Gå til innhold

Rykking og napping fikset - ved å bytte plugger!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lagt merke til at det på ulike foraer er en del BMW eiere som er plaget med liknende symptomer.

Tenkte jeg skulle dele min erfaring med dere på forumet, kanskje det kan hjelpe noen...

Byttet fra Eqyuem (franske plugger som selges på biltema) til NGK etter å ha sett at mange anbefaler dette merket. Luggingen og nappingen, som bare hadde blitt mer og mer plagsom, forsvant med en gang samtidig som det virker som om bilen drar litegrann bedre.

Utrolig at det er så stor kvalitetsforskjell på så essensielle deler....

Skrevet

Hehe.. satte Eyquem-plugger fra Biltema i 535en for noen uker siden kun fordi jeg ikke ville drive å handle "dyre" NGK-plugger mens det var så mye testing og problemer med den (bil med motorbytte), og den har gått kanskje 20-25 mil på den tiden, og i forgårs ville den ikke mer. Starta ikke i det hele tatt. Så jeg kom akkurat inn nå etter å ha satt i de gamle NGK-pluggene, og da starta den med en gang igjen.. :lol:

Skrevet

jeg byttet til nye Bosch super plugger idag, de gamle pluggene var NGK BMW plugger.

Det så ut som det var på tide å bytte dem

PICT0218.JPG

jeg hadde også kjøpt noen Denso plugger som skulle erstatte de originale, men disse så helt anderledes ut.

tn_PICT0220.JPG

jeg har ikke fått prøvd bilen enda, men jeg synes den gikk litt bedre på tomgang

Skrevet

Hvem selger NGK-plugger?

Kanskje billigere å kjøpe i utlandet?

Kommer på ca 370,- norske kroner inkl frakt på et sted jeg tilfeldig valgt (fra England)

Dette er da "NGK Iridium IX".

Dessuten, så syntes jeg det er litt merkelig, at de ikke klarer på NGK sine sier å få min motorbenevnelse riktig :?

ngkfeil2uv.png

Det står M42 her. I min (frem til '94) E36, så er det jo en M40-motor..

Hvis jeg velger..f.eks... '89, så får jeg M40 E30, men er dette 100% den samme motoren som M40 E36?

Skrevet

Kjører selv med Bosch plugger fra + serien og det ligger på 350- 400,- for 6 stk. så tviler på at det er så mye å hente ved å importere dette selv. (Tjener kansje en 10'er eller to og må vente på dem en ukes tid.) :roll:

Skrevet

De selger NGK plugger på Mekonomen, til 106,20 kr pr stk..

Det er samme prisen for NGK og NGK V-Line, ikke at jeg vet forskjellen men...

Skrevet

Betalte 277.- for 6 stykker på Torshov bilrevisita, tror de skal være billigst på NGK, men vet ikke om de sender pr. post...

Øyvind, avleiringene/soten på de gamle pluggene så ikke helt bra ut, kan tyde på at motoren ikke forbrenner som den skal, tett luftfilter, sliten topp kanskje..?

Skrevet

Prisene på NGK-plugger varierer med hver enkelt type. De som er vanlige på E34 (M20/M30) koster f.eks. vanligvis bare 50-70,-/stk hos div. Rekvisitasjapper. En del store Statoil-stasjoner fører også NGK.

Øyvind, selv om de gamle pluggene har to sideelektroder hadde helt sikkert Denso-pluggene fungert helt fint så sant temperaturen er riktig. Eneste forskjellen med én elektrode (som den motoren sikkert ble levert med originalt?) er at avstanden til senterelektroden må være riktig (står i manualen), mens multielektrode-pluggene ikke trenger å justeres..

Ellers kan kanskje denne være til nytte:

spark_plugs.jpg

Skrevet

det er sikkert en sliten bil etterhvert, jeg aner ikke hvor lenge pluggene har vært i bilen heller.

så jeg tar ingen vurderinger før jeg har kjørt med de jeg har satt i når en stund.

iom. at alle pluggene var like så går jeg ut fra at

det ikke kan ha noe med toppen å gjøre.

Skrevet
Øyvind, selv om de gamle pluggene har to sideelektroder hadde helt sikkert Denso-pluggene fungert helt fint så sant temperaturen er riktig. Eneste forskjellen med én elektrode (som den motoren sikkert ble levert med originalt?)

jeg tror nok at plugger med 2 elektroder er originalt, iom at de gamle pluggene hadde BMW skrevet over hele siden.

• 3 years later...
Skrevet
Hvem selger NGK-plugger?

Kanskje billigere å kjøpe i utlandet?

Kommer på ca 370,- norske kroner inkl frakt på et sted jeg tilfeldig valgt (fra England)

Dette er da "NGK Iridium IX".

Dessuten, så syntes jeg det er litt merkelig, at de ikke klarer på NGK sine sier å få min motorbenevnelse riktig :?

ngkfeil2uv.png

Det står M42 her. I min (frem til '94) E36, så er det jo en M40-motor..

Hvis jeg velger..f.eks... '89, så får jeg M40 E30, men er dette 100% den samme motoren

som M40 E36?

Mek selger NkG plugger. betalte 77 kr pr stk til min m42, og dei funket som fy.

Men eg ville vert litt skeptisk til biltema pluggene, eg prøvde eit sett og motoren spiste dei opp ved hissig kjøring.

Kjenner og til eit tilfelle der 2 av 4 plugger blei vrid av/delt mellom "mutteren" og gjenge partiet. pluggane var ikkje dratt hard til, men for hand. det enda med at toppen måtte av og pluggane blei borret ut. biltema måtte ta regninga på arbeidet etter veldig mye krangling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...