Gå til innhold

få mest ut av forsterker og subbene!?


Anbefalte innlegg

jeg har en pioneer 2 kanals forsterker og to 12" i kasse. for å få mest ut av det, hvordan skal jeg koble det?

- en kanal på hver sub?

- brokoble forsterkeren og koble til begge subbene. (det er sånnen høytalerterminal som det er sånnet metalstykke mellom +og+, og -og-som jeg kan velge om det skal vere på eller ikke.) finnes sikker et navn på den type terminal. bi vire eller noe kansje?

takk for svar :) (skriver dette innlegget her, jeg får ikke svar på bilstereo forumet...)

jeg har et til spm. er det noen som har erfaringer med blaupunkt gta 450 4 kanals forsterker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skriver dette innlegget her, jeg får ikke svar på bilstereo forumet...)

Kan kanskje være fordi ingen har noe og bidra med...

En ting er jo sikkert, og det er at om forsterkeren din er på la oss si 2*100W.

Så blir det 100w pr sub..

Brokoblet (bridged) blir den på 1*200w

Deler du det på 2 stk subber så får du??

Jepp.. 100w per sub..

Det du kan prøve på er og leke litt med OHM'n..

pluss fra forsterker inn på sub nr 1. Laske en ledning fra minus på sub nr 1 over til pluss på sub nr 2. Fra minus på sub nr 2 tilbake til minus på forsterker.

Har du 4 ohm's høytalere vil denne koblingen (seriekoblet) gi en last på 8 ohm..

Lettdrevet med tanke på forsterker.

Tar du en paralellkobling.. Fra pluss på forsterker til pluss på begge subber, og likedan med minus får du en last på 2 ohm.

Fikser forsterkeren din dette, så er nok det den beste løsningen for og få litt saft ja.

Men OBS!!

Ikke på langt nær alle forsterkere som klarer dette, så du prøver på eget ansvar!!

Ville nok satset på brokobling av forsterkeren og løsning nummer en her..

Løsning nummer to er den beste med tanke på hva du får ut av det, men ikke prøv om du ikke vet hva forsterkeren din kan klare.

Fikser den ikke dette, så sitter du i beste fall igjen med en deffekt forsterker. I verste fall også uten subber.

Tryggeste er og kjøre stereo på forsterkeren og koble til en sub til hver kanal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første trenger du å vite om forsterkeren din "vil" brokobles :wink: Så langt ifra alle som liker det.

For det andre er det andre faktorer jeg mener er langt viktigere enn alternativet 2x100 eller 1x200.

For det første er grunnlaget med subkassen meget viktig, det er her 90% av hjemmesnekkerne mister effekten sinb. Videre så kommer opplegget fram til terminalene på kassen. Her har også flesteparten meget å hente på effekt. Jeg mener at ett oppsett med sub og egen forsterker ikke er istand til å levere varene uten condensator, godt dimensjonerte kabler mm.

Husk også at flere merker oppgir skrytewatt, dette gjelder bl.a også Pioneer. Det er ganske greit å sjekke hva man ca kan forvente av en forsterker. De har alle oppgitt maks forbruk i Watt (liten skrift). En VIRKELIG god forsterker klarer å levere 50% av dette ut igjen. De fleste ligger nærmere 40% ut. Så om din forsterker er av det gode slaget, bør det være oppgitt ett maks forbruk på >400W. Dette gjelder forøvrig også hjemmebio`n. De som har f.eks Sony eller Pioneer kan jo lese av maks forbruket bak på reciveren sin og dele dette på 5 kanaler :wink: Disse merkene er vist så gode at de klarer å levere mer enn de forbruker, tross ett kjent varmetap på bortimot 50%. Utrolig 8)

En kompis kjøpte seg nylig en Sony femkanaler med 5x110W (550W + varmetap ++). Denne har ett oppgitt maksforbruk på 280W. :?

Om dette allerede er kjent, så synes jeg forøvrig det gir ekstra punch å kjøre to subber i samme kasse med motsatt polaritet. Dette vil si at den ene drar når den andre slår vice versa.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forsterkeren er brokoblbar. alt det der med watt er kjent. men jeg lurte på om hva som er best, å seriekoble eller parallel koble subene. men jeg må sjekke hva forsterkeren min tåler av impedans.

men de fleste forsterkere gir mer effekt når den blir brokoblet.

feks: Effekt RMS @ 4 Ohm 2 x 150 Watt

Effekt RMS brokoblet @ 4 Ohm 1 x 450 Watt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forsterkeren er brokoblbar. alt det der med watt er kjent. men jeg lurte på om hva som er best, å seriekoble eller parallel koble subene. men jeg må sjekke hva forsterkeren min tåler av impedans.

men de fleste forsterkere gir mer effekt når den blir brokoblet.

feks: Effekt RMS @ 4 Ohm 2 x 150 Watt

Effekt RMS brokoblet @ 4 Ohm 1 x 450 Watt

Det der er nok ikke riktig. Man kan ca. dobble effekten fra 150W til kanskje 300W ved brokobling. Du har i begge disse tilfellene uansett kanskje >600W tilgjengelig. Ca halvparten går til varmetap ++ Resten kan du sånn grovt regnet dele på kanalene. Takler sluttrinnet 2Ohm endrer det seg self.

JEG ville ha kjørt 2x150W i dette tilfellet. Du vil i begge tilfeller kun ha ca.300W ut. Fordelen med å fordele dette på flere element, er bedre kontroll. Hadde også, ved så forholdvis lav effekt, ville valgt 2x10" eller 2x8" element. Disse vil gi deg LANGT bedre lyd/kontroll enn f.eks 12".

Har også hørt både 15 og 18 tommere. Men kun en av de var bra, han var proffesjonell bygger. Slike størrelser er ikke for nybegynnere. Lyden blir rett og slett bare flau å høre på.

Den største utfordringen med bilanlegg, mener jeg, er rett og slett utformingen og det lille volumet i kupeèn. Får du for store element klarer du ikke å kontrollere elementet nok til at ikke lydbølgene de allerede har sendt ikke "krasjer" med de på vei ut. Lyden blir grøt, og alt du opplever er det høye volumet, skiltplate som rister, kropp som dirrer mens musikken bare er der ett sted. Lite kult og veldig bortkastet peng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er greit, har også hørt mye dårlig bass. men i dette tilfelle er det snakk om 2*12" å ikke 8-10-15-eller 18.

å det jeg er interessert i er å få best mulig lyd utifra det annlegget jeg allerede har.

si da at det er: Effekt RMS @ 4 Ohm 2 x 75 Watt

Effekt RMS brokoblet @ 4 Ohm 1 x 225 Watt

virkelige watt. å ikke "jukse/skryte" watt.

da blir det jo fortsatt mer watt...? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...