Bmwray Skrevet Juli 14, 2006 Skrevet Juli 14, 2006 Hei! Jeg har lite olje på motoren min, Jeg vet ikke åssen olje det er på den.har fullsyntetisk olje selv, kan jeg blande delsyntetisk og fullsyntetisk? takker for svar
Bjørn 320 Skrevet Juli 14, 2006 Skrevet Juli 14, 2006 Trur det skal gå fint ja. Då får då jo fortsatt ein delsyntetisk, berre med større konsentrasjon av syntetisk
Gunnar Skrevet Juli 14, 2006 Skrevet Juli 14, 2006 Alle oljer skal kunne blandes uten problemer.. har kjørt på blandinger selv. Bedre det enn å kjøre med for lite når man ikke vet hva som er på fra før.. men da kan det jo uansett være på tide å ta et skifte selv slik at man har kontrollen på saker og ting.
Bmwray Skrevet Juli 14, 2006 Forfatter Skrevet Juli 14, 2006 fant ut at det var semi olje på en kvittering, fylte på en halvliter med fullsyntetisk...
jcboska Skrevet Juli 14, 2006 Skrevet Juli 14, 2006 ikke bland helsyntetisk og halvsyntet! mineral og halvsyntet går fint å blande, men dersom du har helsyntetisk i blandinga, kan oljefilteret blokkere seg. ikke lurt!
Gunnar Skrevet Juli 15, 2006 Skrevet Juli 15, 2006 ikke bland helsyntetisk og halvsyntet! mineral og halvsyntet går fint å blande, men dersom du har helsyntetisk i blandinga, kan oljefilteret blokkere seg. ikke lurt! Det vil jeg gjerne ha en nærmere forklaring på. Hva er det som skal forårsake det? Hva da om du blander 1 del mineral og 3 deler syntetisk, sitter du ikke igjen med noe av det samme som 2 deler delsyntet og 2 deler syntetisk da? Alle oljer _skal_ kunne blandes..
stomby Skrevet Juli 15, 2006 Skrevet Juli 15, 2006 d lureste er å bytte olje. å blande oljer skal gå fint men dær e mange negative meininger om d.
voodex Skrevet Juli 15, 2006 Skrevet Juli 15, 2006 du må ikke blande fullsyntetisk og vanlig minneral olje. (base olje) du kan få en kjemisk reaksjon da. mens fullsyntetisk og delsyntetisk går fint
Mangel Skrevet Juli 15, 2006 Skrevet Juli 15, 2006 ikke bland helsyntetisk og halvsyntet! mineral og halvsyntet går fint å blande, men dersom du har helsyntetisk i blandinga, kan oljefilteret blokkere seg. ikke lurt! Det her hørtes vel litt ut som nok et dårlig kjerringråd spør du meg Eneste logiske måten jeg kan komme på er viss de to olje typene klumper seg viss de blandes og det gjør de ikke...
jcboska Skrevet Juli 15, 2006 Skrevet Juli 15, 2006 har ikke noe nærmere forklaring på dette. men fattern jobber med olje og plast, og han ga meg streng beskjed om å ikke kombinere fullsyntet med delsyntet/mineral. er vel en kjemisk reakjson som skjer som nevnt tidligere. men bare bland du viss du absolutt må, men det er på egen risiko. går sikkert fint en periode, men tror ikke det er lurt i noen lengde.
GSS Skrevet Juli 16, 2006 Skrevet Juli 16, 2006 Jeg er også veldig sikker på at alle motoroljetyper som selges over disk skal kunne blandes. All olje skal oppfylle et NATO-krav(?) som gjør at disse kan blandes. Eneste unntak er div seriøs racingolje, men dette får man ikke kjøpt på biltema og besninstasjonene.
ArildJr Skrevet Juli 17, 2006 Skrevet Juli 17, 2006 har også blitt lært at du ikke skal blande oljetyper, da oljen kan levre seg og bli klumpete
ALPINA-B6 3.5 Skrevet Juli 17, 2006 Skrevet Juli 17, 2006 bland olje og det skaper en reaksjon ja. DET værste med dette er at det ødelegger/forandrer oljefilmen i motoren. Alle som kan litt om motorer veit da hva som skjer.. Det er også mye mere avleiringer i en motor der det blir blandet olje, dette kan på sikt tette filtere.. Samtidig må jeg si... Blande mineral med syntetisk. Halvparten av hver feks. Det blir ikke en delsyntolje...... Mvh
Simen Malerbakken Skrevet Juli 17, 2006 Skrevet Juli 17, 2006 Men det er riktig at alle oljer skal oppfylle MIL-spec eller såkalte NATO krav. Alle motoroljer i normal handle skal ha denne spesifikasjonen slik at de sakl kunne blandes. Det er likevel slik at ulike oljer har ulike egenskaper, og generelt kan man si at man får de dårligste fra alle... Det er klart det finnes tilfeller der man har opplevd problemer som føleg av å blande oljer, men det er ingen tvil om at det er bedre med riktig mengde blandet olje enn ingen olje..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå