man må ha og da betalte jeg 21000,- for alt sammen inkl. oppkjøring. Det er forholdsvis mye penger hvis man kan nøye seg med BE. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mhane Skrevet Juli 16, 2006 Share Skrevet Juli 16, 2006 Hvis pajeroen har tilatt totalvekt 3500kg så har du fortsatt lov til å trekke henger på 750kg med klasse B altså 4250kg Jeg har forøvrig BE Feil... Les Gunnar sitt innlegg! "Personbil som nevnt ovenfor med tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg. " er du sikker på at ikke denne gjelder selv om : "Personbil med tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for personbilen og tilhengeren ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognens egenvekt." Tja, det er da rom for misforståelser her. Setter du deg ned å tolker hver enkelt regel så ender jeg ihvertfall opp helt ute i det ytre rom.... synes de motsier hverandre og virker lite logisk... Feks er det slik at du kun kan kjøre med 750 kg med B, så virker jo regelen som sier at hengeren ikke må være tyngre enn bilen noe underlig... Er det slik at du kan kjøre med en henger på 750 kg med den Pajeroen på la oss si 3500 kg i egenvekt (tilsammen 4250) så er det jo rart at man ikke har skrevet 4250 kg som maks vogntogvekt, det er da mot all fornuft....Klasse B sertifikatet er jo begrenset til 3500 kg så hvorfor i allverden har man ikke da bare skrevet tilatt totalvekt på 4250 Ja ja jeg har iallefall BE.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Juli 16, 2006 Forfatter Share Skrevet Juli 16, 2006 Hvis pajeroen har tilatt totalvekt 3500kg så har du fortsatt lov til å trekke henger på 750kg med klasse B altså 4250kg Jeg har forøvrig BE Feil... Les Gunnar sitt innlegg! Ja, les mitt innlegg. Da begrenses det av regelen som går på 750kg, og lovlig tillatt totalvekt på vogntoget blir dermed, som autoart sier, 4250kg, på klasse B. Nei jeg sammenligner hvor mye jeg kunne dra med 530d'en med og uten BE, siden den kan dra 2 tonn og veier la oss si 1650 kg så kan jeg altså dra 150 kg mer med BE og det er jo ikke så veldig mye. Det der tror jeg ikke kan stemme helt. Hvis den veier 1650kg, så har den nok tillatt totalvekt på rundt 2200kg? I så fall kan du trekke henger med tillatt totalvekt på 1300kg på kl. B, for da havner du på maks tillatt totalvekt for kl. B som er på 3500kg. Med klasse B. kan du da trekke 2200kg, og havne på tillatt totalvekt på vogntoget på 4400kg. 900kg mer med BE enn med B. Angående C1E så anbefaler jeg ikke å ta det hvis ikke du har bruk for den eller har ekstremt mye penger.Jeg tok C1E i vinter og hadde kun det obligatoriske man må ha og da betalte jeg 21000,- for alt sammen inkl. oppkjøring. Det er forholdsvis mye penger hvis man kan nøye seg med BE. Var dette bare E-en, eller hele pakka med C1 også? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E-Evjen Skrevet Juli 16, 2006 Share Skrevet Juli 16, 2006 Det var hele greia Gunnar, C1 og C1E. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Juli 16, 2006 Forfatter Share Skrevet Juli 16, 2006 Var jo ikke helt på trynet, selv om det er dyrt. For oss som har behov for en stor og god firehjulstrekker som i tillegg kan trekke litt, så lønner det seg jo stort sett i forhold til kjøpsprisen på en personbil-utgave.. f.eks. en Tahoe.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Diesel power Skrevet Juli 16, 2006 Share Skrevet Juli 16, 2006 Mitt svar fra kjøreskole og biltrangsyn var likt, og som følger: Tar her utgangspunkt i min bil, totalvekt 2150kg, maks henger med brems 1700kg (Det er totalvekt på henger som også gjelder): B: Maks vogntogvekt på 3500kg gjelder hele veien. Bilen + 750kg henger uten brems Bilen + 1350kg henger med brems Bilen + 1700kg henger med brems BE: Bilen + 750kg henger uten brems Bilen + 1350kg henger med brems Bilen + 1700kg henger med brems Eks Pajero (3500kg total) + 4000kg (Om pajeroen har lov ) henger med brems Synes derfor reglene er greie. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E-Evjen Skrevet Juli 16, 2006 Share Skrevet Juli 16, 2006 Var jo ikke helt på trynet, selv om det er dyrt. For oss som har behov for en stor og god firehjulstrekker som i tillegg kan trekke litt, så lønner det seg jo stort sett i forhold til kjøpsprisen på en personbil-utgave.. f.eks. en Tahoe.. Har du behov for en så stor bil og drar ofte rundt på henger så lønner det seg absolutt, men å ta C1E lappen istedenfor BE hvis du bare skal dra henger på vanlig personbil blir dyrt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viko Skrevet Juli 16, 2006 Share Skrevet Juli 16, 2006 Ta CE som meg, da har dere alt untatt buss som er D, og DE med henger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå