Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

har demontert kalippere, skal monterers nye bremseklosser og skiver så har tenkt å få på ny bremseveske. Hvor mye trenger jeg? Noen spesiel type som anbefales? Gjelder 93mod E36.

Skrevet

1l skal holde til å skifte bremseveske både framme og bak:) Men når det er luft fremme, så går den nok med litt mer.. Men det er like greit å ta over alt når en første gjør det..

Skrevet

det står på selve beholderen hvor mye du trenger! men bare husk å lufte bremsene godt! og da går det endel veske til spille"

Skrevet

Generelt DOT 4 veske. Kjøpte valvoline DOT 4 og den var veldig bra, enda under ekstreme nedbremsinger på bane i over 15 min. Nå har jeg slengt på noe jeg kjøpte på Shell, også DOT 4. Prøvd skikkelig på lukket område her om dagen - ikke antydning til fading ;)

Skrevet

Bakdelen med dot5 og 5.1 er at den vesken ikke kan blandes med noen annen bremseveske.

Det finnes DOT4-væsker som overgår kravene til DOT5.1 med svært god margin. Jeg tror Castrol SRF er DOT4, og det er den høyest spesifiserte væsken på markedet.

Skrevet

Er det ikke kokepunkt (væskeformel) som er forskjellen på DOT 4 / DOT 5 /5.1 ? Derfor de ikke kan blandes?

Skrevet

Poenget er å bruke en god hygroskopisk væske (en som tar til seg vann) Syntetiske væsker som DOT 5 er ikke bra å bruke til annet enn racing formål og kun dersom bilen får byttet væske veldig regelmessig.

Det som skjer er at det danes kondens på innsiden av bremsesystemet en vanlig væske er hygroskopisk og tar til seg dette og så synker kokepunktet. Etter hvert legger dette seg på såkalt våtkokepunkt.

En silikonbassert bremsevæske tar ikke til seg fukt og dette legger seg i bunn av systemet, vann er tyngre enn væsken, og dermed har man et problem, vannet som ligger i bunn kan få bremsene til å fryse, eller til å koke allerede ved 100 grader (vann har den egenskapen, selv om det nok er mer realistisk med 120-140 grader pga trykket som er i bremsene)

Likevel vil jeg ikke anbefale slikt, dog der det allerede er benyttet nonhygroskopisk væske (DOT5) må det kun benyttes DOT 5 væske da denne ikke er blandbar med noen av de andre.

Biler med ABS bremser bør ikke benytte bremsevæske av klasifisering lavere enn DOT3 og biler med antispinn eller ESP som er enda mer hyrtigvirkende bør ikke benytte væske lavere nn DOT 4 da det ellers vil nedsette funksjonen.

Ulik wiscositet på bremsevæske er det lite snakk om men det er også noe av fordelen med DOT 5 den har lavere wiscositet, mens DOT 5.1 stort sett har de samme fordelene som DOT 5 men er en hygroskopisk væske og den er blandbar med feks DOT 4.

Med andre ord til normal bruk på moderne biler er DOT 4 fint, til ekstrem bruk er DOT 5.1 bra, til difrensialsperrer og lignende er DOT 5 greit, men jeg foretrekker DOT 5.1 foran DOT 5 til ALT

Både DOT 4 og DOT 5.1 selges av de fleste bilrevisitabutikker, men selv jeg som driver med import og salg av bildeler kjøper DOT5.1 på Mekonomen der den koster rundt 120 elns pr liter og da kommer den fra Delphi, og heter Lockheed DOT 5.1

Skrevet

skal også bytte bremse veske har kjøp dott 5.1 fant ut at den va best siden den var durest... noen som hvet sånn sirka hvo mye mann trenger?

Skrevet
skal også bytte bremse veske har kjøp dott 5.1 fant ut at den va best siden den var durest... noen som hvet sånn sirka hvo mye mann trenger?

Bilen din rommer omtrent 0,8 liter elns vil jeg tro, og med litt lufting etc etc så avhengig av hvor dyktig du er så snakker vi veil omtrent 1 liter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...