Gå til innhold

Trimming av 528 iA, E39


teiberg
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle trimme min 528, men er ikke sikker på hva som er best å gjøre å i hvilken rekkeføge. Jeg tenkte på chip, grenrør effektanlegg, luftfilter, osv. Har hørt at chipen bør programeres på bilen etter at div ander opprasjoner er gjort. Jeg har tiptronic, å den må vel å programeres om. Har hørt at manifoilen på 528 er samme som på 520. Er det noen som vet hor mye effekt di div tingene gir i effekt :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har hørt feil,og at det var innsug som var det samme som på 520.

Vet at dette koster en god del høvdinger. Er det noen som vet om det kan skaffes brukte, høggeri, eller noen som kan ha dette liggende? Har tidligere hatt 325 og m5, begge 88 mod. 528i med tip går ikke så veldig godt, men den har veldig godt forbruk som std. :twisted: Var inne på di linkene som var lagt ut , veldig bra og fikk også fort svar på ting. Ser ut til at det er mange som vet mye om BMW, å det liker jeg. TOPP :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan regne ca 1000 kr pr HK så spørs det om det er verd den lille ekstra effekten du får på en bil som går bra orginalt,jeg ville heller brukt pengene på bilens utseende eller interiør.

Kan egentlig ikke si meg helt enig i at en e39 528ia går spesielt bra. Motoren er villig nok den, men jeg syns/føler at problemet ligger i girkassen, den er etter min mening at før treg i giringen.

eks. Forbikjøring, ggassen i bånn og ingenting skjer i flere sekunder, før girkassen plutselig reagerer, og girer ned.

Syns det er litt bedere når girkassa står i sport, men langt fra bra nok. Og ja jeg vet at giringen forandrer seg hvis man kjører litt aktivt, men litt slitsomt og måtte planlegge en forbikjøring hele 5 minutter før den skal skje 8) .

Jeg har vært inne på tanken å få omprogramert girkassen, men har aldri sjekket priser, og om det er noen som gjør dette eller hva resultatet kan bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

innsuget er vel strupet på 528n ja.. ved i fikse dette rundet man ihvertfall 200hk..

men så er vel 528 motoren en av de bedre til å sette presse på! og det vil jo HELT klart merkes bedre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slitsomt og måtte planlegge en forbikjøring hele 5 minutter før den skal skje !!!!!

Virker ikke tiptronicen?

Joda virker fint den, og den blir brukt. Men saken for min del ligger i at jeg hadde heller kjøpt meg manuell hvis jeg likavel måtte ha giret manuelt med min automat, for å si det enkelt he he 8) ..... Mister liksom noe av komforen når du må begynne å gire. Men du har et poeng.

sett deg i en e39 520ia, og deretter en 528ia, så skjønner du fort hva jeg snakker om med treg giring på 528ia. 520ia er selvsagt mye tregere bil, men giringen er mye bedre. Men smaken er som baken.... Dette er jo bare min mening :)

Det min svigefar sa etter å ha lånt bilen min en tur på e6 syns jeg sier litt. sitat: " Faen, bilen din er jo tregere en min Volvo 740, har du hatt den over 140 km/t??" Utspillet kom etter en forbikjøring. Selvsagt kom latteren fort da jeg prøvde å fortelle om 193 hk, og drag fra rundt 4000 rpm...... he he :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke årsmodell er det?

Er det med dobbel Vanos, M52B28TÜ motor kan du bare glemme å bytte innsug!

Hjelper endel å bytte innsug på M52B28 (enkel Vanos) du får ca 15 HK mer på topp men bittelitt dårligere bunndrag. Ville ikke gjort denne oppgraderingen på din bil ettersom den er så tung. Du har mer nytte av bunndraget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

innsuget er vel strupet på 528n ja.. ved i fikse dette rundet man ihvertfall 200hk..

men så er vel 528 motoren en av de bedre til å sette presse på! og det vil jo HELT klart merkes bedre :P

Gjør du kanalene på en innsug manifoil tynnere får du høyere lufthastighet på lavere og middels turtall. Vil ikke akkurat kalle det struping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koed.dk, gs- og osbildeler.no selger grenrør(koster vel ca 4k i danmark, og 5k i norge). Det merker du forskjell på(dårligere bånndrag, men mer på topp). Samme norske butikkene selger også sebring effektanlegg, det hjelper vel litt sammen med grenrøret(ligger vel på ca 6-7k fra kat og bak).

Nytt luftfilter(K&N, Green osv.) og innsug fra M50B25 bør du få på bilen. Filter koster vel fra 500kr, og innsug finner du sikkert brukt for 1-2k.. Bare med innsuget skal du få en ca 205hk.

Hiver du da i en chip på slutten, til vel rundt 4k, så er du oppi 18-20(med fullt effektanlegg og alt). Da bør du ha rundt 220hk hvertfall:)

Ellers er vel vifta drevet av motoren? Med å hive den av og få på elektrisk får du også litt mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke årsmodell er det?

Er det med dobbel Vanos, M52B28TÜ motor kan du bare glemme å bytte innsug!

Hjelper endel å bytte innsug på M52B28 (enkel Vanos) du får ca 15 HK mer på topp men bittelitt dårligere bunndrag. Ville ikke gjort denne oppgraderingen på din bil ettersom den er så tung. Du har mer nytte av bunndraget.

Jo du kan bruke innsuget fra M54B30....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...