Bimmerlars Skrevet Juli 14, 2006 Share Skrevet Juli 14, 2006 Høyoktan bensin eller racefuel da som det også heter, er det pga. det høye oktantallet at det skal mer til før detonasjoner? Hva vil egentlig 95/98/110 oktan osv. si i praksis? Hva er de talla? Hvorfor er det større fare for tenningsbank ved høy komp? Mer varme? Motoren yter mer effekt også ved racefuel, er det pga. at oktantallet er gjevnt og ikke som på vanlig bensin, at 95/98 ikke er 95/98 konstant? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hartvix Skrevet Juli 14, 2006 Share Skrevet Juli 14, 2006 Jeg er ingen ekspert på dette men så vidt jeg vet er det så enkelt som at høyere oktan = høyere antenningstemperatur (og temperatur er vel proporsjonal med kompresjon). Med andre ord vil man kunne komprimere høyoktan-drivstoff mer enn lavoktan uten at den antenner, og dermed får man mer effekt når antenningen først skjer. Banking skyldes vel at bensinen for-tenner, altså at den antenner før man får komprimert den så mye som man ønsker. Dette var den opprinnelige grunnen til at man begynte å tilsette bly i bensinen, fordi bly øker oktantallet. Ellers er Wikipedia en kjekk sak http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|Andreas| Skrevet Juli 15, 2006 Share Skrevet Juli 15, 2006 OktantallOktantallet sier noe om evnen bensinen har til å motstå selvantenning. Som referansestoff brukes 2,2,4-Trimetylpentan (også kalt iso-oktan) med et oktantall på 100 og n-Heptan, som har et oktantall på 0. En blanding mellom disse stoffene vil være lineær, så en blanding med 95% iso-oktan og 5% n-Heptan vil ha et oktantall på 95. Det finnes to typer oktantall, kalt RON (Research Octane Number) og MON (Motor Octane Number). RON er en betegnelse for oktantallet på tomgangskjøring og lav belastning på motoren, MON karakteriserer bensinen ved tyngre belastning. I Norge selges bensinen ut fra RON, en 95 oktan bensin betyr at bensinen har et oktantall på minst 95 RON. Hvis en bil kjører på bensin med for lavt oktantall, kan bensinen ta fyr for tidlig i motoren, noe som kalles banking. Da hjelper det ofte å gire ned eller la motoren kjøle seg ned. En vanlig misforståelse er at oktantallet i bensinen sier noe om energien i drivstoffet eller at en motor leverer mer kraft jo høyere oktantall bensin man gir den. Oktantallet er helt uavhengig av energien i drivstoffet. Les gjerne mer på: http://no.wikipedia.org/wiki/Bensin Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlars Skrevet Juli 15, 2006 Forfatter Share Skrevet Juli 15, 2006 Takk til dere begge to Da lærte jeg noe nytt i dag au Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå